Onderzoek | 07 februari 2023
Data delen oké, maar zorgen over privacy blijven
De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als vier jaar geleden: 64% maakt zich er in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid om persoonsgegevens te delen, vooral in de groep onder 35 jaar. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Het bewustzijn van...
Actueel | 26 januari 2023
Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit
Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Actueel | 24 januari 2023
Hoe data je kunnen helpen om 2023 succesvol te maken
De maand januari is alweer ‘doormidden’ en de eerste plannen voor 2023 worden al uitgevoerd. En natuurlijk zijn er ook voornemens om te groeien. Hoe data daarbij kunnen helpen, legt Job van den Berg graag uit in deze blog. Tips en tricks om een vliegende start te maken in 2023. Allereerst - it’s not only...
Actueel | 24 januari 2023
Welke AI-trends zijn van invloed op marktonderzoek?
Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet...
Actueel | 12 januari 2023
Toenemende invloed privacyregels op marketingstrategie
Hoe kijken marketeers aan tegen de regels rond privacy van consumenten en ethisch handelen op internet? En wat zijn de gevolgen voor hun marketingstrategie? De World Advertising Research Center (WARC) zocht het uit. In Azië en de USA maken ze zich het meest zorgen over de invloed van privacyregels op hun strategie en wereldwijd is...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 06 december 2022
Rabobank wint de DDMA Customer Data Award 2022
De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2022 is Rabobank (foto). Leen Bakker werd tweede. Vattenfall sleepte de nieuwe Data Challenger Award in de wacht. De publiekprijs ging naar Leen Bakker. De winnaars werden op 1 december bekendgemaakt. Over de winnaar Rabobank was het oordeel dat de bank een centraal klantbeeld heeft gecreëerd waarin...
Actueel | 01 november 2022
10 november: SMART Talk over ‘De wondere wereld van innovatie en creatie’
De najaarstalk van SMART vindt dit jaar plaats op 10 november, deze keer in het kantoor van Dynata aan de Coolsingel in Rotterdam. Iedereen is vanaf 15.30 uur welkom. De talk duurt tot circa 18.00 uur, waarna je nog gezellig met je collega’s na kunt praten onder het genot van een hapje en een drankje....
Best practices | 01 november 2022
Wie zijn de keynote-sprekers op het Data & Analytics Congres?
Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres van 15 november delen (inter)nationale topsprekers hun visie en praktijktips over onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Maar wie zijn de keynote-sprekers? We stellen ze voor. Hoe creëer je waarde met Data Science in Marketing? Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei van klantdata,...
Best practices | 25 oktober 2022
Data-marketplaces, de toekomst voor consumer understanding?
In discussies op conferenties en in webinars hoor je steeds vaker dat onderzoeksprojecten sneller en goedkoper moeten verlopen. Daarbij hoort ook: gebruiken wat we al weten. Dat verklaart ook de opkomst van insight engines als Market Logic, Lucy, Sharpr en Stravitom, die uitgaan van externe bronnen. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe je...
Actueel | 20 oktober 2022
Kantar lanceert iLab Innovation Challenge voor klimaatoplossingen
Kantar en Subak bundelen hun krachten in Kantar's iLab Innovation Challenge om met behulp van big data en in samenwerking met andere partijen milieuproblemen aan te pakken. Het bureau richt zich daartoe tot AI-innovators, datawetenschappers, ondernemers en academici. Kantar roept in samenwerking met klimaattechnologiebedrijf Subak innovators, start-ups, scale-ups, datawetenschappers en de academische wereld op om...
Best practices | 13 oktober 2022
Combineer creativiteit met data
Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer, Blue Field Agency, schreef een blog over creativiteit en data. Zijn het twee zaken die elkaar uitsluiten? Integendeel! De combinatie levert de mooiste inzichten op. Creativiteit is nodig om de kansen van data te zien. Ja, je hoort het goed: creativiteit en data. Op het eerste...
Actueel | 22 september 2022
Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year
Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar...