AI in 2025 – agents, commodities en de opkomst van de AI-generatie

Door Jan Roekens | 17-12-2024

De verwachtingen en plannen die zakelijke beslissers hebben op het gebied van AI zijn belangrijke graadmeters voor de ontwikkeling van AI. Driekwart van de beslissers is overtuigd van de toegevoegde waarde van AI als het gaat om meer efficiency, lagere kosten en hogere klanttevredenheid binnen organisaties. 92% verwacht de komende vijf jaar meer AI te gaan inzetten.

De toepassing van generatieve AI-modellen gaat onverminderd door, vooral in bedrijfsprocessen. Daarmee groeit ook de behoefte aan strikte regelgeving en ethisch gebruik. Bovendien komt er opnieuw aandacht voor niet-generatieve AI-oplossingen. Maar wat zijn de trends voor 2025? Peter van der Putten, Lead Scientist en Director AI Lab van softwarebedrijf Pega, zet ze op een rij.

AI-basismodellen worden commodities

Grote spelers zoals OpenAI en Google innoveren volop en open-sourcemodellen winnen aan populariteit. Dit leidt tot flinke concurrentie en prijsdruk. Aanbieders onderscheiden zich niet alleen meer op kwaliteit, maar ook op factoren als kosten, snelheid, privacy en functionaliteiten, zoals multimodaliteit en agents. Kleinere onafhankelijke ontwikkelaars zullen afhaken door gebrek aan financiering of te hoge operationele kosten. Tegelijkertijd kunnen open-source-aanbieders kleinere en efficiëntere modellen ontwikkelen die toch uitstekende prestaties leveren. Dit helpt kosten te verlagen en de impact op het milieu te beperken. In de zakelijke markt verschuift de focus van het bouwen van GenAI-tools en enterprise-versies van de bekende chatbots naar het steviger integreren van AI in gepersonaliseerde klantinteracties en workflows. Hiermee wordt AI niet alleen slimmer, maar ook direct inzetbaar voor tastbare bedrijfsresultaten.

Agentic-AI

Agent-gebaseerde systemen zijn al lang onderwerp van AI-onderzoek. Tot voor kort waren ze vooral beperkt tot specifieke toepassingen, zoals het voorspellen van het elektriciteitsverbruik en nabootsen van verkeerssituaties. Breder inzetbare systemen, zoals Microsofts Clippy, konden de verwachtingen niet waarmaken. Dit verandert radicaal met de opkomst van grote taalmodellen. Agents gebruiken grote taalmodellen om vage vragen en opdrachten te interpreteren, te begrijpen wat de gebruiker wil bereiken en welke tools er beschikbaar zijn. De creatieve kracht van generatieve AI wordt vervolgens ingezet om het  zelfstandig stappen te laten zetten om een doel te bereiken en de feedback op acties te interpreteren. Succesvolle platforms combineren slimme agenttechnologie met rijke datasets, effectieve tools en streng toezicht, zodat agents veilig en effectief kunnen werken.

Comeback niet-generatieve AI

In 2025 draait het zeker niet alleen om generatieve AI. De populariteit van GenAI zet ook andere AI-vormen opnieuw in de schijnwerpers. Die zijn minder gericht op creatieve processen (rechterhersenhelft) en meer op rationele en analytische beslissingen (linkerhersenhelft), zoals process mining, voorspelmodellen en realtime decisioning. De focus verschuift van experimenteren met AI naar het behalen van meetbare bedrijfsresultaten, zoals meer efficiëntie, klantgerichtheid en modernisering van verouderde systemen.

Betrouwbare AI

Met strengere regelgeving, zoals de EU AI Act en interne bedrijfsrichtlijnen, ligt in 2025 de nadruk op het in praktijk brengen van ethisch gebruik van AI. Bedrijven moeten niet alleen bias in AI-beslissingen tegengaan, maar ook volledig transparant zijn in hoe AI-resultaten tot stand komen. De wereldwijde verschillen in regelgeving blijven bestaan, maar internationale ondernemingen zetten steeds vaker simpelweg in op de strengste normen om vertrouwen en consistentie te waarborgen.

AI-generatie komt er aan

AI is meer dan technologie, het vraagt om aanpassing van bedrijfsculturen. Steeds meer bedrijven rollen AI-brede adoptie- en opleidingsprogramma’s uit om medewerkers te ondersteunen in het werken met AI. De nieuwe generatie werknemers, die is opgegroeid met AI-tools, brengt een frisse kijk en nieuwe vaardigheden mee. Dit benadrukt de noodzaak van AI-vaardigheden en -educatie binnen organisaties. Zonder hierin te investeren ontstaat een kloof tussen medewerkers die AI effectief inzetten en degenen die dat niet kunnen of willen.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?