Onderzoekers van de Washington State University zeggen in een rapport dat gebruik van AI voor productbeschrijvingen de koopintentie verlaagt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor merken die AI gebruiken, maar geldt ook breder voor productcategorieën.
▼
Hoewel AI het gesprek van de dag is en investeerders dromen van de besparingen die er door AI te behalen zijn, is het nu tijd voor de werkelijkheid. En die komt erop neer dat investeringen in AI tot minder omzet en vertrouwen leiden dan verwacht.
Een onderzoek, beschreven in het Journal of Hospitality Marketing & Management, uitgevoerd door medewerkers van de Washington State University, laat zien dat productbeschrijvingen op basis van AI niet in het voordeel zijn van het merk. In het onderzoek zag een groep consumenten productbeschrijvingen gemaakt met AI, terwijl een andere groep beschrijvingen zag die niet waren vervaardigd met AI. Het onderzoek omvatte acht productcategorieën.
‘Wanneer AI wordt gebruikt, ontstaat bij de consument de neiging om het emotionele vertrouwen te verminderen, wat op zijn beurt de aankoopintenties verlaagt’, zegt Mesut Cicek, marketingprofessor en hoofdauteur van het artikel. ‘We ontdekten dat emotioneel vertrouwen een cruciale rol speelt in hoe consumenten AI-gedreven producten zien.’
De negatieve respons is vooral te vinden bij categorieën waar vertrouwen een grote rol speelt, zoals dure elektronica, financiële diensten en medische hulpmiddelen.
Het onderzoek sluit aan bij een peiling waarin 84% van een groep PC-gebruikers zei geen extra geld te willen uitgeven voor AI-functies. En het laat ook een kloof zien tussen de gemiddelde consument en producenten die omwille van de concurrentie juist meer AI willen inzetten.
Bron: warc.com