Organisaties gebruiken data voor sturing, maar minder voor marketing
Zo’n 92% van de Nederlandse organisaties gebruikt data om het bedrijf op korte en lange termijn te sturen. Maar voor marketingactiviteiten geldt dat veel minder. Slechts de helft van de bedrijven (51%) hanteert data bij het sturen op klant-KPI’s Dat blijkt uit DDMA-onderzoek in samenwerking met GfK. Het aantal organisaties dat volledig inzicht heeft in…
Education Day – Data on Research
Op donderdagmiddag 23 november organiseert het Data & Insights Network, samen met NIMA, een fysieke Education Day. Dit keer is het overkoepelend thema: ‘Data on Research’. De sessie is exclusief voor (docent)leden en in onderwijs geïnteresseerden het D&IN en NIMA. Het programma van de middag ziet er als volgt uit: 13.30 – 14.00 uur |…
EU dreigt generatieve AI te onderreguleren
De Europese Consumentenorganisatie (BEUC) vreest dat EU-instellingen een zwakke en onduidelijke benadering kiezen bij de regulering van AI-systemen, zoals ChatGPT of Bard. Een sterk wettelijk kader om consumenten te beschermen tegen de risico’s van generatieve AI is volgens BEUC essentieel om manipulatie van de consumenten, onjuiste informatie, schending van privacy, fraude en desinformatie tegen te…
Data-analyse door AI – is ons vertrouwen te groot?
Wat is het gevaar van een te groot geloof in AI-gestuurde data-analyse in onderzoek? Vertrouwen wij te veel op door AI gegenereerde samenvattingen? Jack Wilson, innovation lead bij 2CV, schreef er voor Greenbook een blog over. Jack Wilson haalt de bekende schrijver Yuval Hariri aan die zegt dat AI-systemen nu overgaan van een fase waarin…
AI en algoritmen onderwerp van verkiezingsprogramma’s
De Tweede Kamerverkiezingen van 22 november 2023 staan voor de deur. Nederlandse AI en data-adviesbureau ADC doken in de verkiezingsprogramma’s om te achterhalen wat ze van AI en algoritmen vinden. Als je alle verkiezingsprogramma’s erop naslaat dan is er een duidelijk verschil: Volt spant de kroon met een visie – en een heel hoofdstuk over…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Nog een week om je in te schrijven voor het Data & Analytics Congres van 2 november!
Er is nog ruim een week te gaan, en dan wordt in Amstelveen het zesde Data & Analytics Congres gehouden – op 2 november. Verrassende (inter)nationale topsprekers presenteren hun visie en tips uit de praktijk. Leden van het Data & Insights Network hebben korting op de toegangsprijs! Inschrijven kan nog, maar doe het snel! Topics…
AP krijgt half miljoen voor extra toezicht op cookies en online tracken
Op de site van DMCC wordt dieper ingegaan op de ruimere financiële mogelijkheden van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), bedoeld om meer toezicht uit te oefenen op cookies en trackingtechnologie. De AP is voornemens het grotere budget in te zetten voor guidance, onderzoek en handhaving. Een van de gebieden waar de AP toezicht op houdt, is…
Maximale representatie om minderheden beter te horen
Maximale representatie kan een effectief alternatief zijn voor representatief onderzoek als je opvattingen en attitudes van minderheidsgroepen beter wilt weergeven, betoogt Tara Watkins, head of insight bij The7stars, op Research Live. Representatie in onderzoek is vaak een onderwerp van gesprek. De sector ziet in dat, hoewel onderzoek gericht is op het begrijpen van alle mensen,…
Zorgen over digitale veiligheid nemen af
De zorgen van Nederlanders over hun eigen digitale veiligheid nemen de afgelopen twee jaar af, maar men maakt zich meer zorgen over de digitale veiligheid van naasten. Gemiddeld geeft men zichzelf een 6,8 voor de omgang met online risico’s. Dit zijn enkele uitkomsten van het jaarlijks terugkerende Cybersecurityonderzoek Alert Online dat I&O Research uitvoerde voor…
2 november – Data & Analytics Congres!
Op 2 november vindt het zesde Data & Analytics Congres plaats – in Amstelveen. Verrassende (inter)nationale topsprekers presenteren hun visie en tips uit de praktijk. Leden van het Data & Insights Network hebben korting op de toegangsprijs! Topics die tijdens het event aan bod komen zijn onder andere advanced analytics, algoritmen, AI, dashboarding, marketing mix…
Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam
Het Marketing Intelligence Network (MI Network) op verschillende manieren jongeren enthousiast te maken voor marketing intelligence. Afgelopen week deed de organisatie dat met de Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n 150 tweedejaars studenten Commerciële Economie deden mee, en het ging er fanatiek aan toe. De quiz bestaat uit diverse rondes met vragen over…
DDMA publiceert whitepaper over privacy-first
De verschuiving naar een samenleving die meer is gericht op privacy is in volle gang. Zo hebben een aantal browsers en besturingssystemen het gebruik van third-party cookies en andere tracking-technieken geblokkeerd, of zijn dat van plan. DDMA heeft een whitepaper gemaakt over de ontwikkelingen. Naast de veranderende werkwijzen van browsers en besturingssystemen zijn er ook…