Metadatamanagement zou wel eens de waarde van data kunnen ontsluiten. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit.
▼
Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden nieuwe data, of het nu gaat om passagiers- en cargoboekingen of de uitvoering van vluchten. De data bieden inzichten die de luchtvaartmaatschappij helpen efficiënt en effectief te opereren en zijn klanten beter te bedienen.
Zo is er predictive maintenance, waarbij op basis van historische en realtime data wordt voorspeld welke onderdelen van een vliegtuig mogelijk defect raken. Daarmee voorkom je storingen en blijft het netwerk van vluchten stabiel. Ook kan de luchtvaartmaatschappij met behulp van data de reiservaring van klanten verder optimaliseren en personaliseren.
Waarde halen uit data
Het is essentieel om te weten welke data beschikbaar zijn voor verschillende afdelingen, waar deze zich bevinden en wie verantwoordelijk is voor eigenaarschap en datakwaliteit. ‘Onze data-analisten en -scientists besteden een groot deel van hun tijd aan het zoeken naar antwoorden op deze vragen’, zegt Marjolein Daeter, Product Owner Data Management bij KLM. ‘Die antwoorden zijn niet alleen nodig om waarde te kunnen halen uit data. Het is ook van cruciaal belang dat de data en het gebruik voldoen aan wet- en regelgeving.’
Rol medewerkers
SAP-partner Collibra gebruikt er een SaaS-oplossing voor. Met de data-catalog die Air France-KLM ontwikkelt, kunnen medewerkers alle relevante informatie rondom data eenvoudig opzoeken. De gegevens zelf staan daarbij niet in de catalog. In plaats daarvan bevat de catalog metadata, zoals de naam, eigenaar en definitie van de data. Naast het opzoeken van informatie, kunnen medewerkers in de toekomst via de data-catalog ook toegang krijgen tot de data zelf.
ESG-KPI’s
Een van de belangrijkste voorbeelden van toepassing van de data-catalog is het beheer van ESG-KPI’s (environmental, social, governance). Dankzij de data-catalog kan Air France-KLM nu vastleggen wat de definities en calculatieregels van ESG-KPI’s zijn. Daardoor heeft iedere medewerker toegang tot dezelfde, eenduidige informatie. Het zorgt daarnaast voor consistente en transparante rapportages.
Data kern van elk AI-model
‘Door het metadatamanagement te verbeteren, zorgen we ervoor dat onze data betrouwbaar, goed gedefinieerd en toegankelijk zijn. Daardoor kunnen we nieuwe technologieën beter benutten en onze positie als innovatieve luchtvaartmaatschappij verder versterken’, zegt Belinda Bryan, Program Manager Data & AI Governance bij Air France-KLM. Dit geldt volgens haar ook voor AI: ‘Data vormen de kern van elk AI-model, en de kwaliteit en betrouwbaarheid van de data zijn van groot belang voor de uiteindelijke uitkomsten van AI.’