Kantar Media weer in de etalage?
Tien maanden na geruchten dat meerderheidsaandeelhouder van Kantar, Bain Capital, zou overwegen om Kantar Media te verkopen, meldt The Sunday Times dat er weer plannen zijn om het onderdeel los te koppelen. ▼ The Sunday Times bericht dat de investeerders Cinven en Triton Partners belangstelling hebben. De overnamesom zou 1 miljard pond zijn, maar dat…
AI kritisch bekijken? Dan ook het onderzoeksvak!
Andrew Reid, CEO en oprichter van Rival Technologies, durft (op Greenbook.org) de stelling aan dat AI marktonderzoek overneemt. Want veel bedrijven beginnen het effect van AI op datakwaliteit, betrokkenheid van respondenten, beveiliging, privacy en andere vakgerelateerde zaken te zien. Maar voordat AI echt een succes wordt, moet er iets veranderen aan het vak, vindt hij….
Doe mee aan onderzoek over de sector!
Hoe kijk jij naar trends als AI en diversiteit, en welke toekomstverwachtingen zie jij voor de branche? MI Network voert onderzoek uit onder insights professionals over alle ontwikkelingen in de marktonderzoeksector. Iedereen die in die sector werkzaam is, is uitgenodigd om deze korte enquête in te vullen. ▼ Het onderzoek dat MI Network uitvoert is…
Taskforce DE&I rondt eerste fase af – eerste serie plannen opgesteld
In maart van dit jaar is door het Data & Insights Network de Taskforce Diversiteit, Equity & Inclusie (DE&I) opgericht, met als doel de transformatie naar een meer inclusieve marktonderzoeksector te versnellen. De Taskforce heeft een lijst van thema’s en activiteiten opgesteld. ▼ In totaal hebben 18 onderzoekers van zowel bureau- als opdrachtgeverszijde deelgenomen aan…
‘AI integreren zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid en kwaliteit van onderzoek’
Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews vertellen ze zelf hun verhaal. Deze keer Tim van der Gouwe van User Sense. ‘Ik werd lid omdat ik graag op de hoogte wil blijven…
Op zoek naar een specifiek onderwerp?
Gebruik onze slimme zoekfunctionaliteit om snel het artikel te vinden dat je zoekt.
Virtuele influencers – nieuwe trend in marketing
In de afgelopen acht jaar heeft Miquela Sousa, beter bekend als Lil Miquela (@lilmiquela), de harten van meer dan tweeënhalf miljoen Instagram-volgers veroverd. Maar er is iets bijzonders aan de hand: in tegenstelling tot de meeste van haar influencer-collega’s is Lil Miquela geen mens – ze is een virtuele influencer. Zeph van Berlo en Priska…
Arjen Pomper algemeen directeur Nationaal Media Onderzoek
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft Arjan Pomper (foto) aangesteld als nieuwe algemeen directeur. Hij volgt Ton Schoonderbeek op die als kwartiermaker een cruciale rol heeft gespeeld in de oprichting en de succesvolle lancering van NMO. Schoonderbeek zal tot uiterlijk eind februari 2025 binnen NMO actief blijven voor de overdracht aan Pomper. ▼ Met de…
Markteffect en DirectResearch samen verder als Markteffect
Per 1 januari 2025 gaan zusterondernemingen Markteffect (Eindhoven) en DirectResearch (Amsterdam) samen verder onder de naam Markteffect. Sinds 2019 is er tussen beide bedrijven al een steeds intensievere samenwerking. ▼ Markteffect werd opgericht in 2007 en groeit sindsdien gestaag. In 2019 werd DirectResearch als zelfstandig merk toegevoegd aan de Markteffect Research Group. ‘Het is een…
‘Ons vakgebied moet mee in de dataficatie van de wereld’
Marketing Impact met Data en AI is een strategisch marketingprogramma dat marketeers helpt in hun noodzakelijke stappen naar databedreven én -gedreven werken. Kerndocent en programmadirecteur Jaap Wieringa vertelt waarom dit cruciaal is. ▼ Marketing Impact met Data en AI is een unieke samenwerking van University of Groningen Business School (UGBS), Nima, DDMA en D&IN. Het programma…
Met slim datagebruik behaalt FMCG concurrentievoordeel
Weinig sectoren zijn zo concurrerend als die van de levensmiddelen. De marges zijn klein, de prijzen blijven maar stijgen, en de consument geeft steeds kritischer z’n euro uit. Slim datagebruik kan fabrikanten helpen concurrentievoordeel te behalen en te verduurzamen, zeggen de merken zelf. ▼ Op het jongste Data & Analytics Congres 2024 demonstreerden Nestlé en LatentView waarom…
Laat synthetische data samengaan met psychografische algoritmen
Alleen met een combinatie van tools en technieken kunnen we een bevredigende customer experience voor elkaar krijgen, zegt Oscar Carlsson, oprichter van Milo Advisory, op research-live.com. ‘Dat kan ons helpen emotionele behoeften en drijfveren te begrijpen en te voorspellen.’ ▼ Kunnen synthetische data ons helpen om hiaten in de kennis over de consument te overbruggen?…
AI-trends voor 2025 – van CO2-voetafdruk tot de roep om betere data
Softwarebedrijf SAS heeft de trends en ontwikkelingen voor 2025 op een rijtje gezet. De verwachting is dat AI net zo veelbesproken blijft als dit jaar, maar er zullen ook nieuwe thema’s opduiken, zoals duurzaamheid en efficiëntere GenAI-modellen, modelspecialisatie, zaken op het gebied van wet- en regelgeving en een veranderd AI-landschap. ▼ De snelle opkomst van…