Onderzoek | 24 oktober 2024
24 oktober 2024

Traditioneel nieuws verhoogt aandacht voor reclame

Traditioneel nieuws zorgt voor meer interesse en betrokkenheid dan ‘zacht’ nieuws, wat zich vertaalt in meer aandacht voor advertenties die in de buurt worden geplaatst, volgens een onderzoek van mediaplatform Teads en onderzoeksbureau Lumen Research. ▼ Uit het onderzoek Power of Traditional News, in opdracht van Teads, bleek dat ’traditioneel nieuws’ – gedefinieerd als nieuws…

Onderzoek | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Miles Research: Oldenzaal vriendelijkste gemeente voor senioren

Miles Research deed in opdracht van Vereniging Eigen Huis onderzoek onder de bijna 35.000 leden van 50 jaar en ouder. Gemeenten werden beoordeeld op zeven verschillende onderdelen, en zo kwam het onderzoek bij de meest seniorvriendelijke gemeente uit: Oldenzaal. ▼ Het onderzoek naar de gemeenten omvatte o.a. woningaanbod, voorzieningen en zorg. Het blijkt dat veel…

Onderzoek | 10 oktober 2024
10 oktober 2024

Helft Nederlanders vindt duurzaamheid belangrijk thema voor banken en verzekeraars

Uit de nieuwste editie van het What’s Happening Finance 2024–trendrapport van Ruigrok blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het belangrijk vindt dat de banken en verzekeraars bijdragen aan milieu en maatschappij. Dit geldt voor alle generaties, van Gen Z tot babyboomers. ▼ Consumenten zien het financieringsbeleid van banken en verzekeraars als een…

Onderzoek | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

Ipsos Global Trends – De wereld als wedstrijd

‘In Search of a New Consensus: from Tension to Intention’, is de nieuwste editie van het Ipsos Global Trends-onderzoek. Daarin worden negen wereldwijde trends beschreven. Ze zijn gebaseerd op meer dan 50.000 interviews in 50 markten. ‘We zijn nostalgischer, maar ook ruimdenkender.’ ▼ Meer dan acht op de tien respondenten in de 50 onderzochte markten…

Onderzoek | 01 oktober 2024
01 oktober 2024

CDO’s hebben hun handen vol aan AI-transformatie

Data Leaders heeft in samenwerking met data- en AI-bedrijf Databricks het jaarlijkse rapport ‘Voice of the CDO: Annual Report 2024’ gepubliceerd. Het rapport biedt een overzicht van de veranderende rol van Chief Data Officers. Het blijkt dat er meer aandacht uitgaat naar integratie van AI en het cultiveren van een datagedreven cultuur binnen organisaties. ▼…

Onderzoek | 17 september 2024
17 september 2024

CMO omarmt GenAI ondanks gebrek aan diepgaande kennis

Uit een wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research blijkt dat 90% van de onderzochte organisaties tegen 2025 wil investeren in GenAI voor marketingdoeleinden. Tegelijkertijd zegt 90% van de CMO’s dat zij GenAI of de potentiële impact ervan op bedrijfsprocessen nog niet volledig begrijpen. ▼ Het gebrek aan diepgaande kennis van GenAI onder CMO’s…

Onderzoek | 17 september 2024
17 september 2024

AI vestigt zich in digitale medialandschap

Uit ‘Trends in Digitale Media’ van GfK blijkt dat het medialandschap verder digitaliseert. We luisteren meer naar podcasts en streamen meer muziek (ten koste van live radio). AI blijkt zich voorzichtig te vestigen en X verliest gebruikers door het gebrek aan vertrouwen. ▼ Twee derde van de Nederlandse bevolking is bekend met AI, een derde…

Onderzoek | 17 september 2024
17 september 2024

Werkgevers kiezen niet voor kantoorplicht

Nederlandse werkgevers zijn niet van plan hun medewerkers te verplichten vaker naar kantoor te komen. Zij zijn overwegend tevreden met de huidige verhouding tussen werken thuis en op kantoor. Dat concludeert werkgeversvereniging AWVN op basis van haar vierde onderzoek naar de stand van zaken rond hybride werken. ▼ Bij 94% van de werkgevers wordt thuisgewerkt….

Onderzoek | 12 september 2024
12 september 2024

Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI

Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…

Onderzoek | 10 september 2024
10 september 2024

Gesponsorde evenementen nummer 1 mediakanaal

Kantar publiceert elk jaar de resultaten van Media Reactions 2024. Daaruit blijkt dat Nederland een jaar achter de rug heeft met veel gesponsorde evenementen, van Libelle Zomerweek (#1 media-titel in Nederland in 2024) tot Lowlands, Pinkpop en de Grand Prix in Zandvoort. Daarmee zijn gesponsorde evenementen het nummer 1-mediumtype van Nederland. ▼ Wereldwijd ziet de…

Onderzoek | 10 september 2024
10 september 2024

Meer titels in NMO Decision Makers Survey 2024

NMO Decision Makers Survey levert bereikscijfers over alle mediumtypen en platformen waarop de belangrijkste mediamerken voor zakelijke beslissers actief zijn. Nieuw aan het onderzoek is de toevoeging van regionale dagbladen, zowel de papieren versies als de digitale replica’s. ▼ Naast print/digitale replica’s van dagbladen en magazines gaat het in de survey om 21 websites, 13…

Onderzoek | 05 september 2024
05 september 2024

Nederland twijfelt aan betrouwbaarheid duurzaamheidsclaims

Bijna 60% van de Nederlanders vindt het lastig om te bepalen wat wel of niet waar is op het gebied van duurzaamheid, zo blijkt uit recent onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht. Er is dan ook grote vraag naar meer informatie over duurzame mogelijkheden, aangezien duurzaamheid een belangrijk criterium is bij aankoopbeslissingen.  ▼ Uit…

Ook de laatste bytes ontvangen?