‘Giftige’ online invloeden (denk aan Adolescence) en een groeiend gevoel van machteloosheid hebben ervoor gezorgd dat steeds meer jonge mannen het idee van gelijkheid verwerpen. Rachel Macey, managing director voor TGI & Insight, Verenigd Koninkrijk en Ierland bij Kantar Media, denkt dat inzicht in data de trend kan keren. ‘Vertrouw niet meer op verouderde stereotypen.’
▼
Netflix-drama Adolescence heeft geleid tot discussies over de zaken waarmee jongeren te maken hebben in tijden van sociale media, ongekende groepsdruk en verschuivende genderdynamiek. Macey: ‘Je ziet een opkomst van harteloze influencers die hyperagressie en materialisme promoten als de weg naar succes. Die extreme stemmen zijn voor sommige jonge mannen onontkoombaar onderdeel van de online-ervaring, en het is onvermijdelijk dat dat hun handelen en denken beïnvloedt.’
Uit data van Kantar Media blijkt dat er een grote verschuiving plaatsvindt in de opvattingen van jonge mannen van 15 tot 24 jaar over de rol van vrouwen als leiders en over hun arbeidsvoorwaarden. In Groot-Brittannië was in 2019 83% van de jonge mannen van 15 tot 24 jaar het ermee eens dat ‘vrouwen net zo bekwaam zijn als mannen om leiders te zijn’. Dat percentage is echter gedaald tot 51% in 2025.
Minder streven naar gelijkheid
Deze trend is ook te zien in andere Europese landen. In Duitsland zei 5% van de jonge mannen in 2021 dat ‘de plaats van een vrouw in huis is’; dat is in slechts vier jaar tijd gegroeid tot 22%. In Brazilië is het aandeel mannen dat het ‘er volledig mee eens’ is dat ‘de plaats van een vrouw thuis is’ de afgelopen drie jaar met 50% gestegen. Het aantal jonge mannen dat het eens is met de stelling ‘Ik denk dat we moeten streven naar gelijkheid voor iedereen’ is sinds 2019 gedaald in Groot-Brittannië, Duitsland en Spanje.
Machteloos
Een belangrijke trend is het gevoel van machteloosheid onder jonge mannen, mogelijk gestimuleerd door de stijgende kosten van levensonderhoud. Uit data blijkt dat jonge mannen meer dan gemiddeld vinden dat ze weinig mogelijkheden hebben om hun leven te veranderen. Dat vinden ze ook vaker dan vrouwen. Ook blijkt dat jonge mannen heel vatbaar zijn voor beïnvloeding, zeker via digitale kanalen. Bij de mannen die vrouwen minder in staat achten om een leidersrol te vervullen, zitten veel zware internetgebruikers. Ze behoren ook vaker tot de hardcore gamers. Voorlopige conclusie: jonge mannen, in een vormende levensfase, worden blootgesteld aan vertekende opvattingen in online omgevingen, zonder al te veel toezicht.
Ruimte voor optimisme
Gelukkig is er ook ruimte voor optimisme. Voor jonge mannen betekent het feit dat ze openstaan voor invloeden dat ze ook op een positieve en meer productieve manier kunnen worden beïnvloed. Naast de sombere cijfers over de groep jonge mannen, laten data zien dat de volledige groep van volwassenen voor 82% achter het idee staat van vrouwelijk leiderschap. Inderdaad zijn oudere mannen de afgelopen jaren steeds meer vrouwenrechten gaan steunen. Vond in 2000 15% van de mannen van 65 jaar en ouder dat ‘de plaats van een vrouw thuis is’, nu is dat gezakt naar 4%.
Data vragen om actie
De data vragen dringend om actie, zodat de zwaarbevochten rechten van vrouwen in de toekomst worden versterkt in plaats van ondermijnd. Macey: ‘Allerlei organisaties begrijpen dat we moeten ijveren voor gelijkheid maar dan moet ook de trend onder jonge mannen onderkend worden voordat die een niet meer te negeren feit is. Er is geen one-size-fits-all-aanpak, of het nu gaat om een bewustwordingscampagne, mentorschap of positieve rolmodellen.’ Wel kunnen data en inzichten helpen om een goed en genuanceerd begrip van groepen mensen te krijgen, zegt Macey, ‘data over omstandigheden, houding en gedrag. Vertrouw niet meer op verouderde stereotypen. Merken, bedrijven en platformen hebben de – tot nu toe onbenutte – macht om jongeren te bereiken en zo op een goede manier invloed uit te oefenen.’
Bron: research-live.com