Onderzoek en inflatie (4): ‘Zolang het kan, zijn er geen structurele verhogingen voor onze klanten’

Door Jan Roekens | 23-06-2022

Daily Data Bytes sluit de vragenronde onder bureaus en bedrijven over de gevolgen van de inflatie af. Reden voor de vragenronde was dat inflatie nu deel uitmaakt van ons dagelijks leven en dat we merken het in de portemonnee. Dus waren we nieuwsgierig naar de consequenties voor onderzoek.

In de laatste vragenronde beperkten we het aantal vragen tot twee: is de inflatie merkbaar binnen het bureau en heeft het invloed op de aard van de werkzaamheden, en zie je verschuivingen? De tweede vraag was: zijn er hogere onderzoekskosten en waardoor worden ze veroorzaakt, en wat doe je met de kostenverhoging (doorberekenen en/of kosten reduceren)?

Anticiperen

Richard Alker

Richard Alker, Partner | Business Designer van Perspective, merkt binnen het bureau nog niet veel van de inflatie. ‘We hebben elektrische auto’s en stoken ook nauwelijks. Wel voorzien we flink hogere salariskosten (in verband met compenseren van de inflatie) in de komende periode en vooral begin volgend jaar.’

Hij ziet verder geen veranderingen in de aard van de opdrachten of verschuivingen daarin. Hogere onderzoekskosten dan? ‘Ik heb ze nog niet echt gemerkt. Kosten voor deelnemers waren vorig jaar al wel gestegen.’ Op de vraag wat hij gaat doen met de kostenverhoging, zegt hij: ‘We gaan onze prijzen wel ophogen. Ik vermoed dat we – om te anticiperen – dat aan het eind van de zomer al gaan doen. Om zo de volgende verhoging minder drastisch te laten zijn.’

‘We hogen onze prijzen wel op om zo de volgende verhoging minder drastisch te maken’

Voorzichtig

Jochum Stienstra

Jochum Stienstra, eigenaar/directeur van Ferro Explore!, merkt evenmin directe invloed op het aantal en aard van de opdrachten. ‘Aan de andere kant is de inflatie zeker een zorgenpunt. Je ziet het op veel terreinen. Als kwalitatief bureau heb je te maken met enkele grote kostenposten, bijvoorbeeld selectie en zaalhuur. Wij hebben zelf als bureau veel raamcontracten. Vaak mag je binnen die contracten per jaar met de index meestijgen. Maar we merken dat bepaalde kosten harder stijgen dan de index.’ Wat betreft de onderzoekskosten ziet hij wel de nodige bewegingen: ‘Als het gaat om zaalhuur zie je dat de niet ‘traditionele’ studio’s (hotels en dergelijke) bijzonder duur zijn geworden. We vermoeden dat dit ook te maken heeft met de covid-crisis. Selectiekosten nemen ook toe. In principe rekenen we die kosten door. Maar in de praktijk ben je daar ook voorzichtig mee. Een ander punt is de verwachting van loonstijgingen. Daarmee moet het uurtarief ook omhoog. We hebben op dit moment nog geen standpunt ingenomen over hoe we daar mee omgaan.

‘We merken dat bepaalde kosten harder stijgen dan de index’

Transparant

Neil van der Veer

Neil van der Veer, directeur van Newcom Research & Consultancy, zegt dat ondanks het feit dat inflatie nog niet echt merkbaar bij Newcom en Exploratio, hij zijn ogen niet sluit. ‘De inflatie is er en dus zullen we ook daar goed mee omgaan. Hoopvol is dat het IMF verwacht dat de problemen in de toeleveringsketens uiteindelijk wel gaan afnemen en dat het op termijn zal leiden tot gematigde prijsstijgingen. Maar hoe dan ook heeft het invloed op onze klanten en leveranciers.’ Hij maakt onderscheid tussen de korte en middellange termijn: ‘Op de korte termijn (dit jaar) zien we bijvoorbeeld vanuit onze vaste leveranciers nog geen structurele verhogingen. Zolang we kunnen, zullen we dan ook geen structurele verhogingen doorvoeren aan onze klanten. De inflatie is echter mondiaal een feit en we verwachten dat die ook nog wel een tijdje zal duren. Dat zal uiteindelijk invloed hebben.’

‘We willen onze toppers goed blijven honoreren’

Merkt hij iets van hogere onderzoekskosten? ‘Wat heel belangrijk is, is dat het voor onze medewerkers duurder is geworden op vele fronten. We willen onze toppers goed blijven honoreren en houden dit dan ook nauw in de gaten. Ook de huren van onze locaties nemen toe. Dus over de hele linie verwachten we wel hogere kosten. We zullen daarover altijd transparant zijn naar onze klanten. Met onze strategie zetten we tegelijkertijd in op een klantgerichte werkwijze, waarin digitalisering met een zeer goed team centraal staat. We werken 100 procent digitaal en zijn zeer wendbaar. Onze werkmethoden zijn we continu aan het verbeteren. Niet door inflatie noch door covid, maar dat zit gewoon simpelweg in onze cultuur. En dat zorgt uiteindelijk ervoor dat we een reëel prijsniveau kunnen blijven hanteren voor onze tevreden klanten.’

Lees hier, hier en hier de eerdere reacties.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?