Op de tweede dag van MIE’24 (14 maart) vertellen David Verschoor en Marco Vugts van MarketResponse alles over de eerste versie van de BSR-chatbot. BSR is het segmentatiemodel van het bureau, compleet met persona’s. En met die persona’s kun je nu in gesprek. Daily Data Bytes sprak met Jos Frijters, CCO van MarketResponse. ‘Ga aan de slag met AI, kies voor co-creatie met klanten.’
Waar gaan jullie het over hebben op het MIE en waarom juist hierover?
‘We presenteren op de MIE de eerste versie van de BSR-chatbot. BSR is ons bekende segmentatiemodel dat niet alleen socio-demografische kenmerken van mensen in kaart brengt, maar ook inzicht biedt in hun leefstijlen en drijfveren. Op basis hiervan ontwikkelen we specifieke gevalideerde persona’s, verdeeld naar vier verschillende kernsegmenten (rood, blauw, geel, groen). Met onze nieuwe chatbot kun je letterlijk met je persona in gesprek. Het is een concrete, praktische toepassing van AI die direct veel waarde toevoegt. Tot nu toe leverden we onze klanten een praktische toolkit op voor de communicatie met verschillende BSR-persona’s. Dat werkt goed, maar vergt toch nog veel hand- en zoekwerk, en dus tijd. Nu kun je gewoon aan je gele of blauwe persona’s vragen hoe zij aangesproken en geïnformeerd willen worden over bijvoorbeeld een maatschappelijk onderwerp of commerciële aanbieding. Deze eerste versie werkt nog vooral als een zoekmachine binnen de eerder genoemde toolkit, maar we zien een grote toekomst waarin we persona’s verder kunnen trainen zodat we ze kunnen gebruiken bij het testen en zelfs ontwikkelen van concepten voor verschillende doelgroepen.’
Welke praktische aanpak wil je de bezoekers van de presentatie meegeven?
‘Ga aan de slag met AI, experimenteer, zoek praktische toepassingen die snel meerwaarde opleveren en kies voor co-creatie met klanten. Wij zijn bijvoorbeeld al bezig met een aantal opdrachtgevers om hun klantspecifieke BSR-persona’s ‘tot leven’ te brengen in een chatbot. Zo werk je letterlijk vanuit de behoefte van de opdrachtgever én zijn eindklant.’
Wat is voor jou hét inzicht van 2023?
‘Dat is natuurlijk het intrappen van een wagenwijd openstaande deur, maar dat is toch wel echt de algemene doorbraak van AI. Het feit dat vrijwel iedereen er gemakkelijk toegang toe heeft en ermee kan werken. De open source-strategie heeft een enorme versnelling gegeven. Vooral open source zoals ChatGPT, die niet alleen gebruikt en toegepast kan worden door – en ik bedoel dit niet onaardig – ‘nerds’, maar juist ook door de gemiddelde gebruiker van technologie.’
Wat wordt – naast AI – de belangrijkste ontwikkeling in de komende één à twee jaar?
‘Dan kijk ik meer naar de ontwikkeling van onze sector waar ik nog verdere concentratie zie en de vorming van platformbedrijven die complementaire services aanbieden. We zijn daar als MarketResponse zelf een goed voorbeeld van. Van insights tot activatie. Daarbij voorzie ik dat meerwaarde in onze sector echt zit in het toevoegen van high-end expertise en innovatie. Do it Yourself kan steeds vaker, in Do it Together kun je het verschil maken.’
De lezing van David Verschoor en Marco Vugts is op donderdag 14 maart om 14.55 uur. Informatie over het MIE én tickets op www.mie.nl.