KLM en Google werken samen in data en Gen AI

Door Jan Roekens | 10-12-2024

Google Cloud en Air France-KLM gaan een strategische samenwerking aan op het gebied van data, analyse en Gen AI om de datagedreven strategie van France-KLM te versnellen, innovatie te stimuleren en de reiservaring en tevredenheid van passagiers te verbeteren.

 

Met drie luchtvaartmaatschappijen, 551 operationele vliegtuigen en 93 miljoen vervoerde passagiers in 2023, genereert Air France-KLM (AFKL) een grote hoeveelheid data. De luchtvaartgroep wil zijn drie bestaande datacenters naar een multicloudstrategie omvormen en zet Google Cloud’s data- en analysetools, zoals BigQuery, in om inzichten sneller en efficiënter te benutten. Strenge beveiliging en privacyrichtlijnen van Google Cloud moeten ervoor zorgen dat AFKL volledige controle houdt over de data. Doel is om beter inzicht in passagiersvoorkeuren en reispatronen en -gedrag te krijgen. De luchtvaartgroep kan op die manier gepersonaliseerde reisdiensten aanbieden, efficiëntere vluchten en luchthavenoperaties realiseren en data-analyseprocessen versnellen.

De samenwerking legt ook de basis voor innovatieve Gen AI-toepassingen, zoals geautomatiseerde documentatie voor klantenservice, efficiëntere vliegtuigonderhoudsprocessen en nieuwe digitale diensten. AFKL ontwikkelt een gezamenlijk dataplatform en gebruikt de Gen-AI-expertise van Google Cloud om de Gen-AI-strategie meer vaart te geven.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?