Afgelopen donderdag 7 november vond in Liemès in Utrecht de zevende editie plaats van het Data Analytics Congres (DAC), georganiseerd door het Data & Insights Network (D&IN). Het jaarlijkse evenement wil de laatste ontwikkelingen laten zien op het vakgebied. Dat het onderwerp aanslaat bleek wel uit de hoge opkomst. Honderden deelnemers in een uitverkocht Liemès kregen de kans om zich volledig onder te dompelen in de wereld van data, AI en insights.
▼
Het DAC is uitgegroeid tot hét toonaangevende congres waar data-professionals, van beginners tot experts, samenkomen om inspiratie op te doen, kennis te delen en te netwerken. Op het podium stonden toonaangevende opdrachtgevers, zoals FIFA, Data IQ AG, Danone, de Nationale Politie, UWV, Sprint & Sneakers, Achmea Centraal, Erasmus University, Royal FloraHolland, DAMA NL en KLM. Dankzij de presentaties van deze grote bedrijven en organisaties kregen de deelnemers een directe blik op nieuwste ontwikkelingen en toepassingen in data en AI.
D&IN-directeur Wim van Slooten en zijn team zetten daarmee een eigentijds en innovatief event neer, dat niet alleen de speerpunten van het hedendaagse vakgebied belichtte, maar ook vooruitblikte op nieuwe ontwikkelingen binnen data en insights.
Toepassingen en tips
Het DAC telde meer dan 30 sessies, masterclasses en paneldiscussies en onder de deelnemers waren data-specialisten, datawetenschappers, machine learning engineers en online marketeers. Naast de bedrijfspresentaties waren er topsprekers uit binnen- en buitenland die hun visie – en waardevolle tips – gaven over actuele thema’s zoals fraudepreventie, datagedreven marketing en het gebruik van generatieve AI. Ook kwamen de nieuwste ontwikkelingen rond AI aan bod, inclusief ethische vraagstukken, synthetische data en sentimentanalyse.
Onderwerpen waren verder fraudepreventie, AI-geletterdheid, sport & analytics, en digital legacy. Bij de praktische toepassingen ging het onder meer over marketing mix modeling, synthetische data, persona’s en tools zoals MLOps.
Podium voor het vak
Wim van Slooten, directeur D&IN, zei over het DAC: ‘Met dit congres bieden we een platform waarmee we data-professionals en de ontwikkelingen op het vakgebied een podium geven, ook waar het gaat om goed en ethisch gebruik van data. Met zoveel deelnemers en met zoveel presentaties en cases waarin je alle facetten van analytics en AI kunt zien, en ze leert toepassen, dragen we als Data & Insights Network precies uit wat we willen: alle mensen in het vak bij elkaar brengen, of ze nou specialist zijn in data, in onderzoek of in AI, of nog willen leren en praktische kennis willen opdoen. En het enthousiasme van vandaag bewijst dat we daar als netwerk een grote rol in spelen.’
Volgend event: MIE 2025
Het D&IN organiseert regelmatig bijeenkomsten over nieuwe ontwikkelingen. Een van de grootste is het Marketing Information Even (MIE). De volgende editie wordt gehouden op 18 en 19 maart in Amersfoort.