Hoe blijf je als verzekeraar relevant voor Gen Z?
Generation Z, geboren tussen 1997 en 2012, groeit op in een tijdperk van snelle technologische vooruitgang, klimaatbewustzijn en veranderende levensstijlen én ze zijn van kinds af aan verbonden met technologie. Onderzoek van Haystack Consulting op basis van een virtual audience wil inzichten geven aan verzekeraars. ‘Het is een generatie die graag vergelijkt en kritisch kiest.’…
84% van de Nederlanders zoekt ‘micro joy’ in het dagelijkse leven
In december jl. verscheen de vijfde editie van het jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport, met inzichten in 12 consumententrends in 15 markten. Daar zat ook Nederland bij. De Nederlandse inzichten in het rapport tonen hoe de consument manieren zoekt om rust, reflectie en zingeving in het leven te integreren. ▼ ‘Micro joy’ wordt door 84% van de…
Werknemers willen meer duurzaamheid op de werkvloer
Staat duurzaamheid een tree lager voor de gehele populatie (zie het onderzoek van MarketResponse in dit nummer), voor werknemers staat het hoog op de agenda. Dat blijkt uit het jaarlijkse nieuwjaarsonderzoek van pensioenaanbieder BeFrank, uitgevoerd door PanelWizard. ▼ Bijna de helft van de werknemers (45%) vindt het belangrijk dat de organisatie duurzaam is, en 43% wil…
Babyboomers floreren, terwijl Gen Z mentaal worstelt
Nederlanders voelen zich gelukkig, al is er nog wel ruimte voor verbetering. Dat blijkt uit onderzoek door Motivaction in opdracht van a.s.r. Nederlanders geven gemiddeld een gelukscijfer van 7,4. Maar… één op de vijf Nederlanders voelt zich onvoldoende gelukkig, vooral door vermoeidheid, stress en zorgen. ▼ Als je kijkt naar hoe gelukkig generaties zijn, dan…
Veranderend manbeeld nog niet te zien in advertenties
In Connecting with men: How brands can decode modern masculinity, wil Kantar laten zien waarom merken en adverteerders moeten nadenken over hoe ze een veranderend mannelijk publiek aanspreken. ‘Mannelijkheid is niet alleen een sociale kwestie – het heeft ook een zakelijke kant.’ ▼ Campagnes met positieve beelden van mannen hebben commercieel voordeel. Ze scoren beter…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Lhbtiqa+ monitor: positieve trends
In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) voerde Ipsos I&O in samenwerking met Panteia en kennisinstituut Movisie onlangs de eerste meting van de vernieuwde lhbtiqa+-monitor uit. In deze monitor wordt de leefsituatie van lhbtiqa+-personen in Nederland en de opvattingen over lhbtiqa+-personen in Nederland in kaart gebracht. ▼ In de monitor wordt…
Meer actie, minder woorden – hoe Gen Z de financiële sector uitdaagt
Toen Ruigrok onlangs het What’s Happening Finance 2024-rapport introduceerde, kwamen daarin opvallende trends binnen de financiële dienstverlening naar voren, zoals de groeiende bezorgdheid over bankfraude en de vraag naar duurzaamheid. In deze blog richt Fernando McDougal, Senior Research Consultant bij Ruigrok, zich specifiek op Gen Z. Hoe kijkt deze generatie aan tegen de rol van banken…
Jongvolwassene wil morele visie van de leidinggevende
Jongvolwassenen (t/m 34 jaar) vinden het moeilijk om om te gaan met maatschappelijke thema’s in hun werk, zoals diversiteit, inclusie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Meer dan de helft van de leidinggevende respondenten onder de 35 jaar ervaart daardoor morele stress. Dat blijkt uit onderzoek van trainingsinstituut de Baak, in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction. ▼ Van…
Data wijzen uit: social media hebben direct effect op jongeren
Voor de eerste keer is nu op basis van gebruikersdata aangetoond dat jongeren inderdaad gevoeliger kunnen zijn voor socialmediafeedback dan volwassenen. Het heeft direct impact op hun humeur en de manier waarop ze reageren op de apps. Dat blijkt uit onderzoek van de UvA, gepubliceerd op Science Advances. ▼ Een van de zorgen over het…
Data over gezondheid: stress bepaalt wereldwijd het dagelijkse leven
De Ipsos Global Advisor Survey – een onderzoek in 31 landen – laat zien dat het geestelijk welbevinden wereldwijd bovenaan staat als het gaat om zorgen over gezondheid. 45% vindt het belangrijkste onderwerp. ▼ Wereldwijd voelt een meerderheid zich gestrest Iets meer dan drie op de vijf (gemiddeld 62%) in 31 landen zeggen dat ze…
Helft Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk thema voor banken en verzekeraars
Uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024–trendrapport van Ruigrok blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat de banken en verzekeraars bijdragen aan milieu en maatschappij. Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot babyboomers. ▼ Consumenten zien het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een…
Explorer Research opent kantoor in Amsterdam
Shopper insights-bureau Explorer Research, eigendom van marktonderzoekbureau Savanta, heeft een vestiging geopend in Amsterdam, waarmee het bureau de activiteiten verder uitbreidt op de Europese markt. ▼ Savanta nam Explorer Research in december 2023 over. Explorer Research is al gevestigd in Toronto, Londen en Chicago, waar het vooral lab-onderzoek uitvoert. De uitbreiding van Explorer Research naar…

