‘De in-companytraining van het D&IN biedt een goede mix van theorie en praktijk’

Door Robert Heeg | 17-10-2024

Voor de professionals van Markteffect verzorgt het Data & Insights Network Academy in-companytrainingen. Chantal Vousten (foto), HR-verantwoordelijke binnen Markteffect, vertelt wat deze trainingen opleveren. ‘De trainers kunnen zich perfect verplaatsen in wat onze medewerkers nodig hebben.’

Markteffect is een vooruitstrevend full-service marktonderzoekbureau dat continu streeft naar verbetering en innovatie. Dat doet het bedrijf onder meer via het aanbieden van educatie aan de ruim honderd medewerkers, vertelt Chantal Vousten, manager office & hr. ‘Daaruit zijn de afgelopen jaren onze Markteffect Academy en de samenwerking met de Data & Insights Network Academy ontstaan.’

Was dat ook vanuit de gedachte dat werknemers zich graag blijven ontwikkelen binnen een organisatie?

‘Jazeker. We zijn een groeiend bedrijf met gedreven en ambitieuze professionals. We vinden het belangrijk om te investeren in medewerkers en stellen budget beschikbaar voor opleiding en training, zodat werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen. We merkten een aantal jaren geleden dat medewerkers steeds meer vroegen: welke groei kan ik doormaken? Hoe kan ik de volgende stap maken? En wat moet ik daarvoor nog leren? Wij investeren zelf graag in onze medewerkers, want ze zijn de sleutel van je organisatie. Dat legde de basis voor onze Markteffect Academy.’

Hoe geef je zo’n opleiding richting? Welke keuzes maak je?

‘We begonnen jaren geleden met individuele opleidingen via onder andere de Data & Insights Network Academy, gebaseerd op individuele aanvragen en behoeften. De afgelopen jaren zijn opleidingen meer gestructureerd en samengebracht in de Markteffect Academy. We verkenden de behoeften van medewerkers en zagen dat die stoeiden met vragen als: hoe ga ik alle ballen in de lucht houden als ik straks diverse onderzoeksprojecten tegelijk moet managen en uitvoeren? En hoe kan ik het beste een gesprek voeren? Zo besloten we om in-companytrainingen te laten geven door de Data & Insights Network Academy.’

Zijn die gestructureerde in-company trainingen nu ook verplicht?

‘Jazeker. Ze zijn onderdeel van de journey die een nieuwe collega bij ons maakt. Tijdens de onboarding leren ze: wie is Markteffect? Wat is ons DNA? Vervolgens gaat de medewerker verschillende processen leren en daarbij faciliteren wij bepaalde opleidingen. Een starter gaat bij ons op een gegeven moment meer onderzoeksprojecten tegelijk doen; daar past dan een training projectmanagement bij. In een later stadium gaat de medewerker ook gesprekstechnieken volgen als in-companytraining. Daarnaast doen we ook een aantal hard skills-trainingen, zoals vragenlijsten maken en data-analyse. Overigens blijft er altijd ruimte voor individuele opleidingsverzoeken.’

 

‘Het is een mooie manier om een grote groep medewerkers in hetzelfde stadium van hun journey tegelijk te trainen’

 

Waarom kozen jullie voor de trainingen van het Data & Insights Network?

‘Dat past perfect bij de in-company-aanpak. Het is een mooie manier om een grote groep medewerkers in hetzelfde stadium van hun journey tegelijk te trainen. Met in-company kun je meer maatwerk bieden en beter inspelen op wat er bij ons leeft. Belangrijk is dat de trainingen een goede mix bieden van theorie en praktijk. Wat ik ervaar bij onze mensen is dat zij graag met praktijkvoorbeelden oefenen. Ze zijn heel praktijkgericht. Hoe kan ik straks meteen die vertaalslag maken in mijn werk? De trainers van het Data & Insights Network zijn aangesloten bij de brancheorganisatie, en we hadden al ervaring met ze via andere trainingen. Ook heel belangrijk: als ik een trainer krijg van het Data & Insights Network op projectmanagement, dan heeft die ervaring in de onderzoekswereld. Zij weten dus welke gesprekken daar gevoerd worden. Zij kunnen zich perfect verplaatsen in wat onze medewerkers nodig hebben.’

Worden de in-companytrainingen ook goed beoordeeld door jullie medewerkers?

‘Zeker. We faciliteren ze tenslotte in hun werk, in de dingen die ze moeten gaan uitvoeren. Ze weten dat ze met deze trainingen vervolgstappen kunnen gaan maken. Junioren stellen eigenlijk bij het sollicitatieproces al de vraag: wanneer word ik medior of senior? Daarom móet je als organisatie wel trainingen aanbieden. Elke training wordt bij ons onder de deelnemers geëvalueerd en eventuele verbeteringen worden doorgevoerd. Zo worden de trainingen steeds beter en dus ook goed beoordeeld.’

En hoe profiteer je als organisatie van de trainingen?

‘Door in medewerkers en hun skills te investeren, creëren we een lerende omgeving. Dat leidt tot betere kwaliteit en een hogere mate van medewerkerstevredenheid. Als jij geen training aanbiedt over hoe je het beste een vragenlijst maakt, dan gaat iedereen het op z’n eigen manier doen. Breng je daar meer structuur in aan, dan krijg je een hogere kwaliteit. Dat leidt uiteindelijk tot een hogere klanttevredenheid, en de klant staat bij ons nu eenmaal centraal. Zo dragen de trainingen weer bij aan de bedrijfsdoelstellingen. Die doelstellingen gaan deels over omzet maar ook over menselijke groei. Het hangt allemaal met elkaar samen.’

Is de opbrengst ook meetbaar?

‘Elke training wordt bij ons geëvalueerd en we voeren jaarlijks een medewerkerstevredenheidonderzoek uit, waar we onder meer vragen stellen over opleiding en ontwikkeling. We zien dat het aanbieden van trainingen leidt tot medewerkerstevredenheid en behoud van medewerkers. Als medewerkers geen groeiperspectief zien, dan overwegen ze eerder een overstap.’

Twee reacties van Markteffect-medewerkers:

  • ‘Deze training is essentieel voor je verdere groei als projectmanager. Het biedt tips en vaardigheden die heel nuttig zijn in je dagelijkse werk, zoals het stellen van grenzen, het omgaan met druk en het prioriteren van wat belangrijk is. Daarnaast steek je veel op van andere onderzoekers over hoe zij omgaan met interne en externe processen.’
  • ‘De trainingen over gesprekstechnieken zijn interactief waardoor je samen tot goede oplossingen komt voor uitdagende cases. De trainer heeft veel ervaring met marktonderzoek en weet daarom goed over te brengen welke technieken je als projectmanager en onderzoeker kunnen helpen.’

Heb jij ook belangstelling voor een in-company-training, neem dan contact op met Anna-Lotte de Haan: anna-lotte@dinetwork.nl

Auteur: Robert Heeg,

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?