TikTok heeft besloten zijn aanbevelingsalgoritme te laten vallen om alvast gehoor te geven aan de regels van de Digital Services Act van de EU. De Digital Services Act, die afgelopen oktober door het Europees Parlement is geratificeerd, maakt deel uit van een pakket maatregelen om de concurrentie in de technische wereld aan te pakken en een veiligere digitale ruimte te creëren met wettelijke bescherming voor de rechten van gebruikers in de regio. De Act moet eind augustus ingaan.
TikTok wil op grond van de DSA het gebruik van persoonlijke data van TikTokkers stoppen. Volgens de nieuwe regels mogen platforms namelijk alleen nog aanbevelingen doen waarvoor geen persoonlijke informatie hoeft te worden bijgehouden. TikTok werkt daarom aan een ‘algoritmevrije laag’ voor Europa.
TikTok kondigt een reeks nieuwe maatregelen aan die voor de DSA-deadline van 28 augustus moeten ingaan. Het gaat om:
- Optionele personalisatie voor gebruikers: ‘For You’ en LIVE-feeds tonen in de nieuwe opzet populaire video’s over plaatsen waar de TikTokkers wonen of van andere plaatsen op de wereld, in plaats van inhoud op basis van persoonlijke interesse. In de feeds Volgen en Vrienden worden berichten in chronologische volgorde weergegeven.
- Niet-gepersonaliseerd zoeken: gebruikers zien resultaten die bestaan uit populaire inhoud uit hun regio en taal.
Gepersonaliseerde reclame voor jongeren: Europese gebruikers van 13-17 jaar zullen geen gepersonaliseerde advertenties meer te zien krijgen die gebaseerd zijn op hun online activiteiten. - Meer moderatietransparantie: TikTok wil Europese gebruikers informeren over wat het bedrijf doet met inhoud.
- Verbeterde rapportage voor gebruikers: het nieuwe systeem moet Europeanen in staat stellen om melding te doen van inhoud die volgens hen illegaal is, met inbegrip van reclame.
De genoemde veranderingen kunnen sterke invloed hebben op reclameberichten, zeker omdat het succes van TikTok vaak wordt toegeschreven aan het aanbevelingsalgoritme.
TikTok is niet het enige bedrijf dat te maken krijgt met de DSA. Het raakt 19 wereldwijde platforms – grote online platforms of zoekmachines – die zich aan de nieuwe regels moeten houden.
Andere maatregelen zijn onder meer beperkingen op reclame voor kinderen en de mogelijkheid voor gebruikers om zich af te melden voor gepersonaliseerde aanbevelingen.
Bron: warc.com