‘Frugal flexing’ is een uitdaging voor luxemerken

Door Jan Roekens | 09-05-2023

Jongere consumenten kopen graag nep-luxegoederen tegen een fractie van de prijs van het echte artikel. Uit een enquête van de EU Intellectual Property Office blijkt dat de groep 15-24-jarigen die namaakproducten koopt, sterk is gegroeid, van 14% in 2019 naar 37% in de afgelopen 12 maanden.

Vervalsingen worden wijdverspreid geaccepteerd onder jongere consumenten die, geconfronteerd met inflatie en kosten van levensonderhoud, niet echt geven om het echte product en vaak geloven dat de replica van bijna dezelfde kwaliteit is. Op TikTok heeft de hashtag #dupes [duplicaten] 2,1 miljard views verzameld en #reps [replica’s] 1,9 miljard.

Pronken

De ontwikkeling lijkt tegenstrijdig. Terwijl sommige groepen op social media willen pronken met peperdure merken en gadgets, is er een nieuwe jonge consument opgestaan die ook wil pronken met dure producten en levensstijlen die dat in werkelijkheid niet zijn. Online winkelen maakt het de laatste groep ook wel makkelijk. Het is erg eenvoudig om een nepartikel voor 50 dollar op een Chinese site te kopen in plaats van 1000 dollar neer te leggen voor het echte artikel.

Inbreuk

Natuurlijk is er altijd namaak geweest, maar wat is veranderd is, is dat het een trend is geworden. Vervalsingen worden nu geprezen en discussies op sociale media draaien om de opbrengsten van vervalsingen.

Influencers die een rol spelen bij ‘frugal flexing’ kunnen het risico lopen op vervolging. Het promoten van een product dat inbreuk maakt op rechten, kan wel eens gelijkvallen met echte inbreuk. Luxemerken zouden eerder influencers en anderen die hoog opgeven over namaakartikelen kunnen aanpakken dan de fabrikanten van namaak.

Bron: warc.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?