‘NMO Online’ nieuwe standaard voor online bereikcijfers

Door Jan Roekens | 11-01-2024

NMO heeft een nieuwe standaard voor online bereikcijfers gelanceerd: ‘NMO Online’. De standaard wil inzicht geven in het gebruik en het bereik van websites en apps, en – op termijn – ook in allerlei andere vormen van online content. De nieuwe meetmethode levert een compleet beeld van het online gedrag op alle devices.

Met de lancering van NMO Online rondt NMO een periode af waarin de bereiksonderzoeken voor kijken, lezen, luisteren en online zijn vernieuwd en verbeterd. Eerder zagen al het nieuwe printbereiksonderzoek, het nieuwe luisteronderzoek én het nieuwe kijkonderzoek het levenslicht. Met de start van NMO Online komt NMO weer dichterbij NMO Crossmedia, de dataset waarin alle bereiksonderzoeken worden samengebracht. Op termijn komt ook buitenreclame onder de paraplu van NMO.

Voor het meten en rapporteren van het bereik van websites en apps worden de volgende drie bronnen gebruikt:

1. Het NMO Online Panel waarin ook het NMO Kijkonderzoek wordt gemeten. In de huishoudens van dit panel is de Focal Meter van Kantar Media geïnstalleerd, een routermeter die al het wifi-verkeer kan meten van alle aanwezige devices in het huishouden.

2. Het NMO Multimedia Panel van Ipsos waaruit ook het NMO Luisteronderzoek tot stand komt. Panelleden zijn uitgerust met de MediaCell+ app die naast het luisteren naar radiozenders ook het bereik van websites en apps meet via de techniek van RealityMine.

3. Censusdata: gedetailleerde en complete data over het gebruik van websites en apps, ongeacht connectietype. Censusdata ontstaan zodra deelnemende publishers ‘meettags’ integreren in hun websites en apps. De meettag bevat allerlei informatie over de te meten website, app of content.

Data-science

Met behulp van data-science worden de paneldata en censusdata met elkaar gecombineerd. De gekozen aanpak maakt het mogelijk om ook bereiksresultaten voor zeer kleine titels te rapporteren (longtail), zonder dat hier grote en kostbare panels voor nodig zijn. Daarnaast kunnen met deze aanpak meer details worden gemeten en correcties worden doorgevoerd aan de hand van een zorgvuldig kalibratie-proces.

Fases

NMO Online krijgt stapsgewijs vorm:

Stap 1: rapportage van websites en apps waarop de meettags zijn geïmplementeerd (tagged) en waarvan zowel censusdata als paneldata vanuit het NMO Online Panel beschikbaar zijn. Dit betreft alle relevante online content van deelnemende publishers, uitgezonderd video- en audiostreams.

Stap 2: toevoeging van data uit het NMO Multimedia Panel. Met deze combinatie wordt ook rapportage van websites en apps van partijen, die geen censusdata delen met NMO mogelijk. Bovendien is hiermee de longtail beter te rapporteren. In deze stap wordt het aantal te rapporteren titels en merken dan ook sterk uitgebreid.

Stap 3: rapportage van (tagged) online video streams. Aan de dataset van stap 1 wordt het bereik van online video toegevoegd aan de online dataset. Hierbij gaat het om instream videocontent van deelnemende publishers.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?