De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat samen met de Noorse en Duitse privacytoezichthouder een Europese procedure starten over privacy en gepersonaliseerde advertenties. De toezichthouders willen samen met alle EU-collega’s een oordeel horen over de manier waarop online platforms toestemming van gebruikers willen krijgen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.
Online platforms mogen alleen met toestemming van gebruikers gepersonaliseerde advertenties laten zien. Dat blijkt uit eerdere Europese uitspraken. In de praktijk maken sommige platforms gebruik van het ‘pay or okay’-model. Gebruikers moeten dan een maandelijks bedrag betalen als zij niet akkoord gaan met het gebruik van hun persoonsgegevens voor gerichte advertenties. Na betaling krijgen zij dan geen gerichte advertenties meer te zien.
Recht op grip
Aleid Wolfsen, voorzitter AP: ‘Online platforms kunnen heel veel volgen. Waar je op klikt, wat je online bekijkt, waar je bent en ook wat jouw politieke voorkeur is. Je hebt er recht op dat je grip en zeggenschap houdt over jouw gegevens, dat die goed worden beschermd en dat die alleen worden gebruikt in overeenstemming met wat jij wilt. Dat is een grondrecht voor iedereen. Maar wat techbedrijven nu doen, is daar een prijskaartje aan hangen. Wordt privacy daarmee een luxe die alleen voor rijke mensen is weggelegd?’
Onder druk
Het beleid om toestemming te geven of te betalen is in het bijzonder problematisch wanneer het gaat om grote en populaire online platforms met veel gebruikers. Belangrijke vragen zijn dan: is er instemming met de verwerking van persoonsgegevens wanneer het verzamelen van gegevens onder druk plaatsvindt, is de prijs wel eerlijk en wat zijn gevolgen, in het bijzonder voor mensen met lage inkomens?
Standpunt binnen acht weken
De privacyautoriteiten willen samen met alle EU-collega’s in EDPB-verband snel een standpunt innemen over de vraag of een ‘pay or okay’-model mag volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De European Data Protection Board (EDPB), waarin Europese privacytoezichthouders zoals de AP zitten, zal binnen acht weken een standpunt over deze kwestie innemen.