Helft organisaties in Nederland heeft geen AI-strategie
AI bereikt het gros van de Nederlandse werknemers nog niet. Slechts 26% maakt actief gebruik van kunstmatige intelligentie in het dagelijkse werk. Tegelijkertijd zegt bijna de helft van de organisaties geen duidelijke AI-strategie te hebben. Dat blijkt uit het nieuwe whitepaper van Integron: Welke rol speelt AI anno 2025 op de werkvloer? ▼ De adoptie…
Wat denken we over klimaatverandering? En wie moet wat doen?
Ipsos publiceerde afgelopen week het People and Climate Change-rapport over risico’s van de klimaatcrisis en de vraag waar de verantwoordelijkheid ligt. Voor ESG (sustainable development goals), zegt het rapport, is het zowel de slechtste als de beste tijd. Ipsos deed er wereldwijd onderzoek naar. ▼ De slechtste tijden voor ESG verwijzen naar het niet halen…
Slechts 17% van bedrijven klaar voor Data Act-wetgeving
Nederlandse bedrijven zijn slecht voorbereid op de komst van de Data Act, de Europese wet die data-uitwisseling binnen de EU moet verbeteren. Slechts 17% van de organisaties heeft de interne processen al aangepast. De wet wordt op 12 september a.s. van kracht, maar 40% van de leidinggevenden weet niet wat de nieuwe wet inhoudt. Dit…
AI – twijfel over nut maar ook groot geloof in de toekomst
Sinds 2022 onderzoekt Stanford’s AI Index de ontwikkeling van AI en de manier waarop we tegen AI aankijken. In dat laatste zit ook wat tweeslachtigheid: niet overal wordt het nut van AI gezien, maar tegelijkertijd is er een groot geloof in de toekomstige kracht van AI. ▼ De Stanford’s AI Index is gebaseerd op een…
Kloof management en medewerkers groeit
De beleving van werkend Nederland is op enkele vlakken vooruitgegaan. Medewerkers zijn meer betrokken bij hun organisatie. Verder is de sollicitatiedrang iets minder aanwezig. Mede omdat werkgevers de salarissen van medewerkers vaak hebben verhoogd. Toch daalt het enthousiasme over de werkgever. ▼ De employee Net Promoter Score (eNPS), de graadmeter voor ‘medewerkers-enthousiasme’, zakte naar +3….
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Booking.com blijft het waardevolste merk van Nederland
De toegenomen koopkracht van de consument heeft eraan bijgedragen dat de totale waarde van de waardevolste merken in Nederland het afgelopen jaar met 19% is gestegen, zo blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Samen zijn de Top 30 Nederlandse merken nu 95 miljard dollar waard. De hoogste waarde die…
Nederlandse consumenten vinden AI-chatbot nog te onpersoonlijk
De grootste klantfrustratie van Nederlandse consumenten is te lang in de wacht staan, zo blijkt uit het nieuwste Consumer Voice Report van AI-platform ServiceNow. Nederlanders geven op dit moment echter nog de voorkeur aan contact met een menselijke klantenservicemedewerker in plaats van een AI-chatbot. ▼ Het EMEA-brede onderzoek, waarvoor ook 2.000 Nederlandse consumenten zijn ondervraagd, toont een…
Toename AI-gebruik in marktonderzoek
Het gebruik van AI neemt toe in marktonderzoek. Van de respondenten in een onderzoek van het Market Research Institute International (MRII) zegt 62% dat ‘de meeste’ of ‘sommige’ mensen in hun team al AI gebruiken. ▼ Uit de MRII-studie, met als titel AI in Focus 2025: How market researchers are embracing and adapt to generative…
Geen stijgende NPS in B2B-branches
Na een kleine opleving is de groei van de NPS in B2B gestagneerd. Hij is nu +17, net als afgelopen jaar. Dat blijkt uit het NPS-benchmarkrapport ‘Customer Experience in Nederland 2025’, dat is gebaseerd op meer dan 200 klantonderzoeken die onderzoeks- en adviesbureau Integron in negen branches uitvoerde. ▼ Binnen de Nederlandse B2B-markt wordt de…
Een op de vijf jongeren slachtoffer van nepwebwinkel
Online fraude via nepwebwinkels treft veel jongeren: 20% is zelf slachtoffer geworden, terwijl 51% van de jongeren iemand kent die weleens is opgelicht door een nepwebwinkel. De winkels lijken professioneel en betrouwbaar, maar na betaling blijft levering van het product uit en is het geld verdwenen. Ruim de helft van de jongeren denkt een nepwebwinkel…
Werkgeluk in Nederland neemt licht af, vooral onder jongeren
Onderzoeksbureau Newcom heeft grootschalig onderzoek gedaan naar het werkgeluk in Nederland. Daaruit blijkt dat de algemene tevredenheid en het werkgeluk in Nederland licht zijn afgenomen sinds 2024. ▼ In een krappe arbeidsmarkt is het werkgeluk van medewerkers binnen organisaties heel belangrijk. Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat de algemene tevredenheid en het werkgeluk in…
De gevaren van datagedreven marketing
Datagedreven marketing heeft targeting en personalisatie mogelijk gemaakt, maar al te vaak zijn de data onbetrouwbaar, of het nu gaat om cookies en enquêtes of zelfs first party-data. Marketeers moeten veeleisender worden als het gaat om de bronnen en de nauwkeurigheid van data. ▼ Adlook, een privacy-first adtech-bedrijf, deed onderzoek naar de nauwkeurigheid van cookies…