Veel cookie-twijfelaars en -weigeraars
Het zien van een ‘weiger alle cookies’-knop motiveert 30% van de respondenten om erop te klikken. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Opt Out Advertising. 70% van de respondenten vraagt zich regelmatig af of zij er goed aan doen om alle cookies op websites te accepteren. ▼ Uit het onderzoek blijkt verder…
Global Data Quality Excellence – alles voor datakwaliteit
In de UK is nu ook het Global Data Quality Initiative (GDQ) gelanceerd waarmee marktonderzoekbureaus kunnen beloven dat ze zich houden aan de basisnormen op het gebied van datakwaliteit. Het initiatief wil marktonderzoekorganisaties oproepen om strenge gegevenskwaliteitsnormen te handhaven. Het GDQ is een initiatief van diverse wereldwijde en landelijke organisaties. ▼ Bij de normen voor…
Impact data & analytics vaak niet te meten
Dertig procent van de zogeheten Chief Data and Analytics Officers (CDAO’s) zegt dat het niet mogelijk is om de impact van data, analytics en AI op de bedrijfsresultaten vast te stellen. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. ▼ De cijfers komen uit de Chief Data & Analytics Officer Agenda Survey van Gartner die werd gehouden…
Datakwaliteit op de tocht – roep om maatregelen neemt toe
De kwaliteit van data in marktonderzoek is een hot topic. Liam Kay-McClean van Research Live geeft de standpunten weer die tijdens rondetafelgesprek in Londen werden gedeeld over de problemen, én mogelijke oplossingen. ‘Kun je onderzoeksfraude brandmerken als een misdrijf?’ ▼ Tijdens een door Research Live vorige maand georganiseerd rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van onderzoeksbureaus kwamen gedachten,…
‘Datagedreven persona’s helpen je rationele keuzes te maken’
De klantreis optimaliseren, dat is voor bedrijven al jaren een uitdaging. Sjoerd Wallinga, expert in digitale klantbeleving & conversie, helpt deze customer journeys inzichtelijk te maken. Daarin speelt AI een steeds grotere rol. Op 7 april geeft hij vanuit het Data & Insights Network over datagedreven persona’s en customer journeys. ‘AI genereert de klantreis, persona’s…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Grip op data en AI in B2B – datagedreven werken breed gedragen
Commerciële Nederlandse B2B-organisaties staan voor een grote uitdaging: hoe zet je data en analytics strategisch in voor betere beslissingen? Data-consultancybureau Digital Power deed er onderzoek naar en legde de resultaten vast in een rapport. ▼ De key takeaways uit dit onderzoek zijn: * Het belang van datagedreven werken wordt breed ingezien. * B2B-bedrijven zijn positief…
Gouden standaard voor datakwaliteit nodig
Marktonderzoek heeft te maken met problemen rond datakwaliteit, maar Bob Fawson, CEO van Data Quality Co-Op, stelt een aanpak voor die de sector vooruit moet helpen. Is het tijd voor een gouden standaard voor first-party dataverzameling? ▼ De marktonderzoekindustrie worstelt al geruime tijd met de erosie van datakwaliteit. Dit probleem, zoals JD Deitch verwoordt in…
Register voor functionarissen voor gegevensbescherming in voorbereiding
Om de positie van de functionaris voor gegevensbescherming (FG) te versterken en de kwaliteit te borgen, wordt momenteel gewerkt aan een kwaliteitsregister voor en door FG’s. Alle inspanningen zijn erop gericht om in de loop van 2025 te komen tot de daadwerkelijke oprichting van het Nederlands (voorheen Nationaal) Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG). ▼…
Kabinetsdelegatie bij internationale top over AI in Parijs
Minister Beljaarts (Economische Zaken) neemt dezer dagen namens Nederland, samen met staatssecretaris Szabó (Digitalisering en Koninkrijksrelaties), in Parijs deel aan een door Frankrijk georganiseerde internationale top over kunstmatige intelligentie. ▼ De bewindslieden zijn bij deze zogenoemde AI Action Summit aanwezig bij verschillende sessies en hebben ontmoetingen met collega’s, ondernemers van mkb tot grootbedrijf, onderzoeksinstellingen, overheden…
‘Stageklaar’ maakt studenten bewust over privacy en data
Waar gestudeerd wordt, wordt ook stagegelopen. Stages zijn een van de eerste professionele ervaringen van studenten en brengen verantwoordelijkheden en zorgvuldige overwegingen met zich mee, onder andere op het gebied van privacy. ▼ Zet je je CV op LinkedIn? Deel je een selfie met een nieuwe collega? Mag je gegevens over klanten inzien en welke…
MIE’25 – AI en SEO in 2025: 11 manieren om je voor te bereiden
Op 18 en 19 maart vindt in Amersfoort het MIE plaats, het grootste Data & Insights Event van de Benelux. Het thema van dit jaar is ‘Revolutionizing Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI.’ De komende tijd stellen we een aantal sprekers voor. SEO-specialist Etienne Donicie (foto) trapt af met een blog over…
Menselijke factor en GenAI zorgen voor datakwetsbaarheid
De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, vandaag 28 januari, herinnert iedereen eraan hoe cruciaal databescherming en –privacy is, ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organisaties. ▼ Onderzoek toonde begin vorig jaar aan dat 85% van…