Get your bytes of learning
Agenda.DailyDataBytes
De MOA organiseert door het jaar heen events voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen in het vak of doelgericht zoekt naar tools & tricks. In workshops en trainingen spijker je je praktische kennis en vaardigheid bij. Op congressen verdiep je het inzicht in data, analytics en insights – en leer je collega’s kennen.
Wil je hier ook jouw event promoten en bij de doelgroep van Daily Data Bytes onder de aandacht brengen? Neem contact op met Tjitske Buurman.
Education Day – Data Analytics
Op donderdagmiddag 21 november organiseren we samen met NIMA weer een fysieke Education Day. Dit keer met als overkoepelend thema ‘Data Analytics’. Meer infomatie volgt!
AI voor Marktonderzoekers
Ontdek hoe AI jouw werk als marktonderzoeker optimaliseert en efficiënter maakt tijdens onze training ‘AI voor Marktonderzoekers’!
Introductie: Aan de slag met Data
Veel organisaties willen ‘data gedreven’ (data driven) worden. Als consument maakt iedereen zich wel eens zorgen over wat er met data van jou gebeurt. In deze training wordt de term data gedreven besproken en worden relevante onderwerpen toegelicht.
Analyse-valkuilen: trap er niet in!
In deze training kijken we kritisch naar hoe we cijfers interpreteren en hoe we daarbij makkelijk in valkuilen trappen.
Omgaan met werkdruk: Veerkracht en Timemanagement
In deze training leer je hoe je overeind blijft bij werkdruk, veranderingen en tegenslag. Vergroot de regie over je eigen agenda!
CDMP – Data Management & Governance Fundamentals training + Examentraining incl. examenvoucher
Deze uitgebreide drie-daagse examentraining helpt je met het voorbereiden voor de CDMP certificering (het Data Management Fundamentals examen van DAMA International).
CDMP – Data Management & Governance Fundamentals training
Deze twee-daagse (examen) training helpt je met het voorbereiden voor de CDMP certificering (het Data Management Fundamentals examen van DAMA International).
Power BI Advanced
Wil je meer uit Power BI halen? Leer optimaal inzicht te geven, snel te presteren en makkelijk onderhoud uit te voeren. Deze training is geschikt voor iedereen die meer wil leren over de mogelijkheden van Power BI en is een vervolg op de Basistraining Power BI.
Inspireren met infographics
Infographics zijn dé manier om de resultaten van je analyse of onderzoek op een impactvolle wijze te delen met je collega’s of klanten.
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
AI voor Marktonderzoekers
Ontdek hoe AI jouw werk als marktonderzoeker optimaliseert en efficiënter maakt tijdens onze training ‘AI voor Marktonderzoekers’!
Van data naar commerciële besluitvorming
In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen?
Communicatiekracht & Assertiviteit
Deze training is voor professionals die graag beter willen omgaan met lastige mensen en/of situaties, zowel intern als extern & assertiviteit.
Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten
Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken.
Verbeteren van Datakwaliteit
In de training datakwaliteit worden alle onderwerpen besproken om datakwaliteit te specificeren, te meten, te analyseren en te verbeteren.
Cursus Sensorisch Onderzoek A
Sinds 2002 worden jaarlijks de landelijk erkende NIMA-Data & Insights Network examens Sensorisch onderzoeker A (en B) afgenomen onder auspiciën van de profgroep Data & Insights Network.
Nieuwjaarsborrel 2025
Tijdens deze bijeenkomst, exclusief voor leden en relaties van het Data & Insights Network, blikken we terug op het afgelopen jaar en vertellen we je alles over de plannen voor 2024.
AI voor Marktonderzoekers
Ontdek hoe AI jouw werk als marktonderzoeker optimaliseert en efficiënter maakt tijdens onze training ‘AI voor Marktonderzoekers’!
Introductie: Aan de slag met Data
Veel organisaties willen ‘data gedreven’ (data driven) worden. Als consument maakt iedereen zich wel eens zorgen over wat er met data van jou gebeurt. In deze training wordt de term data gedreven besproken en worden relevante onderwerpen toegelicht.
ChatGPT Ontcijferd: Van Basiskennis tot Geavanceerde Inzichten
ChatGPT, een tool die steeds meer aan populariteit wint maar vaak niet volledig wordt begrepen of optimaal wordt benut door professionals. Deze training richt zich op het demystificeren van ChatGPT.
SMART Talk Save the Date
Pak je agenda erbij, want op donderdag 30 januari 2025 staat de volgende SMART Talk op de planning. Meer details over de inhoud en de sprekers volgen binnenkort.
Haal het maximale uit kwalitatieve (groeps)interviews!
Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten!
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
Basistraining kwantitatief (online) onderzoek
Tijdens deze praktische training, worden beginners op het gebied van kwantitatief marktonderzoek snel op weg geholpen. Een cruciale workshop boordevol vol tips & tricks, do’s en don’ts.
Verbeteren van Datakwaliteit
In de training datakwaliteit worden alle onderwerpen besproken om datakwaliteit te specificeren, te meten, te analyseren en te verbeteren.
Design Thinking = Design Doing
Steeds meer organisaties omarmen de principes van Design Thinking. Design Thinking is een mindset die je helpt om op een andere manier naar problemen te kijken.
Praktische methodologie & het SPSS-analysepalet
Opfristraining voor onderzoekers! Tijdens deze workshop kijken we vanuit praktijkoogpunt naar de theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.
Segmenteren, hoe doe je dat?
Er is geen merk die zijn markt niet segmenteert. In deze workshop krijg je een helder beeld wat je met segmentatie wel en niet kan bereiken
Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?
In deze eendaagse training zet je de eerste stappen om de analytics strategie van jouw organisatie te verbeteren.
Data & Insights Event – MIE’25
Ons vak is kunst: The Art of Data & Insights. Op 13 en 14 maart 2024 presenteren wij de State of the Art tijdens de 22ste editie van het MIE: het grootste Data & Insights Event van de Benelux!
Introductie: Aan de slag met Data
Veel organisaties willen ‘data gedreven’ (data driven) worden. Als consument maakt iedereen zich wel eens zorgen over wat er met data van jou gebeurt. In deze training wordt de term data gedreven besproken en worden relevante onderwerpen toegelicht.
Haal meer uit je analyses, een praktijktraining m.b.v. SPSS
SPSS-analyses in de praktijk! In deze workshop werken we door een groot deel van de analysemogelijkheden van SPSS.
Data-gedreven Persona’s en Customer Journeys creëren
In deze training leer je hoe je data-gedreven persona’s en customer journeys maakt waarmee je een optimale klantbeleving neerzet.
Marketing Impact met Data en AI
Zelfstandig aan de slag met marktonderzoek? Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken.
Datavisualisatie, van inzicht naar impact
Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience. Met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen.
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
Inspireren met infographics
Infographics zijn dé manier om de resultaten van je analyse of onderzoek op een impactvolle wijze te delen met je collega’s of klanten.
Verbeteren van Datakwaliteit
In de training datakwaliteit worden alle onderwerpen besproken om datakwaliteit te specificeren, te meten, te analyseren en te verbeteren.
Introductie: Aan de slag met Data
Veel organisaties willen ‘data gedreven’ (data driven) worden. Als consument maakt iedereen zich wel eens zorgen over wat er met data van jou gebeurt. In deze training wordt de term data gedreven besproken en worden relevante onderwerpen toegelicht.
Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten
Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken.
Van data naar commerciële besluitvorming
In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen?
Basistraining Power BI
Voor veel mensen is het gebruik van dashboards, of specifiek een Power BI dashboard helemaal nieuw. We doorlopen samen de stappen van Data tot Dashboard en gaan aan de slag met praktijkopdrachten. Aan het einde van de dag weet iedereen hoe Power BI werkt.
Communicatiekracht & Assertiviteit
Deze training is voor professionals die graag beter willen omgaan met lastige mensen en/of situaties, zowel intern als extern & assertiviteit.
Krachtige presentaties maken
Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training ‘Krachtige presentaties maken’.
Data & Insights Network Golfbokaal 2025
De afgelopen 12 jaar is er vol enthousiasme gespeeld om de D&IN Golfbokaal. Dit jaar organiseren wij voor de dertiende keer het Golftoernooi.
Analyse-valkuilen: trap er niet in!
In deze training kijken we kritisch naar hoe we cijfers interpreteren en hoe we daarbij makkelijk in valkuilen trappen.
Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt pas het verschil als je deze goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken.
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
Power BI Advanced
Wil je meer uit Power BI halen? Leer optimaal inzicht te geven, snel te presteren en makkelijk onderhoud uit te voeren. Deze training is geschikt voor iedereen die meer wil leren over de mogelijkheden van Power BI en is een vervolg op de Basistraining Power BI.
Een Kickstart in R
Tijdens deze basistraining R laten we je zien wat R is, hoe je R kunt gebruiken en hoe je R-scripts schrijft.
Omgaan met werkdruk: Veerkracht en Timemanagement
In deze training leer je hoe je overeind blijft bij werkdruk, veranderingen en tegenslag. Vergroot de regie over je eigen agenda!
Data & Insights Awards ’25
Ook in 2025 reiken we natuurlijk onze Awards uit! Het zijn dé vakprijzen voor inspirerende en toonaangevende Data & Insights Professionals, Bureaus en Companies die het verschil maken in ons vakgebied.
SMART Talk Save the Date
Pak je agenda erbij, want op donderdag 05 juni 2025 staat de volgende SMART Talk op de planning. Meer details over de inhoud en de sprekers volgen binnenkort.
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
ChatGPT Ontcijferd: Van Basiskennis tot Geavanceerde Inzichten
ChatGPT, een tool die steeds meer aan populariteit wint maar vaak niet volledig wordt begrepen of optimaal wordt benut door professionals. Deze training richt zich op het demystificeren van ChatGPT.
Mastercourse Marktonderzoek i.s.m. NIMA
Zelfstandig aan de slag met marktonderzoek? Er worden praktische handvatten geboden om alle stappen die komen kijken bij een onderzoek, stapsgewijs eigen te maken.
Een datagedreven organisatie: hoe pak je dat aan?
In deze eendaagse training zet je de eerste stappen om de analytics strategie van jouw organisatie te verbeteren.
Haal het maximale uit kwalitatieve (groeps)interviews!
Ontdek de principes en belangrijkste elementen van interviews en groepsdiscussies. Leer keuzes te maken binnen de interviewtechnieken en omgaan met lastige respondenten!
Basistraining kwantitatief (online) onderzoek
Tijdens deze praktische training, worden beginners op het gebied van kwantitatief marktonderzoek snel op weg geholpen. Een cruciale workshop boordevol vol tips & tricks, do’s en don’ts.
Cursus Sensorisch Onderzoek B
Duik samen met Wim Vaessen en Joep Brinkman in de wereld van sensorisch onderzoek. De cursus bestaat uit theorie en praktijk over het opzetten en uitvoeren van sensorisch onderzoek.
Customer Journeys en Persona’s inzetten: effectief en duurzaam
Als de organisatie waarvoor je werkt een klantreis heeft, maar je vindt het lastig om aan (echte) klantdata te komen en/of er haalbare verbeteringen uit te halen, dan past deze training bij jou.
Praktische methodologie & het SPSS-analysepalet
Opfristraining voor onderzoekers! Tijdens deze workshop kijken we vanuit praktijkoogpunt naar de theoretische facetten van vragenlijstonderzoek.
SMART Congress 2025
Save The Date!
On the 9th of October it’s not just World Animal Day, it’s also the next annual SMART congress!
Basistraining SPSS
In deze workshop stomen we je klaar om de meest toegepaste functies in SPSS op een efficiënte en effectieve manier te gebruiken.
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
Segmenteren, hoe doe je dat?
Er is geen merk die zijn markt niet segmenteert. In deze workshop krijg je een helder beeld wat je met segmentatie wel en niet kan bereiken
Omgaan met werkdruk: Veerkracht en Timemanagement
In deze training leer je hoe je overeind blijft bij werkdruk, veranderingen en tegenslag. Vergroot de regie over je eigen agenda!
Basistraining Power BI
Voor veel mensen is het gebruik van dashboards, of specifiek een Power BI dashboard helemaal nieuw. We doorlopen samen de stappen van Data tot Dashboard en gaan aan de slag met praktijkopdrachten. Aan het einde van de dag weet iedereen hoe Power BI werkt.
Analyse-valkuilen: trap er niet in!
In deze training kijken we kritisch naar hoe we cijfers interpreteren en hoe we daarbij makkelijk in valkuilen trappen.
Information design: simpele principes, betere rapporten
Ook al zijn je inzichten nog zo briljant, je maakt pas het verschil als je deze goed over kan brengen. Dat is waar we in deze workshop aan gaan werken.
Datavisualisatie, van inzicht naar impact
Deze training bevindt zich op het snijvlak van data-analyse, communicatie en user experience. Met elementen van psychologie, design en storytelling. Gericht op grafieken en tabellen.
Van data naar commerciële besluitvorming
In deze training slaan we een brug tussen de wereld van commerciële vraagstukken en de wereld van data, indicatoren en modellen. Hoe stel je prioriteiten? Wat zijn de valkuilen?
Inspireren met infographics
Infographics zijn dé manier om de resultaten van je analyse of onderzoek op een impactvolle wijze te delen met je collega’s of klanten.
Krachtige presentaties maken
Wil je impact maken met je inzichten? Volg dan deze training ‘Krachtige presentaties maken’.
Communicatiekracht & Assertiviteit
Deze training is voor professionals die graag beter willen omgaan met lastige mensen en/of situaties, zowel intern als extern & assertiviteit.
Data Driven Leadership
Wordt het belang van data binnen jouw organisatie wel besproken, maar nog niet beleefd?
Wil je sneller kunnen anticiperen met data op veranderingen?
Wil jij de digitale transformatie nu een feit laten zijn?
Succesvol implementeren van onderzoeksinzichten
Deze workshop gaat dieper in op het waarom, maar wil deelnemers vooral ook helpen om meer impact te maken én een hogere ROI van onderzoek te bereiken.
Power BI Advanced
Wil je meer uit Power BI halen? Leer optimaal inzicht te geven, snel te presteren en makkelijk onderhoud uit te voeren. Deze training is geschikt voor iedereen die meer wil leren over de mogelijkheden van Power BI en is een vervolg op de Basistraining Power BI.
Vacatures
Medewerker Cultuurparticipatie, Onderzoek en Expertise
Gaat jouw hart sneller kloppen van kunst en cultuur en heb je een marketing achtergrond? Heb je daarnaast interesse of ervaring met het werken met data en het doen van onderzoek? Dan zijn wij op zoek naar jou! Mede ter vervanging wegens zwangerschapsverlof zijn wij op zoek naar tijdelijke versterking van ons team in de…
Insights Analyst
You’ve got this Schiphol verbindt jouw wereld. Met de beste mensen maken we reizen veilig en verantwoord. Jij draagt hieraan bij met jouw unieke talenten, zoals de manier waarop jij mensen aan elkaar verbindt om zo het ultieme resultaat te behalen en met focus heel doelgericht werkt om zo resultaat te behalen . Sowieso heb je…
Research Manager
Who you are: You have a curious and critical mindset: you want to figure out and show us how we can improve our way of working. You think through the assumptions you make and challenge us on ours. You are scrappy and resourceful: you roll up your sleeves and get stuff done. You are organized…