DPG, RTL, NPO, Talpa en Mediahuis willen dat klanten hun eigen online data gaan beheren met een zogeheten digitale kluis. Daarmee willen ze hun concurrentiepositie verbeteren tegenover Amerikaanse datagrootmachten als meta, Amazon en Google én consumenten de macht teruggeven over hun persoonsgegevens.
Adformatie schrijft dat de vijf media-exploitanten de stichting Stichting Nederlandse Datakluis hebben opgericht, waarvan de leiding komt te liggen bij Martijn van Dam, die weggaat bij de NOS, en bij Arno Otto van Talpa Network. Het initiatief is besproken met het ministerie van OC&W.
Volgens van Dam krijgen kijkers en lezers een persoonlijke omgeving in de cloud waar ze hun gegevens kunnen onderbrengen (‘ze beheren zelf de sleutel’) en kunnen bepalen met wie ze data willen delen, voor welk doel en wanneer. Of de Ster bij de datakluis is betrokken is nog niet duidelijk, omdat de Ster online geen commerciële reclame mag verkopen.
De vijf partijen zien een generieke nationale infrastructuur voor zich, die niet alleen voor de betrokken media relevant is, maar voor veel meer sectoren die persoonsgegevens verwerken.
Voor op het opzetten van de Nederlandse Datakluis wordt nog financiering gezocht. Daartoe is een aanvraag gedaan bij het Nationaal Groeifonds, schrijft Adformatie.
De Stichting Datakluis zal ook praten met Nederlandse banken die al datakluizen hebben ontwikkeld.