Bij de AMMA Awards 2023 heeft MeMo2 (a Kantar company) de award gewonnen voor beste research. Het onderzoek dat met de eer ging strijken, had als titel ‘Het ware media-effect op supermarktbezoek ontrafeld: over de impact van realtime gedragsdata in effectonderzoek’.
Ruim 4300 supermarktfilialen en meer dan 60 crossmediacampagnes van alle Nederlandse supermarkten waren onderdeel van de dataset. Betrokken partijen in het onderzoek waren de VU Amsterdam en mediabedrijf Dentsu. MeMo2 wordt geprezen voor ‘uniek onderzoek met baanbrekende inzichten voor zowel wetenschap als praktijk’. Sinds de lancering van THX. Brand Analytics in 2020 werken de VU Amsterdam (Communication Science) en MeMo² samen om de feitelijke rol van media op bezoekgedrag in kaart te brengen. Daarin staan real-time ‘unobtrusive’ gedragsdata van Nederlandse boodschappers centraal, zonder dat er een vragenlijst aan te pas komt.
Winkelbezoek
Brand Analytics binnen THX. registreert volledig geautomatiseerd en passief winkelbezoeken en de exposure aan advertising via on- en offline media. Daarmee wil Brand Analytics merken, bureaus en wetenschap in staat stellen om crossmedia-exposure te correleren aan winkelbezoek. Het biedt betrokken partijen een single-source-koppeling van o.a. TV, radio, digital, cinema, (D)OOH-campagnebereik met geregistreerd effect. De data faciliteren de mogelijkheid om crossmedia- en crossplatform-exposure te matchen met bezoekgedrag van dezelfde personen, zonder datafusie of kalibratie van data.
Genomineerden voor de award waren, naast MeMo2, Ad Alliance (‘Het synergetische effect van video-platforms’) en GroupM (‘GroupM’s Awareness Impact Onderzoek maakt direct optimaliseren op merk KPI’s mogelijk’).