Actueel | 08 oktober 2024
08 oktober 2024

‘Met data vergroten we de impact van ons aanbod’

De culturele sector staat (wederom) onder druk. Om het maatschappelijk belang ervan aantoonbaar te maken is onderzoek nodig, vertelt Fleur Howes Smith (foto), Coördinator Data & Insights bij het Rijksmuseum.  ▼ Wat heb jij met data & insights? ‘In mijn studie communicatiewetenschap deed ik al veel onderzoek en paste ik veel statistieken toe. Daarnaast had ik…

Onderzoek | 12 september 2024
12 september 2024

Nederlandse marketeers lopen voorop bij inzet data en AI

Uit een gezamenlijk onderzoek van Hubspot en LinkedIn blijkt dat marketeers in Nederland en België voorlopen op hun Europese collega’s in het gebruik van data en AI. Wel blijkt dat er nogal wat gebrek is aan kennis en mensen. ▼ Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek: Er is sprake van een hoge mate van…

Actueel | 12 september 2024
12 september 2024

CHOICE ISO27001 gecertificeerd

CHOICE insights + strategy is sinds kort ISO 27001:2022 gecertificeerd. Het certificaat is de wereldwijde norm voor informatiebeveiliging en het omvat een grondige evaluatie van de informatiesystemen, risicobeheerprocessen en controlemaatregelen om zo voorbereid te zijn op cyberdreigingen en datalekken. ▼ Voor de klanten van CHOICE betekent de ISO 27001:2022-certificering dat zij kunnen rekenen op de…

Actueel | 10 september 2024
10 september 2024

Beter informeren over datalekken

Het Data & Insights Network werkt aan een binnenkort te verschijnen protocol datalekken, een standaard voor de sector. Daarmee wil de branche het risico op datalekken zoveel mogelijk beperken en direct handelend optreden. Dat dat welkom is blijkt wel uit een onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Organisaties geven slachtoffers van datalekken onvoldoende informatie. ▼…

Actueel | 20 augustus 2024
20 augustus 2024

Doe mee aan een enquête over data & analytics bij B2B-organisaties

Waar staan Nederlandse B2B-bedrijven op het gebied van data en analytics, in welke zaken wordt op dit moment geïnvesteerd en waaraan wordt op dit moment gewerkt? Het zijn maar een paar van de vragen die dataconsultancybureau Digital Power stelt in een enquête. En je kunt er nu aan meedoen! ▼ Dat het bedrijfsleven volop bezig…

Onderzoek | 13 augustus 2024
13 augustus 2024

Kosten datalekken stijgen naar nieuwe hoogten

Uit onderzoek van IBM blijkt dat de wereldwijde gemiddelde kosten van een datalek nu €4,44 miljoen bedragen, terwijl inbreuken steeds ingrijpender worden en de eisen voor security teams verder toenemen. De kosten van inbreuken stegen met 10% ten opzichte van het voorgaande jaar. ▼ Zeventig procent van de getroffen organisaties meldde dat de inbreuk een…

Actueel | 06 augustus 2024
06 augustus 2024

Kom naar Data-Expo – op 11 en 12 september in de Jaarbeurs Utrecht

Data Expo is dé beurs op het gebied van data, AI en digitale transformatie. Experts delen er hun expertise, visie en praktijkvoorbeelden in een uitgebreid lezingenprogramma met meer dan 120 toonaangevende sprekers. Data Expo vindt plaats op 11 en 12 september in de Jaarbeurs Utrecht en is gratis te bezoeken. ▼ Data Expo biedt de…

Actueel | 04 juli 2024
04 juli 2024

Data & Analytics Congres op 7 november a.s.

Het Data & Insights Network organiseert op 7 november a.s. het zevende Data & Analytics Congres. Nationale en internationale topsprekers presenteren hun visie en tips uit de praktijk. ▼ Het congres is bedoeld voor data-specialisten, online marketeers, e-commerce-specialisten en -managers, CRO-specialisten en-managers, digital data-managers, managers van data- en optimalisatie-teams en product owners. Onderwerpen zijn o.a. Advanced…

Actueel | 11 juni 2024
11 juni 2024

Dynata winnaar I-COM Global Data Creativity Awards

Dynata is winnaar van de I-COM Global Data Creativity Awards 2024. De bekendmaking was op 16 mei jl. in Malaga, Spanje. De awards worden jaarlijks uitgereikt voor baanbrekende werk op het gebied van data en marketing. Dynata’s inzending was ‘QualityScore’, een nieuwe methode voor het voorkomen van enquêtefraude en misbruik van AI door respondenten. De…

Actueel | 04 juni 2024
04 juni 2024

SMART zoekt bedrijven die het verschil willen maken

SMART Onderzoek is de organisatie binnen het Data & Insights Network voor jonge professionals in het marktonderzoeksvak en in data science. Op een informele manier komt jong talent van verschillende organisaties met elkaar in contact en wordt er kennis uitgewisseld. En daarbij kan SMART altijd steun gebruiken. SMART organiseert een paar keer per jaar SMART…

Actueel | 28 mei 2024
28 mei 2024

Human data in tijden van overload

Big data zorgen al langer voor verandering van het vak, maar met de komst van AI tranformeert het insights-vak verder en wordt de kennis en vaardigheid van insights-deskundigen steeds belangrijker. Dat betoogt Dale Preston, hoofd Global Client Research & Insights Digital Channels bij Standard Chartered Bank. De gemiddelde mens produceert ongeveer 1,7 gigabyte aan gegevens…

Actueel | 07 mei 2024
07 mei 2024

Data-ethiek hoog op CBS-agenda

In maart jl. spraken het CBS en gemeenten, provincies en ministeries met elkaar over data-ethiek. Voor het CBS is het een actueel onderwerp. Vanwege het grote belang stelde het bureau al in december 2020 al een ethische commissie in, die elke twee weken vergadert over externe verzoeken voor nieuw statistisch onderzoek. Voorzitter van de ethische…

Ook de laatste bytes ontvangen?