Jaaroverzicht TV 2024 – Voetbal en Wie is de Mol?

Door Jan Roekens | 14-01-2025

In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders; in 2023 was dit 132 minuten. Het afgelopen jaar keek men gemiddeld per dag 98 minuten live naar TV, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was. En waar keken we naar? Voetbal en Wie is de mol?

De kijkcijfers van NMO Kijken zijn gebaseerd enkel op het kijkgedrag gemeten via alle tv-toestellen in het huishouden. Het kijken via een smartphone, tablet, laptop en PC zit vooralsnog niet in deze cijfers.

2024 is het eerste volledige jaar met kijkcijfers gebaseerd op het vernieuwde onderzoek dat in augustus 2023 werd gelanceerd. Naast verbeterde gebruiksvriendelijkheid en een groter panel werd de techniek van de meting verfijnder. Dit maakte het mogelijk om nieuwe vormen van reclame, zoals addressable advertising, te meten. Daarnaast is de definitie van het ‘overig schermgebruik’ veranderd. In het vernieuwde kijkonderzoek wordt alle tijd die men voor het TV-scherm doorbrengt geregistreerd. Dit betreft het kijken naar lineair uitgezonden content die langer dan zes dagen na uitzenddag is bekeken, het kijken naar previews en het schermgebruik via randapparaten, zoals het bekijken van foto’s, of radio luisteren. Ook het online kijken naar videoplatforms zit in de categorie ‘overig schermgebruik’. Door de andere definitie van ‘overig schermgebruik’ is het aandeel in 2024 t.o.v. 2023 toegenomen. Een deel hiervan wordt in de volgende fase van het kijkonderzoek in kaart gebracht als online videocontent.

208 minuten per dag

De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 208 minuten over de gehele dag in 2024. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken) ook de tijd van het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand en ander gebruik via het televisiescherm. In 2024 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 129 minuten. In 2023 was dit 132 minuten. In 2022 was dit 138 minuten.

Marktaandelen

De NPO behaalde in 2024 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,5%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 24,9% en de Talpa Network zenders 16,8%. In het avondtijdvak behaalde de NPO een marktaandeel van 37,0%, de zenders van RTL Nederland 29,4% en de Talpa Network 18,7%.

Meest bekeken

Het meest bekeken programma van 2024 was de halve finale Nederland – Engeland tijdens het EK Voetbal op NPO 1 op 10 juli. Gemiddeld over de gehele uitzending keken 6.945.000 mensen. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte, bedroeg zelfs 8,5 miljoen. Het hoogste totaal aantal kijkers was voor Wie is de mol? op 7 januari op NPO 1. De uitzending haalde een bereik van 3.642.000 personen van zes jaar en ouder.

Uitgesteld kijken

Er werd in 2024 gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken. In 2023 was dit ook 31 minuten. In 2022 was het 30 minuten. Wie is de mol? van 6 januari op NPO 1 had met 3.717.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?