Actueel | 16 januari 2025
16 januari 2025

Creativiteit in marketing en merkcommunicatie op SWOCC Symposium

Op donderdag 6 februari 2025 organiseert SWOCC in de middag het jaarlijkse SWOCC Symposium. Het symposium staat in het teken van creativiteit in marketing en merkcommunicatie en het wordt gehouden bij Crea in  Amsterdam. Vooraanstaande academici en creatieve professionals delen er de nieuwste inzichten en praktijkervaringen. ▼ Hoogtepunten van het programma zijn: Creativiteit in de…

Actueel | 16 januari 2025
16 januari 2025

Nieuwe audience metric voor YouTube Music

Google heeft een nieuwe ‘fan-facing’ metric aangekondigd voor YouTube Music. In een maandelijkse update van de meting wordt weergegeven hoeveel unieke luisteraars en kijkers er dagelijkse zijn voor een bepaalde artiest. ▼ De meting schat het aantal unieke gebruikers wereldwijd dat de afgelopen maand de content van een artiest heeft bekeken of beluisterd in alle…

Actueel | 16 januari 2025
16 januari 2025

‘Hoe waarschijnlijk is het dat u NPS zou aanbevelen?’

Net Promoter Score, of NPS, is een van de populairste manieren om klanttevredenheid te meten. Het idee is simpel: vraag klanten hoe waarschijnlijk het is dat ze jouw product of dienst zouden aanbevelen. Bereken de antwoordscore en deel het resultaat in in Promoters, Passives en Detractors. Klinkt makkelijk, maar er is ook kritiek. Isabella Broers…

Actueel | 16 januari 2025
16 januari 2025

In 2030 doet AI twee derde van de menselijke arbeid

Door AI en robotisering zal in 2030 nog slechts een derde van alle werkzaamheden door menselijke arbeid worden uitgevoerd. Dat is een van de conclusies uit het Future of Jobs Report 2025, uitgevoerd door het World Economic Forum. UvA-hoogleraar Henk Volberda (Amsterdam Business School) is verantwoordelijk voor de Nederlandse dataverzameling voor het wereldwijde onderzoek. ▼…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Bilendi & respondi lanceert Amerikaans panel

Na de overname van Netquest in december heeft het in Parijs gevestigde technologie- en panelplatform Bilendi & respondi nu een eigen panel gelanceerd in de VS. ▼ De nieuwe ontwikkeling houdt een Amerikaanse panel in dat antwoord moet geven op de groeiende vraag van opdrachtgevers naar  panels van hoge kwaliteit met een diverse en betrouwbare…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Lunar Insight – onderzoeksbureau voor vrouwenvoetbal

Voormalig Nike insight-executive Lydia Crudge (foto) heeft een onderzoeksbureau opgericht speciaal voor data rond vrouwenvoetbal. Het heet Lunar Insight en het wil merken en sponsors aan vrouwenvoetbal binden. ▼ Lydia Crudge (foto) richtte richtte het bureau op nadat ze drie jaar bij Nike had gewerkt als directeur consumer insights. In gesprek met Research Live zegt…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?

In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol? ▼ De kijkcijfers van…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Ipsos I&O Festival: Beter door anders

Sinds januari 2024 zijn Ipsos en I&O Research één. Reden om het éénjarig bestaan te vieren met een event: het Ipsos I&O Festival: Beter door Anders! Op de middag van donderdag 30 januari a.s. wil de organisatie laten zien wat de kracht is van de combinatie, en dat gebeurt in de Tolhuistuin in Amsterdam. ▼…

Actueel | 14 januari 2025
14 januari 2025

Factcheckers weg – wat betekent dat voor de adverteerder?

‘Het gaat ons om de vrije meningsuiting en het tegengaan van censuur’, zegt Mark Zuckerberg, en daarmee verdwijnen de factcheckers van Meta, en werpen de vrijwilligers van de community notes voortaan een blik op Facebook en Instagram. Grote vraag in marketingland: wat betekent dit voor adverteerders? Kiezen ze voor ethiek of voor bereik? ▼ De…

Actueel | 09 januari 2025
09 januari 2025

DPG Media en Brand Metrics starten realtime metingen voor connected tv 

 DPG Media en Brand Metrics introduceren een realtime metingsysteem voor connected tv-reclames op het (gratis) Vlaamse streamingplatform VTM Go. Met een uitbreiding binnen VAST (een systeem voor reclame insertion) wordt de frequentie en tijdstip van blootstelling aan een campagne gemeten, waarna het systeem een vraag stuurt naar de tv-kijker, die kan reageren via de afstandsbediening….

Actueel | 09 januari 2025
09 januari 2025

Enquêtefraude voorkomen? Koppel strategie aan technische tools!

Hoe kun je fraude in online enquêtes (nog) beter bestrijden? Dat kan met een strategische vragenlijst met open vragen, met meerkeuzevragen en met ‘valstrikken’, én goed gebruik van technische hulpmiddelen. Dat is de stelling van Sebastian Berger, Head of Science bij ReDem. Hij geeft tips voor ontwerp en gebruik van online enquêtes. ▼ De toename…

Actueel | 09 januari 2025
09 januari 2025

Een duik in de wiskunde voor meer nauwkeurige AI

Deep learning-netwerken liggen aan de basis van veel hedendaagse AI-toepassingen, zoals beeldherkenning. Die netwerken kunnen nog flink de mist in gaan als ze een object, zoals een dier, moeten benoemen. Volgens UvA-onderzoeker Pascal Mettes (foto) kunnen wiskundige principes uit de hyperbolische geometrie helpen om de netwerken beter te laten presteren. ▼ Dat computers zo goed…

Ook de laatste bytes ontvangen?