Interviews | 06 april 2021
Michelle Gansle, Mars Wrigley: ‘Samenwerking is de nieuwe concurrentie’
Michelle Gansle, senior director consumer insights bij Mars Wrigley, vertelt in het komende webinar tijdens Road to MIE over het transformatieproces binnen haar organisatie. Maar we vroegen haar ook naar de wereldwijde opmars van inhouse-onderzoek en de toekomst van analytics. Met ruim twee decennia ervaring in marketing-insights, heeft Michelle Gansle de nodige trends zien komen...
Interviews | 25 maart 2021
‘AI-ethiek is voorkomen van schade en promoten van goed doen’
Met haar 37 jaar staat Emma Beauxis-Aussalet op de internationale lijst van 100 briljante vrouwen in AI-ethiek. Als assistant professor ‘ethical computing’ aan de VU is ze gespecialiseerd in classificatiefouten. ‘Je kunt het mechanisme van de impact van AI niet begrijpen zonder de context.’ Sommige mensen vinden technologie weerzinwekkend, net als wiskunde. ‘Ik zie het...
Interviews | 09 maart 2021
‘Media in Nederland gaan professioneel en volwassen om met peilingen’
De verkiezingen bepalen – naast corona – deze weken de actualiteit. Naast alle debatten, beschouwingen en portretten, is er volop ruimte voor de peilingen. Drie bureaus lopen hierin voorop: I&O Research, Ipsos en Kantar. Hun gezamenlijke peilingen zijn terug te vinden zijn in de Peilingwijzer. Natuurlijk kijkt iedereen steevast naar de uitkomsten van de peilingen,...
Interviews | 17 februari 2021
‘Het winnen van de Talent Award heeft me interne rust gegeven’
‘Onderzoek mag wel wat kleurrijker en minder stoffig’, zei Niels Bouwman bij het winnen van de MOAward van Young Talent in 2018. Wat is er van Bouwman geworden? En wat heeft het winnen van de Talentprijs hem opgeleverd? Wat is er van je geworden na het winnen van de Young Talent Award in 2018? ‘Jeetje,...
Interviews | 10 december 2020
Neurofeiten en subjectieve verhalen
Neurensics kwam vorige maand met opmerkelijk nieuws naar buiten: Waldo Swijnenburg wordt directeur kwalitatief onderzoek. Opmerkelijk omdat Neurensics regelmatig betoogde dat het niet zoveel zin heeft om mensen vragen te stellen. En opvallend omdat Waldo Swijnenburg (voormalig managing partner MARE) de kwalitatieve tak gaat optuigen. Juist hij, afkomstig van een hardcore kwalitatief onderzoeksbureau, toonde zich...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Interviews | 11 november 2020
‘3,5 miljard kilometer per dag – datagedreven door TomTom’
Als ‘locatiespecialist’ verzamelt TomTom iedere dag een gigantische hoeveelheid geanonimiseerde data. Datawetenschapper Zeinab Bakhtiarinoodeh vertelt aan de hand van drie cases hoe TomTom die data gebruikt. Dagelijks krijgt TomTom gps-informatie binnen van voertuigen van over de hele wereld – bij elkaar bedraagt die data meer dan 70 miljoen rij-uren per dag. ‘Dat is dagelijks 3,5...
Interviews | 27 oktober 2020
Hang-Yee Chan: ‘Neuromarketing is een goudmijn’
De vanwege corona ingestelde intelligente lockdown was net afgekondigd, maar Hang-Yee Chan kon op 13 maart gelukkig nog live zijn proefschrift verdedigen in de Senaatszaal van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. En met succes, zijn dissertatie Decoding the consumer’s brain: Neural representations of consumer experience werd beloond met een cum laude. Hang-Yee Chan, geboren in Hong...
Interviews | 23 september 2020
‘Eén visie, één verhaal’
Ze lijken zelden volkomen tevreden, hun werk lijkt nooit af. Een onderzoeksmethodiek kan een volgende keer vast beter, net als het intern delen van insights. Ze zijn permanent nieuwsgierig en staan altijd ‘aan’. Ook wanneer er intern geen concrete vraag opdoemt, initiëren ze zelf iets. Ze zijn open minded en dus experimenteren ze graag. We...
Interviews | 22 september 2020
Genomineerden Digital & Webanalist 2020
‘De big data-hype lijkt voorbij’ Voor de vierde keer wordt de MOAward voor Digital & Webanalist van het jaar uitgereikt. Een relatief jonge prijs voor een vakgebied dat volop in beweging is. De genomineerden zijn Pieter Caesens (OPERON), Yannick Nierop (Storm Digital) en Erik Driessen (voorheen Greenhouse, sinds deze maand De Belastingdienst). Wij vroegen hen...
Interviews | 16 september 2020
Lois van der Molen ‘Je kunt niet in je eentje gedrag veranderen’
Lois van der Molen (24) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds haar afstuderen bijna twee jaar geleden werkt ze bij SKIM, in het team Telecom, Services en Technologie. ‘Impact maken op het gebied van gezondheid en duurzaamheid is iets wat ik persoonlijk heel interessant vind. Dus ik probeer ook wel na te...
Interviews | 15 september 2020
Nominaties insights professionals bedrijfszijde (deel 1). ‘Iedere keer jezelf uitvinden’
Ze lijken zelden volkomen tevreden, hun werk lijkt nooit af. Een onderzoeksmethodiek kan een volgende keer vast beter, net als het intern delen van insights. Ze zijn permanent nieuwsgierig en staan altijd ‘aan’. Ook wanneer er intern geen concrete vraag opdoemt, initiëren ze zelf iets. Ze zijn open minded en dus experimenteren ze graag. We...
Interviews | 10 september 2020
Maron van der Krieken ‘Wij zijn de stem van de consument binnen het bedrijf’
Maron van der Krieken (29) is genomineerd voor de MOAward Young Talent 2020. Sinds drie jaar werkt ze bij Kantar als account- en teammanager. ‘Ik ben allereerst marktonderzoeker. Daarnaast ben ik ook cliënt manager voor twee grote klanten, Albert Heijn en Starbucks. En ik ben verantwoordelijk voor een branding team binnen Kantar. Laatst heb ik...

