Actueel | 26 september 2023
26 september 2023

Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam

Het Marketing Intelligence Network (MI Network) op verschillende manieren jongeren enthousiast te maken voor marketing intelligence. Afgelopen week deed de organisatie dat met de Marketing Intelligence-quiz op de Hogeschool van Amsterdam. Zo’n 150 tweedejaars studenten Commerciële Economie deden mee, en het ging er fanatiek aan toe. De quiz bestaat uit diverse rondes met vragen over…

Actueel | 21 september 2023
21 september 2023

DDMA publiceert whitepaper over privacy-first

De verschuiving naar een samenleving die meer is gericht op privacy is in volle gang. Zo hebben een aantal browsers en besturingssystemen het gebruik van third-party cookies en andere tracking-technieken geblokkeerd, of zijn dat van plan. DDMA heeft een whitepaper gemaakt over de ontwikkelingen. Naast de veranderende werkwijzen van browsers en besturingssystemen zijn er ook…

Actueel | 05 september 2023
05 september 2023

DSA geldt vanaf februari 2024 voor meer online diensten

Op 25 augustus 2023 ging de Digital Services Act (DSA) in. Negentien platforms moeten o.a. illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken, hun aanbevelingssystemen aanpassen en transparant zijn over online reclame via hun platforms. Maar de DSA geldt vanaf februari 2024 ook voor andere online diensten. De DSA-regels gaan volgend jaar gelden voor in Nederland en…

Best practices | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

Podcast over datagedreven werken

Hoe verklein je de kloof tussen data- en business teams en zorg je voor een datagedreven cultuur? Er wordt veel over gesproken maar praktische handvatten ontbreken nog weleens. Job van den Berg maakte er een podcast over. Grotere organisaties hebben vaak moeite met het introduceren van een datagedreven cultuur. Dat blijkt onder andere al twee…

Actueel, Uncategorized | 17 augustus 2023
17 augustus 2023

Technologische ontwikkeling van insights leidt tot fusies en overnames

Fusies en overnames worden steeds meer gedreven door op technologie gebaseerde methodologieën, klantspecifieke data en strategisch advies, zegt Jonathan Dufton, partner bij Plural Strategy, op de site van Research Live. Wat betekent dit voor customer insights? Tien jaar geleden domineerden grote spelers als Nielsen, Kantar, Ipsos en GfK de marktonderzoeksector. Maar in de afgelopen 15…

Actueel | 10 augustus 2023
10 augustus 2023

Raad van State adviseert over delen van data in Europees verband

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft eind juli het advies vastgesteld over de wet die de Europese Datagovernanceverordening moet uitvoeren. De verordening (DGA) heeft als doel om meer gegevens beschikbaar te maken voor algemeen gebruik. Het is een belangrijk onderdeel van de Europese datastrategie om de data-economie te ondersteunen. Het is ook…

Actueel | 20 juli 2023
20 juli 2023

Akkoord over doorgifte data naar VS

De Europese Unie heeft een definitief akkoord afgesloten met de VS waarmee data zonder verder voorwaarden naar de VS kunnen worden gestuurd. Het akkoord komt nadat de EU-ministers eind vorige week al hun goedkeuring hadden uitgesproken. Het akkoord houdt in dat bedrijven vrijelijk gegevens kunnen uitwisselen tussen de EU en de Verenigde Staten. Het EU-U.S....
Actueel | 13 juli 2023
13 juli 2023

Regering schetst kader voor toepassing algoritmen

De regering heeft in een brief een implementatiekader geschetst voor algoritmen. Naast de vele voordelen van algoritmen is er een hoog risico op framing en misbruik. En dat leidt weer tot maatschappelijke kritiek. Toepassing van algoritmen biedt allerlei mogelijkheden om taken beter vorm te geven en uit te voeren. Maar er kleven ook risico’s aan...
Actueel | 11 juli 2023
11 juli 2023

Norstat opent nieuw Nederlands hoofdkantoor in Amsterdam

Norstat opende afgelopen week haar nieuwe Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam. Het kantoor, gevestigd op het voormalige Stork-terrein in Oostenburg, biedt plek aan het gehele Norstatteam in Nederland van zo’n 35 medewerkers. Ook heeft het nieuwe pand een state-of-the-art onderzoeksruimte plus een aparte ruimte voor de afhandeling van inhome user tests. Met het starten van de...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

ElastIQ-Connect op eerste plaats MKB Data Science Top 50

Op donderdag 22 juni 2023 streden drie bureaus die zich toeleggen op data-science om de eerste plek tijdens het evenement van de MKB Data Science Top 50. ElastIQ-Connect veroverde de eerste plaats, gevolgd door Amsterdam Data Collective en Veneficus. Voor het evenement, georganiseerd door Florijnz Corporate Finance, De Breed & Partners, het MKB Datalab, Gemeente...
Actueel | 27 juni 2023
27 juni 2023

Robots middenin de socialiseringslag

Aanstaande donderdag worden de winnaars bekendgemaakt van de Data & Insights Awards 2023. Een van de awards gaat naar de Insight Scientist van het jaar. Elk jaar is er een thema aan verbonden en deze keer gaat het over robots. Op 1 juni organiseerde het D&IN het ‘Topic of the year-Symposium’ waar de vier genomineerden...
Actueel | 08 juni 2023
08 juni 2023

DDMA en de HvA werken samen aan master Digital Driven Business

DDMA en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) gaan samenwerken bij de masteropleiding Digital Driven Business. Het doel van de samenwerking is het gat tussen opleiding en praktijk te verkleinen en toptalent aan de data-driven marketingsector te koppelen. In een éénjarige, Engelstalige, multidisciplinaire masteropleiding worden jaarlijks ruim 60 studenten klaargestoomd voor de arbeidsmarkt, met vakken als...

Ook de laatste bytes ontvangen?