Onderzoek | 10 september 2024
10 september 2024

Meer titels in NMO Decision Makers Survey 2024

NMO Decision Makers Survey levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen waarop de belangrijkste mediamerken voor zakelijke beslissers actief zijn. Nieuw aan het onderzoek is de toevoeging van regionale dagbladen, zowel de papieren versies als de digitale replica’s. ▼ Naast print/digitale replica’s van dagbladen en magazines gaat het in de survey om 21 websites, 13…

Onderzoek | 05 september 2024
05 september 2024

Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims

Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen.  ▼ Uit…

Onderzoek | 29 augustus 2024
29 augustus 2024

Bijna twee derde werkenden doet nog niets met AI

Bijna twee derde van de werkende Nederlanders gebruikt geen AI-diensten. Een derde is met de meeste gebruikte AI-tools nog niet bekend. ChatGPT is veruit de bekendste AI-tool, gevolgd door Microsoft Copilot en Gemini. Drie op de vier deelnemers geloven dat AI de samenleving blijvend zal veranderen. ▼ Onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders door hostingbedrijf…

Onderzoek | 27 augustus 2024
27 augustus 2024

AI maakt werknemers vaak minder productief

Uit een onderzoek van Upwork Research Institute, uitgevoerd onder 2500 medewerkers, freelancers en leidinggevenden, blijkt dat 77% van mening is dat AI-tools hun productiviteit heeft verminderd en hun werklast heeft vergroot. Reden: werknemers wordt gevraagd om productiever te zijn én nieuwe vaardigheden te leren met een niet-onfeilbare AI-technologie. ▼ Wat er volgens het onderzoek lijkt…

Onderzoek | 22 augustus 2024
22 augustus 2024

Insights-medewerkers zijn strategische partners

Insights-professionals gebruiken steeds meer AI voor consumenteninzichten, zo blijkt uit onderzoek van CI-platform Zappi en de American Marketing Association. Ze zien het belang van AI, en ze hebben invloed. ▼ Uit het onderzoek The Connected Insights Imperative, gebaseerd op een enquête onder 715 marketing- en consumer insights-professionals van merken, blijkt dat 35% van de insights-professionals…

Onderzoek | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

Kosten datalekken stijgen naar nieuwe hoogten

Uit onderzoek van IBM blijkt dat de wereldwijde gemiddelde kosten van een datalek nu €4,44 miljoen bedragen, terwijl inbreuken steeds ingrijpender worden en de eisen voor security teams verder toenemen. De kosten van inbreuken stegen met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. ▼ Zeventig procent van de getroffen organisaties meldde dat de inbreuk een…

Onderzoek | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

2024 is gezonder: minder vlees, minder bezuinigen

Jaarlijks brengt Motivaction voedingsgewoontes in Nederland in kaart. De peiling van 2024 toont aan dat het streven naar een gezonder levenspatroon wederom in beperkte mate toeneemt. Het aantal vleesminderaars en vleesmijders is terug op het niveau van 2022. De extreme fixatie op bezuinigen bij het kopen van voedingsmiddelen zwakt af. Daar is de consument inmiddels…

Onderzoek | 25 juli 2024
25 juli 2024

Zes op tien Nederlanders wil met seizoenen mee eten om milieu

Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat we strikt met de seizoenen mee moeten eten, om zo de belasting op ons milieu te beperken. 76% pleit ervoor dat supermarkten in de strijd tegen voedselverspilling meer kleine, misvormde of gebutste producten aanbieden. Dit blijkt uit de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants. ▼ Nederlanders…

Onderzoek | 25 juli 2024
25 juli 2024

Inclusie en diversiteit beïnvloeden aankoopbeslissingen 

Volgens een wereldwijd onderzoek van Kantar is voor 62% van de Nederlandse consumenten de reputatie van een merk op het gebied van diversiteit en inclusie van invloed op hun aankoopbeslissingen. Wereldwijd geldt dat voor 75% van de consumenten. Inclusieve marketing is daarmee een belangrijke kans voor merkgroei. ▼ Kantars Brand Inclusion Index 2024, een onderzoek…

Onderzoek | 11 juli 2024
11 juli 2024

Veluwe en Zuid-Limburg favoriet voor vakantie

De Veluwe is voor Nederlanders dit jaar de favoriete streek om op vakantie te gaan, direct gevolgd door Zuid-Limburg. De rest van de top 5 wordt op afstand gevuld met Texel, de Achterhoek en Terschelling. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.   ▼ De Veluwe dankt zijn nummer…

Onderzoek | 09 juli 2024
09 juli 2024

Belangstelling voor duurzaamheid onder Nederlandse consumenten neemt af

De aandacht van Nederlandse consumenten voor duurzaamheid staat onder druk. De maatschappelijke impact en duurzaamheid van bedrijven hebben steeds minder invloed op de keuzes van Nederlandse consumenten voor hun producten of diensten. Dat blijkt uit de voorjaarsmeting van de Monitor Merk en Maatschappij (MMM) 2024 van MarketResponse en b-open. ▼ Waar er in 2023 nog…

Onderzoek | 04 juli 2024
04 juli 2024

Amsterdam…? Utrecht voelt nu als de hoofdstad

Voor de Nederlander is Amsterdam niet langer dé stad van Nederland. Dat is nu Utrecht. Zelfs Rotterdam en Maastricht hebben een sterkere reputatie. Ook wordt Utrecht als veel vriendelijker en aantrekkelijker ervaren en staat het daarom bovenaan het verlanglijstje voor een dagje uit. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand…

Ook de laatste bytes ontvangen?