Onderzoek | 07 februari 2023
07 februari 2023

Data delen oké, maar zorgen over privacy blijven

De zorgen om online privacy onder Nederlandse consumenten zijn nog net zo groot als vier jaar geleden: 64% maakt zich er in meer of mindere mate zorgen om. Wel is er meer bereidheid om persoonsgegevens te delen, vooral in de groep onder 35 jaar. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2023. Het bewustzijn van...
Actueel | 26 januari 2023
26 januari 2023

Marktonderzoek staat voor de grootste verandering ooit

Daily Data Bytes verwelkomt DataIM als nieuwe Kennispartner. De eerste bijdrage van DataIM komt van algemeen directeur Gijs van Blokland. Hij stelt dat marktonderzoek voor de grootste verandering staat die het ooit heeft gezien. In het verleden waren de methoden van marktonderzoek nog duur en tijdrovend, waardoor het vermogen van kleinere bedrijven en organisaties om...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Hoe data je kunnen helpen om 2023 succesvol te maken

De maand januari is alweer ‘doormidden’ en de eerste plannen voor 2023 worden al uitgevoerd. En natuurlijk zijn er ook voornemens om te groeien. Hoe data daarbij kunnen helpen, legt Job van den Berg graag uit in deze blog. Tips en tricks om een vliegende start te maken in 2023. Allereerst - it’s not only...
Actueel | 24 januari 2023
24 januari 2023

Welke AI-trends zijn van invloed op marktonderzoek?

Volgens onderzoek maakt 37% van de bedrijven al gebruik van AI in hun bedrijfsvoering. Het integreren van AI in bedrijfsprocessen heeft plaatsgemaakt voor stroomlijning van de activiteiten: van het automatiseren van terugkerende werkzaamheden en het uitvoeren van grondig marktonderzoek tot het uitvoeren van complexe geautomatiseerde taken. In een artikel van Lucy Manole op Greenbook zet...
Actueel | 12 januari 2023
12 januari 2023

Toenemende invloed privacyregels op marketingstrategie

Hoe kijken marketeers aan tegen de regels rond privacy van consumenten en ethisch handelen op internet? En wat zijn de gevolgen voor hun marketingstrategie? De World Advertising Research Center (WARC) zocht het uit. In Azië en de USA maken ze zich het meest zorgen over de invloed van privacyregels op hun strategie en wereldwijd is...
Actueel | 06 december 2022
06 december 2022

Rabobank wint de DDMA Customer Data Award 2022

De winnaar van de DDMA Customer Data Award 2022 is Rabobank (foto). Leen Bakker werd tweede. Vattenfall sleepte de nieuwe Data Challenger Award in de wacht. De publiekprijs ging naar Leen Bakker. De winnaars werden op 1 december bekendgemaakt. Over de winnaar Rabobank was het oordeel dat de bank een centraal klantbeeld heeft gecreëerd waarin...
Actueel | 01 november 2022
01 november 2022

10 november: SMART Talk over ‘De wondere wereld van innovatie en creatie’

De najaarstalk van SMART vindt dit jaar plaats op 10 november, deze keer in het kantoor van Dynata aan de Coolsingel in Rotterdam. Iedereen is vanaf 15.30 uur welkom. De talk duurt tot circa 18.00 uur, waarna je nog gezellig met je collega’s na kunt praten onder het genot van een hapje en een drankje....
Best practices | 01 november 2022
01 november 2022

Wie zijn de keynote-sprekers op het Data & Analytics Congres?

Tijdens het vijfde Data & Analytics Congres van 15 november delen (inter)nationale topsprekers hun visie en praktijktips over onder andere personalisatie, segmentatie en het nieuwe algoritmekeurmerk. Maar wie zijn de keynote-sprekers? We stellen ze voor. Hoe creëer je waarde met Data Science in Marketing? Jaap Wieringa | Prof. Marketing RUG De explosieve groei van klantdata,...
Best practices | 25 oktober 2022
25 oktober 2022

Data-marketplaces, de toekomst voor consumer understanding?

In discussies op conferenties en in webinars hoor je steeds vaker dat onderzoeksprojecten sneller en goedkoper moeten verlopen. Daarbij hoort ook: gebruiken wat we al weten. Dat verklaart ook de opkomst van insight engines als Market Logic, Lucy, Sharpr en Stravitom, die uitgaan van externe bronnen. De auteurs leggen in dit artikel uit hoe je...
Actueel | 20 oktober 2022
20 oktober 2022

Kantar lanceert iLab Innovation Challenge voor klimaatoplossingen

Kantar en Subak bundelen hun krachten in Kantar's iLab Innovation Challenge om met behulp van big data en in samenwerking met andere partijen milieuproblemen aan te pakken. Het bureau richt zich daartoe tot AI-innovators, datawetenschappers, ondernemers en academici. Kantar roept in samenwerking met klimaattechnologiebedrijf Subak innovators, start-ups, scale-ups, datawetenschappers en de academische wereld op om...
Best practices | 13 oktober 2022
13 oktober 2022

Combineer creativiteit met data

Job van den Berg, Chief Data & Insights Officer, Blue Field Agency, schreef een blog over creativiteit en data. Zijn het twee zaken die elkaar uitsluiten? Integendeel! De combinatie levert de mooiste inzichten op. Creativiteit is nodig om de kansen van data te zien. Ja, je hoort het goed: creativiteit en data. Op het eerste...
Actueel | 22 september 2022
22 september 2022

Koppert Cress is Data & Insights Company of the Year

Na de uitreiking van de MOAwards afgelopen juni, lag er nog één prijs in het verschiet, die voor Data & Insights Company of the year 2022. De uitreiking vond gisteren plaats tijdens MIE’22. De drie genomineerden waren Talpa Network, Koppert Cress en Interpolis. De jury prees alle kandidaten voor hun datagedreven manier van werken, maar...

Ook de laatste bytes ontvangen?