AI-trends voor 2025 – van CO2-voetafdruk tot de roep om betere data

Door Jan Roekens | 14-11-2024

Softwarebedrijf SAS heeft de trends en ontwikkelingen voor 2025 op een rijtje gezet. De verwachting is dat AI net zo veelbesproken blijft als dit jaar, maar er zullen ook nieuwe thema’s opduiken, zoals duurzaamheid en efficiëntere GenAI-modellen, modelspecialisatie, zaken op het gebied van wet- en regelgeving en een veranderd AI-landschap.

De snelle opkomst van generatieve AI heeft geleid tot modellen die een aanzienlijke hoeveelheid cloudresources verbruiken, wat bijdraagt aan een grotere ecologische voetafdruk. Om die te beperken, moeten we volgens SAS inzetten op efficiëntie in zowel de training als de consumptie van GenAI-modellen. Hoewel traditionele AI-toepassingen minder cloudcapaciteit vergen en een kleinere impact op het milieu hebben, kan ook daar efficiënter gewerkt worden.
De verantwoordelijkheid voor het terugdringen van de milieu-impact ligt niet alleen bij hardware-leveranciers en hyperscalers, maar ook bij de gebruikers die data en AI-workloads beheren. Door efficiëntere AI-modellen te ontwikkelen en data- en AI-platforms in de cloud te optimaliseren, kan onnodige duplicatie en verspilling worden voorkomen. Dit leidt tot een lager energieverbruik en een duurzamere inzet van AI, zowel bij GenAI als traditionele AI.

LLM’s versus SLM’s

In de nabije toekomst zullen grote taalmodellen (LLM’s) steeds meer worden gezien als algemene technologie, terwijl de echte waarde verschuift naar gespecialiseerde toepassingen. Dit bevordert de opkomst van kleinere, gespecialiseerde taalmodellen (SLM’s), die bedrijven helpen bij het ontwikkelen van efficiënte AI-oplossingen. Hoewel LLM’s brede functionaliteiten bieden, zijn ze vaak energie-intensief en minder efficiënt voor nichetoepassingen. SLM’s daarentegen kunnen worden getraind op specifieke domeinen, wat resulteert in minder cloudverbruik, een lagere CO₂-footprint, en aanzienlijke voordelen op het gebied van kostenbesparing en energie-efficiëntie.

IT-roadmap aanscherpen

In de AI-hype-cyclus gaan we ons meer richten op het creëren van daadwerkelijke zakelijke waarde. Dit betekent dat de rol van de CIO in 2025 zal veranderen. Die zal een geïntegreerde AI-strategie moeten ontwikkelen. Dat vraagt om een strategische benadering waarbij GenAI wordt gecombineerd met krachtiger AI-oplossingen, passend bij de commerciële ambities van de organisatie.
De focus zal daarbij steeds meer verschuiven naar geïntegreerde cloud-native platforms. Bedrijven hebben lange tijd gewerkt met silo-systemen die elk een andere functie of klantsegment dienden. IT-teams bezwijken onder het gewicht van omslachtige integraties en zijn niet in staat om de flexibiliteit te bieden die hun bedrijven nodig hebben. Een grote IT-rationalisatie ligt in het verschiet, waarbij het management de cloud zal gebruiken om zijn IT-infrastructuren en leveranciersrelaties te vereenvoudigen, snelheid te vergroten en kosten te besparen.

Hoogwaardige data

Het verschil in AI-koplopers en -achterblijvers zal het komende jaar steeds duidelijker worden. Organisaties die volop inzetten op AI en er volledig op zijn ingericht, zullen floreren. Zij zullen AI effectief inzetten om routinetaken te automatiseren, zodat werknemers zich kunnen richten op taken van grotere toegevoegde waarde. Anderzijds zullen sommige organisaties achterop raken in de generatieve AI-race omdat ze een cruciale factor over het hoofd zien: AI heeft goede data nodig. Slechte data belemmeren de prestaties van AI. Organisaties moeten bereid zijn om een stap terug te doen om eerst hun dataproblemen op te lossen.
Alleen hoogwaardige data kunnen zorgen voor nauwkeurige, relevante en betrouwbare resultaten, zegt SAS. Tegelijkertijd evolueert de wet- en regelgeving rondom AI voortdurend. Ook moeten bedrijven het gesprek over het verantwoord gebruik van AI binnen hun organisatie aangaan. Dit houdt in dat zij transparant zijn over de AI-principes, -beleid, -normen en de controles die zij hanteren.

Slotvoorspelling: in 2025 zal de sector worden gekenmerkt door een golf van fusies en overnames, wat leidt tot toenemende consolidatie in de data- en AI-markt.

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?