Onderzoek | 16 mei 2023
40% Nederland monitort gezondheid
Ruim 40% van Nederland gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Dit komt neer op bijna zes miljoen Nederlanders. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Apparaten van Apple, Garmin, Medisana, Omron en Samsung zijn het populairst om gezondheid te monitoren. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van Multiscope. Ruim 40%...
Actueel | 20 april 2023
Vierde editie Ladies of Data: data-science en diversiteit
Op 11 mei a.s. vindt de 4de editie van Ladies of Data plaats bij de Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch. Een event met als doel vrouwelijke rolmodellen in de wereld van data-science uit te lichten en bezoekers te inspireren met verhalen over diversiteit. Het thema van dit jaar is: ‘Everything is a...
Actueel | 20 april 2023
Zoekmarketing klaar voor een nieuw tijdperk
Zoekmarketing staat aan de vooravond van een grote transformatie. Groter dan toen Google meer dan 20 jaar geleden voor het eerst zijn advertentieveiling introduceerde, en ook groter dan recente introductie van algoritmen om zoeken meer te personaliseren. Dat stelt het rapport Global Advertising Trends: Search 3.0. Er lonkt nu een derde tijdperk, met daarin een...
Actueel | 11 april 2023
Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud van start
Onlangs vond de oprichting plaats van het Centre of Excellence for Data Sharing and Cloud (CoE-DSC). Het centrum bouwt voort op de inzet en resultaten van de Data Sharing Coalition, de werkgroep Data Delen van de Nederlandse AI Coalitie en de Gaia-X Hub NL. Alle partijen uit de genoemde coalities zijn aangehaakt bij dit initiatief....
Actueel | 28 maart 2023
Gezamenlijke afspraken nodig voor succesvolle integratie AI in marktonderzoek
In een recente uitgave van Research World van ESOMAR schrijft Michael Campbell (PhD Candidate op Carleton University) over AI en de insightssector. Campbell signaleert ontwikkelingen die de sector verregaand beïnvloeden, maar die op dit moment lijden aan gebrek aan samenhang. En die samenhang is wel nodig wil de marktonderzoekbranche op een succesvolle manier AI integreren....
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 23 maart 2023
Alteryx lanceert eerste analytics automatiseringsplatform in de cloud
Alteryx organiseert op 20 april 2023 de Alteryx Analytics Cloud Launch Benelux in samenwerking met data & analytics bureau Infotopics. De Alteryx Analytics Cloud is het eerste uniforme end-to-end analytics automation-platform dat bedrijven in staat wil stellen beter geïnformeerde beslissingen te nemen met hun data. ‘Een gamechanger in de markt’, aldus Jeroen Jacobs, dataconsultant bij...
Actueel | 23 februari 2023
Ipsos buys B2B research startup Xperiti
Ipsos recently announced the aquisition of Xperiti, founded in 2018. Xperiti’s platform uses artificial intelligence technology to analyse large datasets to identify and recruit professionals in over 90 industries. The software also uses speech to text software to transcribe calls with specialists, and natural language processing to produce call summaries and analytics. Xperiti has raised $1.2m in...
Actueel | 16 februari 2023
Vijf AI-trends die ons leven gaan veranderen
Teksten automatisch laten schrijven en in een paar seconden unieke afbeeldingen genereren… AI heeft de afgelopen maanden laten zien dat het tot heel wat in staat is. Als de ontwikkelingen zo snel blijven gaan, kan er de komende jaren veel veranderen. Nikhil Makkatira, data scientist bij TMC, zet vijf belangrijke AI-trends op een rij. 1...
Actueel | 16 februari 2023
CBS stelt eigen AI-beleid vast
De inzet van AI is niet zonder risico’s. Het CBS wil daarom zorgvuldig omgaan met vragen van externe partners over dit thema. Om de afwegingen die daarbij gemaakt worden helder vast te leggen, stelde de CBS-directie een AI-beleid vast. ‘De inzet daarbij is AI steeds beter te maken.’ Het CBS maakt statistieken over AI, bijvoorbeeld...
Actueel | 14 februari 2023
Overheden hebben meer aandacht voor naleving privacy
Sinds de inwerkingtreding van de AVG in 2018 hebben overheden veel gedaan om zorgvuldiger om te gaan met persoonsgegevens. Toch is verdere verbetering zeker mogelijk en nodig, met name bij gemeenten en ministeries. Dat blijkt uit onderzoek van Pro Facto en Hooghiemstra & Partners, in opdracht van het WODC. De overheid heeft een voorbeeldfunctie in...
Onderzoek | 07 februari 2023
Data delen oké, maar zorgen over privacy blijven
De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als vier jaar geleden: 64% maakt zich er in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid om persoonsgegevens te delen, vooral in de groep onder 35 jaar. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Het bewustzijn van...
Actueel | 26 januari 2023
Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit
Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...