Bureaus | 06 mei 2020
06 mei 2020

MeMo2 introduceert FLOW: AI gedreven voorspellingssoftware voor marketing analytics

Recentelijk heeft MeMo2 een nieuwe manier van realtime crossmediaal meten en optimaliseren geïntroduceerd. Nederlandse consumenten delen met de THX app continue crossmedia-exposure, shopping-gedrag en diepgaande inzichten. Consumenten helpen nu merken 24/7 om nog sterkere merken te worden.

Interviews | 20 april 2020
20 april 2020

Sennay Ghebreab – Strijder voor eerlijker algoritmes

Neuro-informaticus Sennay Ghebreab (1973) wilde op de middelbare school arts worden, vertelt hij op zijn werkkamer op het Science Park van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maar toen zijn vader een computer voor hem kocht, raakte hij zo gefascineerd dat hij impulsief koos voor de – toen nieuwe – studie technische informatiesystemen en voor AI. ‘AI houdt ons als maatschappij een spiegel voor.’

Bureaus | 11 maart 2020
11 maart 2020

WPP neemt data science bedrijf Sandtable over

GroupM onderdeel van WPP heeft onlangs het data science bedrijf Sandtable overgenomen. Sandtable is gespecialiseerd in behavioural analytics en advanced simulations.

Actueel | 04 maart 2020
04 maart 2020

Data Science always on!

In het Customer Experience werkveld vormen tekst mining en proces mining een mooie basis voor allerhande klantinzichten. Wat echter opvalt is dat het overgrote deel van de experimenten nooit de laptop verlaten van de data scientist. Theo van der Steen, Underlined, vertelt in zijn blog welke ICT principes kunnen worden toegepast om meer inzichten te krijgen. 

Onderzoek | 03 maart 2020
03 maart 2020

Nederlander gebruikt 35 plastic tasjes per jaar

Voor 94 procent van de Nederlanders is het een gewoonte geworden om zelf een tas mee te nemen naar de supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van I&O Research, om tot een evaluatie te komen van het verbod op gratis plastic tasjes in 2016.

Interviews | 20 januari 2020
20 januari 2020

Data as a service bij Royal FloraHolland: digitale transformatie van bloemen en planten

Van het luidkeels afroepen van prijzen in een café naar een digitaal platform waar vraag en aanbod elkaar treffen en waar data de (handels)beslissingen ondersteunen. Het is niet langer nodig om de fysieke veilingvloer van Royal FloraHolland in Aalsmeer te betreden om de bloemen en planten ‘onder de klok’ te zien gaan. De digitale ‘vloer’ daarentegen is drukker dan ooit. Mede dankzij de inzet van Dirk Guijt (data scientist) en Reinoud de Jager (product owner Customer & Market Insights). Ze spraken op het MIE.

Actueel | 09 januari 2020
09 januari 2020

Voorspellingen maken met automated machine learning

In 2018 kwam predictive analytics vaak naar boven als één van de trends voor 2019. Is er veel mee gedaan? Tijdens het MIE, Marketing Insights Event, op 5 en 6 februari 2020 presenteert Infotopics.ai een interessante praktijkcase over succesvol voorspellingen maken met behulp van automated machine learning.

Onderzoek | 09 januari 2020
09 januari 2020

Jongeren laten pakketten massaal thuisbezorgen, ook als er niemand thuis is

Op ‘normale’ dagen verwerkt PostNL zo’n 800 duizend pakketten. Rond de feestdagen ligt de piek op 1,5 miljoen per dag. MediaTest vraagt zich af: hoe ziet het bezorg- en retourgedrag van jongeren (Millennials en Gen Z) eruit?

Daily Data Bytes wordt gesteund door Kennispartners.

Actueel | 10 december 2019
10 december 2019

Is de onderzoeker lost in de cloud? Op weg naar regulering en regie

Ambities en doelen worden vaak gevat in kernachtige motto’s. De Olympische sporters gaan voor ‘sneller, hoger, sterker’. In de politiek gold enige tijd het streven naar spreiding van inkomen, macht en kennis. En in ons ons vakgebied was begin van deze eeuw ‘sneller, goedkoper en beter’ het adagium. Wij kijken wat daarvan is terechtgekomen. Maar we richten ook de blik naar voren: hoe valt de naaste toekomst te karakteriseren?

Actueel | 18 juni 2019
18 juni 2019

Wat zoek jij in een data scientist?

Veel organisaties gaan op zoek naar een data scientist, met de hoop dat hij of zij de gouden belofte van data science kan verwezenlijken. In haar blog beschrijft Sabine den Daas, Totta data lab, de valkuilen die hieraan vast zitten.

Onderzoek | 12 juni 2019
12 juni 2019

Nauwelijks omzetgroei detailhandel

De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert in 2019. Dat terwijl voor de detailhandel in Europa een groei van 2 procent in de totale omzet wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel.

Onderzoek | 12 juni 2019
12 juni 2019

Nederlanders over het klimaat

In de zomer van 2018 heeft Motivaction in opdracht van Climate Neutral Group (CNG) een onderzoek uitgevoerd onder ruim 1.000 Nederlanders met betrekking tot het koopgedrag en het klimaat. Het onderzoek ging in op de kennis en houding van het Nederlandse publiek ten opzichte van klimaatverandering en de invloed hiervan op ons koopgedrag.