Het implementeren van conversational AI om klantcontact te automatiseren is een precaire zaak, stelt DDMA. Hoe kies je de juiste tooling? Hoe zorg je dat alles juridisch geborgd is? Om organisaties hierbij te helpen publiceert de DDMA Commissie Conversational AI nu het whitepaper: Hoe pas je Conversational AI toe binnen je contactcenter?
In het whitepaper komt het volgende aan bod: het vaststellen van doelen, het kiezen van passende contactcenter-tooling en het kiezen van een conversational AI-tooling. Daarna komen nog de juridische overwegingen, een toelichting over hoe conversational AI precies werkt en een aantal cases.
Marike van de Klomp, voorzitter van de DDMA Commissie Conversational AI: ‘De mogelijkheden van conversational AI zijn eindeloos. En die zijn met de opkomst van Large Language Models nog groter geworden. Dankzij conversational AI zijn wij in staat op basis van data, het advies aan klanten persoonlijker te maken, en kunnen we tijd besparen voor klant en medewerker op repetitieve en handmatige taken. Hierdoor kunnen bedrijven tijd en middelen besparen en zich richten op meer waardevolle zaken zoals inhoudelijke adviesgesprekken en verbetering van klantenservice. Voorwaarde voor een succesvolle inzet van conversational AI is wel dat het hele traject, van idee tot implementatie, zorgvuldig is uitgedacht. Dat is precies de reden waarom we dit whitepaper met de commissie hebben geschreven.’
Het whitepaper is hier te downloaden.