Google test nieuwe functie voor beperking cookies van derden

Door Jan Roekens | 09-01-2024

Google is op 4 januari jl. begonnen met het testen van Tracking Protection, een nieuwe functie die cross-site tracking beperkt. De test wordt gehouden onder 1% van de Google Chrome-gebruikers wereldwijd en het past binnen het Privacy Sandbox-initiatief om cookies van derden in de tweede helft van 2024 uit te faseren.

Volgens onderzoek van het Britse platform WARC is bijna driekwart van de Britse marketeers niet goed voorbereid op het verdwijnen van cookies van derden. Een meerderheid (58%) van de wereldwijde marketingleiders heeft nog geen goed beeld van hoe de veranderende privacyregelgeving hun werk zal beïnvloeden.

De voorbereidingen die Google nu treft om de verandering in gang te zetten, zijn een belangrijk punt van zorg onder marketeers. In een verklaring aan WARC merkte Phil Duffield, de Britse VP van The Trade Desk, op: ‘Het verwijderen van cookies van derden lijkt slechts een manier te zijn om Chrome te positioneren als een privacybewuste browser. Google probeert zo net genoeg te doen om aan het waakzame oog van antitrustautoriteiten te ontkomen, terwijl Google eigenlijk voorkomt dat digitale advertenties hun volledige potentieel benutten.’

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?