Best practices | 20 september 2022
20 september 2022

Hogere verwachting van menselijke chatbots

Tegenwoordig zijn chatbots een integraal onderdeel van de digitale klantreis. Als klanten vragen of klachten hebben dan worden ze vaak als eerste te woord gestaan door een chatbot. SWOCC beschrijft in een blog een onderzoek over de menselijke en niet-menselijke kanten van de chatbot. Crolic en collega’s (2022) voerden verschillende experimenten uit waarin ze de menselijke kenmerken van de chatbot...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

Neppe data genereren met AI: privacy-probleem opgelost

Als antwoord op de behoefte aan data-privacy gebruikt Syntho machine learning om neppe datasets aan te maken. Het genereren van synthetische data heeft volgens mede-oprichter Wim Kees Janssen en Younes Moustaghfir (Head Development) veel voordelen boven de klassieke anonimiseertechnieken. Een voorproefje op hun presentatie op het MIE (21 september, 11.15 uur). ‘Synthetische data zijn zo...
MIE'22 | 15 september 2022
15 september 2022

‘Niet alleen verantwoording naar onze klant, maar ook naar de respondent’

Stefan Boom is managing director Benelux & Nordics van Dynata. Op MIE’22 praat hij over automatisering versus mensenwerk, en het belang van de respondentenervaring, en dat doet hij op 20 september om 14.00 uur. Stefan heeft altijd het idee gehad dat er twee ‘soorten’ mensen zijn binnen de industrie: degenen die heel bewust kozen voor...
Actueel | 13 september 2022
13 september 2022

‘Als je bezig bent met data, is privacy een hygiënefactor’

Kevin Swelsen Terecht dat er veel ophef is over privacy en het gebruik van data. Bedrijven houden zich te vaak niet aan de regels, óók de grote e-commercespelers niet – zegt Kevin Swelsen, specialist in Digital Analytics. Op het MIE (21 september, 11.15 uur) vertelt hij welke ontwikkelingen er spelen. Freelance specialist Kevin Swelsen heeft...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

Zit onderzoek in een creativiteitscrisis?

Tim Wragg, Global CEO van Hall &Partners, schrijft in een blog op Greenbook dat de groei van automatisering en technologie de creativiteit in onderzoek niet mag uitbannen. Een pleidooi voor cognitieve diversiteit. Volgens Wragg heeft automatisering ons geholpen om insights te genereren, aangedreven door AI en machine learning. Geautomatiseerde platforms zijn nuttig voor het verwerken...
Best practices | 06 september 2022
06 september 2022

The Edge: intelligence bij de bron van je data

HP is Kennispartner van Daily Data Bytes. In een eerder blog schreef HP over de toepassing van HP Z Workstations bij het opsporen en voorspellen van verzakkingen in de gemeente Zaanstad. Ging het daar om snelheid en rekenkracht van het systeem, in dit blog gaat het over Edge Analytics, een slimme en snelle manier om...
Actueel | 06 september 2022
06 september 2022

Kantar rondt verkoop Kantar Public aan Trilantic Europe af

Kantar maakte afgelopen week bekend dat de verkoop van Kantar Public aan Trilantic Europe, een pan-Europese participatiemaatschappij die zich richt op transacties in het middensegment van de markt, is afgerond. Met de transactie vestigt Kantar Public zich als een onafhankelijk bedrijf en wordt het het grootste gespecialiseerde wereldwijde adviesbureau voor de overheid en de publieke...
Actueel | 01 september 2022
01 september 2022

The Data Agency neemt Campaigns Unlimited over

Campaigns Unlimited, gespecialiseerd in big data en data management, is overgenomen door The Data Agency. Tot de opdrachtgevers van The Data Agency horen media, banken, verzekeraars, goede doelen, retailers en automerken. De groep heeft de ambitie door te groeien in de Benelux en Duitsland. Met de overname van Campaigns Unlimited verbreedt het bedrijf de dienstverlening...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Bekendmaking MOAward Data & Insights Company of the Year tijdens MIE

Tijdens de afsluitende keynote van het MIE op 21 september a.s. zal Dorkas Koenen (CMO of the Year, Rabobank) de award uitreiken voor Data & Insights Company of the Year. Er zijn drie bedrijven genomineerd: Talpa Network, Interpolis en Koppert Cress. De award draait om de vraag welke organisatie (zowel profit als non-profit) zich op...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Ruigrok NetPanel behaalt ISO 27701-certificaat

Er is steeds meer aandacht voor privacy, ook in de wereld van marktonderzoek. Terecht, want deelnemers aan onderzoek maken de business. Ruigrok NetPanel zette de aandacht om in praktijk want het bureau heeft nu een ISO 27701-certificaat behaald. Dat betekent dat ze zorgvuldig omgaan met de privacy en de privacyrechten van respondenten, klanten, leveranciers en...
Actueel | 30 augustus 2022
30 augustus 2022

Google houdt 39 soorten privégegevens bij

Gevolgd worden door grote techbedrijven is niet nieuw. We worden voortdurend in de gaten gehouden en onze gegevens worden verzameld zonder ons medeweten of toestemming. Maar welk bedrijf verzamelt de meeste gegevens? Volgens een analyse van StockApps.com van Google, Twitter, Apple, Amazon en Facebook is dat Google. Dat verzamelt 39 datapunten van zijn gebruikers. De...
Actueel | 25 augustus 2022
25 augustus 2022

Nederlandse onderzoeksmarkt 6de in Europa, op 13 wereldwijd

Onderdeel van het Global Market Research Report (GMR) van ESOMAR waaruit we al eerder de top 50 van de insights industrie publiceerden, is een overzicht van de markt per land. De Nederlandse onderzoeksmarkt doet het goed. We staan op nummer 6 in Europa en wereldwijd op nummer 13. ESOMAR baseert de gegevens van de landen...

Ook de laatste bytes ontvangen?