Onderzoek | 06 maart 2025
06 maart 2025

Impact data & analytics vaak niet te meten

Dertig procent van de zogeheten Chief Data and Analytics Officers (CDAO’s) zegt dat het niet mogelijk is om de impact van data, analytics en AI op de bedrijfsresultaten vast te stellen. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. ▼ De cijfers komen uit de Chief Data & Analytics Officer Agenda Survey van Gartner die werd gehouden…

Actueel | 04 maart 2025
04 maart 2025

Datakwaliteit op de tocht – roep om maatregelen neemt toe

De kwaliteit van data in marktonderzoek is een hot topic. Liam Kay-McClean van Research Live geeft de standpunten weer die tijdens rondetafelgesprek in Londen werden gedeeld over de problemen, én mogelijke oplossingen. ‘Kun je onderzoeksfraude brandmerken als een misdrijf?’ ▼ Tijdens een door Research Live vorige maand georganiseerd rondetafelgesprek met vertegenwoordigers van onderzoeksbureaus kwamen gedachten,…

Actueel | 25 februari 2025
25 februari 2025

‘Datagedreven persona’s helpen je rationele keuzes te maken’

De klantreis optimaliseren, dat is voor bedrijven al jaren een uitdaging. Sjoerd Wallinga, expert in digitale klantbeleving & conversie, helpt deze customer journeys inzichtelijk te maken. Daarin speelt AI een steeds grotere rol. Op 7 april geeft hij vanuit het Data & Insights Network over datagedreven persona’s en customer journeys. ‘AI genereert de klantreis, persona’s…

Onderzoek | 20 februari 2025
20 februari 2025

Grip op data en AI in B2B – datagedreven werken breed gedragen

Commerciële Nederlandse B2B-organisaties staan voor een grote uitdaging: hoe zet je data en analytics strategisch in voor betere beslissingen? Data-consultancybureau Digital Power deed er onderzoek naar en legde de resultaten vast in een rapport. ▼ De key takeaways uit dit onderzoek zijn: * Het belang van datagedreven werken wordt breed ingezien. * B2B-bedrijven zijn positief…

Actueel | 20 februari 2025
20 februari 2025

Gouden standaard voor datakwaliteit nodig

Marktonderzoek heeft te maken met problemen rond datakwaliteit, maar Bob Fawson, CEO van Data Quality Co-Op, stelt een aanpak voor die de sector vooruit moet helpen. Is het tijd voor een gouden standaard voor first-party dataverzameling? ▼ De marktonderzoekindustrie worstelt al geruime tijd met de erosie van datakwaliteit. Dit probleem, zoals JD Deitch verwoordt in…

Actueel | 18 februari 2025
18 februari 2025

Register voor functionarissen voor gegevensbescherming in voorbereiding

Om de positie van de functionaris voor gegevensbescherming (FG) te versterken en de kwaliteit te borgen, wordt momenteel gewerkt aan een kwaliteitsregister voor en door FG’s. Alle inspanningen zijn erop gericht om in de loop van 2025 te komen tot de daadwerkelijke oprichting van het Nederlands (voorheen Nationaal) Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG). ▼…

Actueel | 11 februari 2025
11 februari 2025

Kabinetsdelegatie bij internationale top over AI in Parijs

Minister Beljaarts (Economische Zaken) neemt dezer dagen namens Nederland, samen met staatssecretaris Szabó (Digitalisering en Koninkrijksrelaties), in Parijs deel aan een door Frankrijk georganiseerde internationale top over kunstmatige intelligentie. ▼ De bewindslieden zijn bij deze zogenoemde AI Action Summit aanwezig bij verschillende sessies en hebben ontmoetingen met collega’s, ondernemers van mkb tot grootbedrijf, onderzoeksinstellingen, overheden…

Actueel | 06 februari 2025
06 februari 2025

‘Stageklaar’ maakt studenten bewust over privacy en data

Waar gestudeerd wordt, wordt ook stagegelopen. Stages zijn een van de eerste professionele ervaringen van studenten en brengen verantwoordelijkheden en zorgvuldige overwegingen met zich mee, onder andere op het gebied van privacy. ▼ Zet je je CV op LinkedIn? Deel je een selfie met een nieuwe collega? Mag je gegevens over klanten inzien en welke…

Actueel | 30 januari 2025
30 januari 2025

MIE’25 – AI en SEO in 2025: 11 manieren om je voor te bereiden

Op 18 en 19 maart vindt in Amersfoort het MIE plaats, het grootste Data & Insights Event van de Benelux. Het thema van dit jaar is ‘Revolutionizing Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI.’ De komende tijd stellen we een aantal sprekers voor. SEO-specialist Etienne Donicie (foto) trapt af met een blog over…

Actueel | 28 januari 2025
28 januari 2025

Menselijke factor en GenAI zorgen voor datakwetsbaarheid

De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, vandaag 28 januari, herinnert iedereen eraan hoe cruciaal databescherming en –privacy is, ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organisaties. ▼ Onderzoek toonde begin vorig jaar aan dat 85% van…

Actueel | 23 januari 2025
23 januari 2025

Vier trends voor de Europese cloudmarkt

Het gebruik van clouddiensten blijft de komende jaren toenemen. Tegelijkertijd groeien ook de zorgen over de veiligheid, kosten en de afhankelijkheid van cloudaanbieders. Bij wie moet je je data onderbrengen? Bas Meerman, Chief Technology Officer bij Info Support, belicht vier trends. ▼ 1. Multicloud wint aan populariteit Hoewel cloud-computing lange tijd vooral werd gezien als…

Actueel | 17 december 2024
17 december 2024

Bijna 10.000 datalekken in eerste helft 2024

In de eerste helft van 2024 kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens ruim 9,8 duizend keer een datalekmelding binnen van bedrijven en organisaties. Dat is lager dan in de eerste helft van voorgaande jaren (beide 10,5 duizend). Bij datalekken kan het onder andere gaan om fouten bij het versturen van e-mails met verkeerde persoonsgegevens, hacking of phishing….

Ook de laatste bytes ontvangen?