CMO moet data omzetten in effectieve strategie

Door Jan Roekens | 05-12-2024

CMO’s moeten kloven overbruggen, impact op de onderneming vergroten en het marketingrendement opstuwen. Dat is volgens consultancy en onderzoeksbureau Gartner de missie voor 2025. Data, goed gebruik van AI en een beter gevoel voor de klant, moeten daarbij helpen.

Gartner vat de taken van de CMO in het komende jaar samen in drie speerpunten:

  • De kloof tussen marketingstrategie en de uitvoering overbruggen
  • De impact op de hele organisatie vergroten
  • Rendement van marketing verbeteren door meer te investeren in de customer journey.

Een scherpe focus op ‘marketing excellence’ is essentieel, aldus Gartner. En dat kan door de middelen waarover CMO’s beschikken met meer visie en discipline in te zetten. In een enquête onder 395 CMO’s zeggen respondenten dat zij bijna 40% van hun budget besteden activiteiten voor verandering en transformatie. Het probleem is echter dat constante verandering de aandacht afleidt van langetermijndoelen. CMO’s moeten de strategie terugpakken en middelen aanwenden voor personeelsbeleid, training en tools.

Inzichten inzetten

In een andere enquête melden leidinggevenden dat slechts 14% van de CMO’s effectief de markt beïnvloedt, en dat komt doordat zij klantbehoeften niet genoeg in het vizier hebben en dus ook niet voorzien in die behoeften. Bedrijven waar CMO’s wel effectief zijn, maken een grotere kans op meer omzet en winst. Dan heb je het wel over CMO’s die goed kunnen omgaan met op data gebaseerde besluitvorming, weten wat strategiemanagement is marktkennis hebben. Oftewel: ze geven waarde aan data en ze zetten data om in effectieve strategie. Nu er steeds meer klantdata beschikbaar komen, heeft de CMO de mogelijkheid om inzichten uit diverse bronnen om te zetten in succesvolle acties.

AI-investeringen prioriteit

Om nog maar even aan te geven hoe belangrijk dat is, haalt Gartner een onderzoek aan onder meer dan 6.000 Amerikaanse consumenten, uitgevoerd in juli en augustus 2024, waarin 58% zegt dat de bedrijven geen goed begrip hebben van hun behoeften en voorkeuren. Dat is bijzonder want marketing heeft nog nooit zoveel data ter beschikking gehad.

Er is ook goed nieuws: de meeste marketingteams versnellen hun AI-activiteiten. 95% van de CMO’s zegt dat AI-investeringen prioriteit zijn. Maar, zo waarschuwt Gartner tot slot, CMO’s moeten de valkuilen van AI-overdaad vermijden en prioriteit vooral investeren in customer journeys met het grootste economische rendement. En dat vereist een aanpak die gebaseerd is op data en het opbouwen van een emotionele band met klanten die zich onbegrepen voelen.

Bron: Gartner.com

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?