Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen.
▼
Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek:
- Er is sprake van een hoge mate van AI-gebruik: 96% van de Belgische en Nederlandse marketeers zegt dat hun teams actief AI-oplossingen verkennen of gebruiken.
- Marketeers varen op datagedreven besluitvorming: met 80% lopen marketeers in Nederland en België voorop in datagedreven besluitvorming, waarbij ze vertrouwen op data-analyse om de meeste marketingbeslissingen te ondersteunen.
- Sterke ROI: marketingteams in de Benelux hebben het afgelopen jaar een significante stijging in marketing-ROI gezien. 77% rapporteerde positieve resultaten.
- Managers zijn positief: van alle landen zijn marketingleiders in onze regio het meest positief over AI-adoptie. 86% van de respondenten zegt dat hun managers ‘uiterst positief’ zijn over de integratie van AI in marketingoperaties.
- Hyperfocus op de klantervaring: marketeers in de Benelux geven prioriteit aan de klantbeleving, waarbij 82% meldt dat AI-oplossingen daar een positieve impact op hebben gehad.
- Geïntegreerde datatoegang: slechts 3% van de Belgische en Nederlandse respondenten rapporteerde weinig tot geen datatoegang tussen teams, wat betekent dat 97% enige mate van data-integratie had. Ook hier lopen we voorop in Europa (waar een gemiddelde geldt van 80%).
Data vertalen
De grootste uitdaging voor Belgische en Nederlandse marketeers in de adoptie van AI is een gebrek aan talent en expertise. 43% van de respondenten ziet dit als een belangrijk obstakel voor verdere groei. 6% van de marketeers heeft moeite met de implementatie van data-analyse in hun besluitvormingsproces. Ze zien de waarde van data, maar hebben moeite om die effectief te vertalen naar bruikbare inzichten.