Blijven je nieuwe medewerkers aan boord?

Door Geplaatst door de redactie | 31-10-2023

Een nieuwe blog van het Marketing Intelligence Network, geschreven door Rachel van Rootselaar. Deze keer gaat het over nieuwe medewerkers en onboarding. Met tips!

De moed zakt je in de schoenen. Een van je teamleden, net een jaar in dienst, heeft opgezegd. Een belangrijke reden die uit het exitgesprek komt: onvoldoende begeleiding, vooral in de eerste maanden. Dit is niet de eerste keer dat je dit hoort. Je baalt ontzettend. Je wilt nieuwe medewerkers graag een soepele start en een goede onboarding bieden. Maar het is zó druk dat jij en je team hier vaak te weinig tijd voor hebben. En nieuwe medewerkers moeten wel mee op die rijdende trein.

Werkplezier

Voor veel organisaties zijn een soepele onboarding en een goed inwerktraject een worsteling. Hoe zorg je dat nieuwe medewerkers snel up & running zijn, en tegelijkertijd dat ze de hulp en begeleiding krijgen die ze nodig hebben? Er komt veel af op zo’n nieuwe medewerker. Nieuwe collega’s, nieuwe systemen, nieuwe manieren van werken én nieuwe klanten en projecten.

Onderschat niet hoe belangrijk een soepele start en een goed inwerktraject zijn voor nieuwe medewerkers. Het is medebepalend voor hun indruk van de organisatie, hun werkplezier en indirect ook hun intentie om voor je te blijven werken.

Buddies

Hoe zorg je voor een soepele start? Ik deel graag een paar tips ter inspiratie:

1. Koppel een nieuwe medewerker aan één of meer ‘buddies’; denk bijvoorbeeld aan een inhoudelijke rol-buddy uit hetzelfde team en/of een bedrijfscultuur-buddy uit een ander team.

2. Organiseer een speurtocht op de eerste werkdag van je nieuwe medewerker. Laat de medewerker via opdrachten bijvoorbeeld het wachtwoord voor de eigen laptop zoeken in het bedrijfspand. Zo laat je nieuwe medewerkers op een ludieke manier kennismaken met hun nieuwe werkomgeving.

3. Maak goed gebruik van digitale oplossingen tijdens de onboarding. Denk aan video-content, een digitale onboarding journey, een onboarding-app of e-learning. E-learning is bijvoorbeeld flexibel te volgen en kost bestaande teamleden geen tijd.

Een goede onboarding zien wij als een van de vele personele uitdagingen waar we mee te maken hebben in onze sector. Deze personele uitdagingen zijn de rode draad in wat wij doen. Benieuwd naar andere tips of best practices? We delen ze graag met je! Kijk op MI Network – Voor wie binnen Marketing Intelligence wil groeien (mi-network.nl)

MI Network is Kennispartner van Daily Data Bytes.

Auteur: Rachel van Rootselaar, opleider & verbinder bij Marketing Intelligence Network

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?