Actueel | 16 juni 2022
‘Als conversiespecialist heb je natuurlijk te maken met menselijke psychologie’
Vandaag spreken we met Dion Westerbos, die de afgelopen twee jaar Digital Analytics Consultant was bij a.s.r. Hij is een van de drie genomineerden voor de MOAward voor Digital & Webanalist 2022. Afgelopen weken kwamen Simone Neeling (VodafoneZiggo) en Daan Bouwmeester (Swapfiets) al aan het woord over hun werk. Je bent net vertrokken bij a.s.r...
Actueel | 16 juni 2022
Bilendi hoofdsponsor van de MOAwards
Bilendi, een Europese leider op het gebied van technologie en data, met een focus op onderzoek, is lid geworden van MOA en is dit jaar hoofdsponsor van de MOAwards. Bilendi is toeleverancier op het gebied van technologie en data, met een focus op onderzoek, en nieuw op de Nederlandse markt. Het partnerschap met de MOAwards...
Best practices | 14 juni 2022
Lezingendag NPSO – Longitudinaal survey onderzoek en panels
Op 22 juni organiseert het NPSO haar jaarlijkse lezingendag met als thema Longitudinaal survey onderzoek en panels. Longitudinaal onderzoek en panels zijn niet weg te denken uit survey onderzoek. In België en Nederland zijn vele panels actief, groot én klein, commercieel én academisch en zowel gericht op actualiteit als op meer diepgaande analyse. In deze...
Actueel | 09 juni 2022
Onderzoek en inflatie (2): ‘Met penny wise pound foolish bestrijd je niet het inflatiespook’
Daily Data Bytes vervolgt de vragenronde over de stijgende inflatie. De verwachting is dat die nog wel even aanhoudt, ook omdat de politieke situatie onzeker is en we op allerlei gebied voor (economische) veranderingen staan. We wilden graag weten of er ook consequenties zijn voor onderzoek door bureaus en bij bedrijven. Vandaag de reacties van...
Actueel | 09 juni 2022
DVJ Insights weer in Top 250 groeibedrijven
DVJ Insights staat voor het vierde jaar op rij tot de Top 250 Groeibedrijven, en is daarmee een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. De bedrijven in de lijst realiseren een minimale jaarlijkse groei van 20% in FTE en/of omzet in de drie voorgaande jaren. DVJ Insights is in gezelschap van Bol.com, CoolBlue, Picnic,...
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Actueel | 02 juni 2022
‘Bureaus maken inflatie bespreekbaar. Dat is eerlijk en positief’
Daily Data Bytes start vandaag een nieuwe vragenronde. Aanleiding is de stijgende inflatie. De verwachting is dat die nog wel even aanhoudt, ook omdat de politieke situatie onzeker is en we op allerlei gebied voor (economische) veranderingen staan. We wilden graag weten of er ook consequenties zijn voor onderzoek door bureaus en bij bedrijven. Vandaag...
Actueel | 02 juni 2022
Rechtszaak MOA versus Nederlandse Staat en CBS op 16 juni
Op 16 juni vindt de zitting plaats in de bodemprocedure van de MOA tegen het CBS en de Nederlandse Staat over de rechtmatigheid van beleidsregels die zijn opgesteld door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Inzet van de procedure is om de beleidsregels die EZK in 2020 opstelde van tafel te krijgen. Die...
Best practices | 31 mei 2022
Met data kijken naar de toekomst
We leggen vaak de focus op de korte termijn omdat we daar nou eenmaal meer voorkeur voor hebben dan voor de langere termijn. Liever een kleine beloning op de korte termijn dan een grote beloning op de langere termijn. 'Present biases' heet dat in de psychologie. Data-expert Job van den Berg kijkt in deze blog...
Actueel | 31 mei 2022
Openingsfeest MWM2
Donderdag 19 mei vond het langverwachte openingsfeest van MWM2 en zusterbedrijven Crowdtech, Hibou en InnerVoice plaats. Op 1 september vorig jaar verhuisden de bedrijven naar een pand in de Generaal Vetterstraat 82 in Amsterdam, maar het feest liet – om bekende redenen – op zich wachten. Naast medewerkers waren ook oud-medewerkers en relaties van de...
Actueel | 24 mei 2022
TU Delft lanceert Digital Ethics Centre voor eerlijke en veilige AI
De TU Delft opende onlangs het Digital Ethics Centre, waar onderzoekers samen met overheidsinstellingen en bedrijven kijken naar de ethische kant van AI en digitalisering, met als vraag: hoe houden we het gebruik van AI eerlijk, inclusief, transparant en veilig? Bedrijven en instellingen weten niet altijd hoe je omgaat met de technologische innovaties. Betekent het...
Onderzoek | 24 mei 2022
Kunstmatige intelligentie meeste impactvolle technologie
CEO’s beoordelen kunstmatige intelligentie als meest impactvolle technologie, terwijl metaverse het minst scoort. Dat blijkt uit een Gartner-enquête, die verder concludeert dat duurzaamheid, personeel en inflatie het denken van de CEO’s in 2022 domineren. Een recent onderzoek onder CEO's en senior executives laat aanzienlijke verschuivingen zien in hun denken over mensen, doel, prijzen en productiviteit,...
Best practices | 19 mei 2022
Webinar over de combinatie van traditioneel en neuro-onderzoek
Op 9 juni organiseert Neurensics een speciaal webinar, waarin er wordt ingegaan op het inzetten van methodieken voor marketing en marktonderzoek die zich baseren op Systeem 2 (vragenlijsten, focusgroepen en interviews) én Systeem 1 (neuro-onderzoek) van Kahneman. Nobelprijswinnaar Kahneman heeft met zijn Systeem 1-metafoor het inzicht populair gemaakt dat we informatie vaak op een snelle,...