MCM Research wil groeien en daarvoor heeft de face to face-specialist veel interviewers nodig. Aan Bart Jenezon de taak om als nieuwe interviewer-communitymanager medewerkers te werven én inspireren.
MCM Research, voorheen bekend als Mobiel Centre Marktonderzoek, trok afgelopen zomer Bart Jenezon aan als interviewer-communitymanager. De aanstelling past in de ambitieuze groeiplannen van het bedrijf. Met vestigingen in Nederland, België en Frankrijk wil het de komende jaren Europees marktleider in face to face-datacollectie worden.
Wat doet een interviewer-communitymanager?
‘Als trainer/coach van zelfstandigen heb ik veel ervaring opgedaan met communities. MCM Research wil groeien en meer interviewers binnenhalen. Dan moet je meer dan voorheen aandacht besteden aan een verbindend element voor medewerkers, in dit geval onze interviewers. Zij zitten van Zuid-Frankrijk tot in Noord-Groningen. Soms werken ze incidenteel voor ons, soms een aantal uren per week. Het is in deze tijd een mooie werkzaamheid voor veel mensen, maar het moet meer zijn dan zomaar een bij- of tijdelijke baan. Ik probeer de verbinding en de toegevoegde waarde te leveren en ze te ondersteunen, zodat ze het nog beter naar hun zin hebben.’
MCM Research wil minimaal 20% nieuwe interviewers erbij in Nederland, België en Frankrijk. Hoe doe je dat in een tijd van arbeidskrapte?
‘Klopt, we hebben nu zo’n 400 interviewers en willen er 100 bij. Vanuit de verbeterde aandacht voor ons netwerk proberen we ook gelijk nieuwe mensen aan te trekken. We richten ons op drie doelgroepen: 1. studenten die tijdens hun studie iets willen bijverdienen, 2. zzp’ers – en dat mogen ook docenten of student-ondernemers zijn – die vaak veel profijt hebben van de trainingen die we aanbieden, en 3. mensen die eigenlijk klaar zijn met werken maar nog wel graag iets interessants blijven doen; voor hen is het ook een mooie manier om hun AOW aan te vullen.’
Naast interviewers werven, wil je ze natuurlijk ook behouden…
‘Ja daar valt of staat alles mee. Ik breng hun wensen in kaart en heb daarvoor extra contactmomenten ingebouwd. We houden ze bij de les, nemen ze bij de hand, bieden trainingen aan, en zorgen ervoor dat we er ook tijdens de werkzaamheden voor hen zijn.’
‘Het zit ‘m vooral in de persoonlijke aanpak en de ondernemersgeest’
Je gaat ook het merk MCM Research versterken. Wat houdt dat in?
‘Vanaf heden treden wij als MCM Research naar buiten, na jaren van Mobiel Centre Marktonderzoek. Dit vanwege onze internationale groei. Ik ben intern erg goed gaan luisteren naar hoe mensen ons bedrijf beleven. Ik leerde dat het ‘m vooral in de persoonlijke aanpak en de ondernemersgeest zit. Wij willen gewoon met mensen werken en samen meer voor elkaar krijgen. Dat gaan we de komende maanden meer in beeld brengen in onze uitingen, onder meer met mooie foto’s van onze medewerkers.’
Waarom blijft face to face-datacollectie zo belangrijk in digitale tijden?
‘We horen veel over AI en tech maar het persoonlijke blijft centraal staan, zeker in het marktonderzoek. Door een persoonlijke benadering krijg je meer verbinding. Dat zie je terug in leukere en kwalitatievere medewerkers die ook meer begaan zijn met wat ze onderzoeken. Daarmee lever je meer kwaliteit aan opdrachtgevers en trek je weer opdrachtgevers die op zoek zijn naar kwaliteit.’ Hendrik te Grotenhuis (CEO MCM Research) voegt toe: ‘Het is steeds moeilijker om in het sociaal domein goed onderzoek via panels te doen. Deze zijn kwalitatief niet altijd toereikend, zoals voormalig ESOMAR-voorzitter Finn Raben ook zei. Dat zit hem bijvoorbeeld in inclusiviteit; niet iedereen wordt in panels meegenomen en dat is voor dit soort grootschalig onderzoek wel van belang. Wij doen op dit moment veel meer omzet in face to face dan 20 jaar geleden. En toen zei men al: dat duurt niet lang meer. Daar komt bij dat in de zuidelijke landen waar wij vertegenwoordigd zijn, internetpenetratie nog een probleem is. Dat alles maakt van face to face een waardevolle niche.’
Auteur: Robert Heeg