Een van de grootste uitdagingen in marketing vandaag de dag is het bijhouden van het tempo van verandering en het afstemmen van je marketingteam daarop. Welke veranderingen gaan de komende jaren van invloed zijn op je marketingteam? Om organisaties hierbij te ondersteunen publiceerde DDMA afgelopen week het visierapport: ‘Het marketingteam van de toekomst’, met negen trends en ontwikkelingen ‘waar je als marketingteam de komende jaren écht niet omheen kan’.
In het rapport schetst DDMA de onderliggende dynamieken en implicaties achter de veranderingen die impact (gaan) hebben op het marketingteam van de toekomst. Het rapport wil hiermee organisaties voorzien van de tools om zélf een visie te vormen op het eigen marketingteam. Het doel is om organisaties te inspireren om het gesprek aan te gaan en om je marketingteam zo in te richten dat de sector afkoers op een duurzamere, menselijkere en verbonden wijze van marketing.
Technologie, Cultuur en Organisatie
Samen met marketingprofessionals uit verschillende markten heeft DDMA negen trends op een rij gezet waar marketingteams nu en in de toekomst mee te maken krijgen. Deze trends zijn verdeeld over drie thema’s: Technologie, Cultuur en Organisatie. De opdeling van de trends in verschillende thema’s is gedaan om een overzichtelijke indeling te creëren en inzicht te geven in de verschillende factoren die op de huidige samenleving en het bedrijfsleven van invloed zijn. Wel wijst DDMA erop dat sommige trends de categorieën overstijgen. ‘Het is daarom belangrijk om deze trends niet op een silo-achtige manier te bekijken, maar juist in samenhang met elkaar’ aldus het begeleidende persbericht.
Het visierapport is als pdf te downloaden via: https://ddma.nl/download/33343/