Facebook en Instagram nu ook over op chronologische Stories en Reels

Door Jan Roekens | 29-08-2023

Meta biedt sinds eind vorige week in Facebook en Instagram Stories en Reels in chronologische volgorde aan om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA) van de Europese Unie, die op 25 augstus is ingegaan. De DSA-regels moeten platforms zoals Facebook dwingen om alternatieve systemen aan te bieden die ‘niet gebaseerd zijn op het maken van profielen’. Al eerder liet TikTok weten zich aan de nieuwe regels te houden. Ook andere platforms moeten aan de regels voldoen.

Meta zegt te werken aan een systeem om de transparantie te verbeteren en gebruikers meer opties te geven om hun ervaringen op Facebook en Instagram te personaliseren. Tegelijkertijd zal er een ‘onafhankelijke compliance-functie’ worden opgezet om ervoor te zorgen dat Meta voldoet aan de huidige regelgeving.

Meta zal Reels, Stories, Search en andere mogelijkheden van Facebook en Instagram aanbieden zonder Meta’s AI-technieken. ‘Op Facebook en Instagram zullen gebruikers de optie hebben om Stories en Reels alleen te zien van mensen die ze volgen, gerangschikt in chronologische volgorde, van nieuw tot oud’, zegt Nick Clegg, president Global Affairs van Meta.

Vrienden

Clegg geeft niet aan hoe Meta de wijziging zal implementeren. De hoofdfeed op Instagram geeft gebruikers al de mogelijkheid om te sorteren op ‘Voor jou’ in plaats van de algoritmische benadering te gebruiken. Je moet wel telkens ‘Volgend’ of ‘Favorieten’ selecteren om een chronologische feed te bekijken. Op Facebook werkt het anders, omdat de gebruiker daar een menu moet selecteren, naar Feeds moet gaan en op ‘Vrienden’ moet klikken in plaats van op ‘Allemaal’.

‘Waarom zie ik dit?’

Ook de zoekresultaten worden aangepast. Die worden in de nieuwe opzet alleen weergegeven op basis van de woorden die iemand invoert, en niet meer op basis van personalisatie (eerdere activiteit en persoonlijke interesse).

Meta komt ook met meer informatie over hoe het zijn AI-systemen gebruikt en dat gebeurt aan de hand van 22 systeemkaarten voor Facebook en Instagram die worden toegevoegd aan de functie ‘Waarom zie ik dit?’.

Advertenties

Meta breidt tevens zijn zogenaamde advertentiebibliotheek uit met informatie over advertenties die worden getoond in de EU-omgeving. De nieuwe functie laat zien wanneer een advertentie is getoond, aan wie, en op welke parameters (leeftijd, geslacht, locatie) gericht. De informatie zal één jaar worden opgeslagen in de openbare Ad Library.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?