Interviews | 09 november 2021
09 november 2021

‘Machine learning is geen magische gehaktmolen’

Levensmiddelenfabrikanten die niet meekomen in de machine learning-transitie kunnen binnen tien jaar niet meer concurreren. Dat is de voorspelling van Aigora’s John Ennis. Samen met zijn collega Tian Yu demonstreert hij op het Sensory Symposium van 25 november a.s. hoe waardevol machine learning kan zijn. Jullie presentatie heet How Machine Learning Helps Predict Consumer Response...
Actueel | 02 november 2021
02 november 2021

‘Machine learning-tools kun je ook op kleinere schaal toepassen’

Mensen werken vaker met machine learning-tools dan ze beseffen, zegt Thierry Worch van Friesland-Campina. Op het Sensory Symposium van 25 november a.s. laat hij de kracht zien van machine learning in consumentensegmentatie. Waarom moeten mensen naar jouw presentatie komen? ‘Ik ben iemand met een grote passie voor toegepaste statistiek en het werken in de statistische...
Actueel | 01 november 2021
01 november 2021

The Data Agency snelst groeiende data-sciencebedrijf

The Data Agency is als winnaar uit de bus gekomen in de top vijftig van snelste stijgers binnen de MKB data-science-industrie. Vorig jaar stond het bedrijf in de top drie en nu op nummer één. The Data Agency specialiseert zich in technologie, data en analytics. De ranking van MKB-bedrijven is samengesteld door Florijnz Corporate Finance...
Best practices | 27 oktober 2021
27 oktober 2021

Klantbeleving in 2022 – actie on the spot

In het eerste deel van deze driedelige reeks ging Underlined in op innovatie en ontwikkeling van klantcontact, waarbij de klantbeleving centraal staat. In deel 2 was te lezen hoe data je verder helpen om de klantbeleving steeds beter te maken. De reeks wordt afgesloten met de verwachtingen voor 2022 en de kansen die je als...
Best practices | 20 oktober 2021
20 oktober 2021

Data verbeteren de klantbeleving

In het eerste deel van deze driedelige reeks ging Underlined in op innovatie en ontwikkeling van klantcontact, waarbij de klantbeleving centraal staat. Als de beleving centraal moet staan dan dient dat ook het sturingsmechanisme zijn. Underlined moedigt daarom de samenwerking tussen service en marketing aan om een gezamenlijk doel te formuleren. Met klantverwachtingen die alleen...
Bureaus | 20 oktober 2021
20 oktober 2021

Versnelling AI-ontwikkeling door krachtenbundeling TNO en NL AIC

Afgelopen week hebben TNO en de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC) een ‘Memorandum of Understanding’ getekend om de onderlinge samenwerking te bekrachtigen. Door de samenwerking worden de krachten gebundeld om de ontwikkeling en toepassing van AI in Nederland te versnellen. Daarbij moet worden gedacht aan het beschikbaar maken van meer data uit verschillende bronnen, aan...
Onderzoek | 19 oktober 2021
19 oktober 2021

Bijna helft grote bedrijven gebruikt AI

In 2019 gebruikte 45% van de grote bedrijven (+500 werkzame personen) één of meer artificial intelligence-technologieën. Gemiddeld maakte 12% van de bedrijven gebruik van bijvoorbeeld spraakherkenning, machine learning en patroon- of gezichtsherkenning. Dit meldt het CBS in de publicatie ICT, kennis en economie 2021. In de informatie en communicatie zette 34% van de bedrijven in...
Actueel | 18 oktober 2021
18 oktober 2021

Healthcare Insights ‘AI in de zorg’

Professor Andre Dekker (Maastricht University) sprak eerder deze maand tijdens de Healthcare Insights Talk van de MOA over het inzetten van AI. Over het waarom, de mogelijkheden en de ontwikkelingen. Hij schreef er een bijdrage over. We willen voorspellingen doen aan de hand van meer variabelen dan het menselijk brein kan. Hiervoor moeten we data...
Onderzoek | 13 oktober 2021
13 oktober 2021

Overheidsorganisaties investeren steeds meer in AI

Overheidsorganisaties wereldwijd passen steeds meer kunstmatige intelligentie toe om hun publieke doel te bereiken, maar overheidsmedewerkers maken zich ook zorgen over de impact van de technologie. Dat blijkt uit onderzoek van Gartner. 36% van de (overheids)respondenten in het Gartner-onderzoek is van plan om in 2021 meer te investeren in AI en ML. Chatbots of conversational...
Best practices | 12 oktober 2021
12 oktober 2021

‘Hoe meer data-science hoe groter de behoefte aan kwalitatief onderzoek’

Over vijf jaar stap je vanachter je computer thuis de winkel van Apple in New York binnen om de nieuwste iPhone op te pakken en te bekijken. ‘Maar de menselijke kant in dat contact ga je niet krijgen van een algoritme. Daar heb je kwalitatief onderzoek voor nodig’, denkt Theo van der Steen van Underlined....
Bureaus | 11 oktober 2021
11 oktober 2021

Kantar brings AI-based creative testing to digital video adverts

Kantar announced the global launch of Digital Video AI, a fully AI-powered creative effectiveness tool that predicts the performance of digital video advertising. Building on the launch of Link AI for TV advertising in 2020, Digital Video AI is a creative measurement tool designed to evaluate online video ads against the behavioural and creative metrics...
Onderzoek | 04 oktober 2021
04 oktober 2021

AI-systeem onderzoekt mening over AI

Website Innovationsorigins.com meldt dat SAS, een in Duitsland gevestigd bedrijf voor analyse- en AI-softwareoplossingen, een index heeft opgesteld van de acceptatie van AI door het grote publiek. De index is gebaseerd op ongeveer 45.000 artikelen in Duitstalige kwaliteitsmedia en op ongeveer 220.000 tweets over het onderwerp sinds 2019. De index is volledig geautomatiseerd met het...

Ook de laatste bytes ontvangen?