Kabinetsdelegatie bij internationale top over AI in Parijs
Minister Beljaarts (Economische Zaken) neemt dezer dagen namens Nederland, samen met staatssecretaris Szabó (Digitalisering en Koninkrijksrelaties), in Parijs deel aan een door Frankrijk georganiseerde internationale top over kunstmatige intelligentie. ▼ De bewindslieden zijn bij deze zogenoemde AI Action Summit aanwezig bij verschillende sessies en hebben ontmoetingen met collega’s, ondernemers van mkb tot grootbedrijf, onderzoeksinstellingen, overheden…
‘Stageklaar’ maakt studenten bewust over privacy en data
Waar gestudeerd wordt, wordt ook stagegelopen. Stages zijn een van de eerste professionele ervaringen van studenten en brengen verantwoordelijkheden en zorgvuldige overwegingen met zich mee, onder andere op het gebied van privacy. ▼ Zet je je CV op LinkedIn? Deel je een selfie met een nieuwe collega? Mag je gegevens over klanten inzien en welke…
MIE’25 – AI en SEO in 2025: 11 manieren om je voor te bereiden
Op 18 en 19 maart vindt in Amersfoort het MIE plaats, het grootste Data & Insights Event van de Benelux. Het thema van dit jaar is ‘Revolutionizing Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI.’ De komende tijd stellen we een aantal sprekers voor. SEO-specialist Etienne Donicie (foto) trapt af met een blog over…
Menselijke factor en GenAI zorgen voor datakwetsbaarheid
De jaarlijkse Europese Data Privacy Dag, vandaag 28 januari, herinnert iedereen eraan hoe cruciaal databescherming en –privacy is, ongeacht hoever het technologie- en cybersecuritylandschap is. De menselijke factor is en blijft een van de belangrijkste punten van kwetsbaarheid op het gebied van dataverlies bij organisaties. ▼ Onderzoek toonde begin vorig jaar aan dat 85% van…
Vier trends voor de Europese cloudmarkt
Het gebruik van clouddiensten blijft de komende jaren toenemen. Tegelijkertijd groeien ook de zorgen over de veiligheid, kosten en de afhankelijkheid van cloudaanbieders. Bij wie moet je je data onderbrengen? Bas Meerman, Chief Technology Officer bij Info Support, belicht vier trends. ▼ 1. Multicloud wint aan populariteit Hoewel cloud-computing lange tijd vooral werd gezien als…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Bijna 10.000 datalekken in eerste helft 2024
In de eerste helft van 2024 kreeg de Autoriteit Persoonsgegevens ruim 9,8 duizend keer een datalekmelding binnen van bedrijven en organisaties. Dat is lager dan in de eerste helft van voorgaande jaren (beide 10,5 duizend). Bij datalekken kan het onder andere gaan om fouten bij het versturen van e-mails met verkeerde persoonsgegevens, hacking of phishing….
KLM en Google werken samen in data en Gen AI
Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren. ▼ Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert…
Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel
Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf. ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…
Gebrekkige datakwaliteit belemmert complexe toepassing AI
Datakwaliteit is nog steeds een van de grootste uitdagingen binnen datagedreven marketing. En het belemmert ook het gebruik van complexere AI-toepassingen. Dat blijkt uit het Data-Driven Marketing Onderzoek (DDMO), een jaarlijks onderzoek van DDMA onder de marketingsector in Nederland. ▼ Het onderzoek laat zien dat de databeschikbaarheid en datakwaliteit voor veel organisaties in de marketingsector…
Nieuwe marketingopleiding ‘Marketing Impact met Data en AI’
University of Groningen Business School, NIMA, DDMA en Data & Insights Network slaan de handen ineen voor een nieuwe opleiding: ‘Marketing Impact met Data en AI’. De opleiding komt tegemoet aan de groeiende behoefte aan professionals die data en AI strategisch kunnen inzetten voor marketingdoeleinden. ▼ ‘Marketing Impact met Data en AI’ biedt een compleet…
Data-intelligence verder in de lift
Quest Software bracht samen met ESG (Enterprise Strategy Group) het 2024 State of Data Intelligence Report uit, waarin jaarlijks de rol van data intelligence bij het ontsluiten van waarde en het bouwen van datagestuurde ondernemingen wordt onderzocht. Datakwaliteit, beveiliging en analyse blijven drie belangrijk drijfveren in data-land. ▼ De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn:…
Air France-KLM legt AI-fundament met metadatamanagement
Metadatamanagement zou wel eens de waarde van data kunnen ontsluiten. Air France-KLM bouwde met behulp van het Data Intelligence Platform van SAP-partner Collibra een ‘data catalog’. Hiermee kunnen gebruikers snel achterhalen welke data beschikbaar zijn, waar deze te vinden zijn en wie verantwoordelijk is voor de kwaliteit. ▼ Elke seconde genereert Air France-KLM enorme hoeveelheden…