De nieuwe App+Web properties is de toekomst voor Google Analytics

Door Jan Roekens | 06-11-2019

App en web data combineer je nu in 1 overview met de nieuwe App+Web properties in Google Analytics (nog in béta) maar het is niet zomaar een nieuwe, handige feature voor bedrijven die zowel een app als een website hebben.


De meetmethode van Google Analytics zit al 15+ jaren hetzelfde in elkaar. Alles wordt gemeten op basis van sessies en pageviews. Met de nieuwe properties stappen ze daar helemaal vanaf en wordt er een event + parameter model gebruikt. Dit wordt de nieuwe basis en toekomst van Google Analytics. Niet verkeerd dus om je hier, ook al heb je geen app, snel in te gaan verdiepen.

Analyseren en optimaliseren aan de hand van gedrag

Tijdens het Digital Analytics Congres 2019 sprak Krista Seiden over het nieuwe pad dat Google is ingeslagen en gaf zij een uitgebreide presentatie hoe dit er in de praktijk uitziet en waar zij erg enthousiast over is. Krista vertelt: ‘het nieuwe model opent een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden wat je kan gaan meten en welke informatie je aan elk event kan hangen met parameters om nog meer inzichten bij elkaar te krijgen.’

Je gaat ‘echt’ gedrag en betrokkenheid van bezoekers/gebruikers meten. Je belangrijkste events zijn ook meteen je belangrijkste doelen. Met de huidige meetmethode is dat slechts een indicatie. In eerste instantie is het voor partijen met ook een mobiele app maar het model gaat uitgerold worden naar heel Google Analytics. Krista’s advies was dan ook dat iedereen zich erin zou moeten gaan verdiepen.

Er zijn veel nieuwe features om te gaan gebruiken. Van de nieuwe feature ‘enhanced measurements’ wordt Krista heel blij. De meest gebruikte metingen die je nu via bijvoorbeeld GTM zelf moet implementeren zitten nu al direct in Google Analytics. Zet ze aan en de data komt binnen. Het is nog maar het begin, zegt Krista.

Technische implementatie

Omdat het een geheel andere opzet heeft dan je huidige property moet er wel het een en ander gebeuren als je over wilt gaan. De tip is sowieso om de oude properties nog even te laten draaien zodat je eerst even flink met de nieuwe property kunt gaan testen. Krista Seiden heeft tijdens haar keynote een aantal migratie tips gegeven. Je kunt niet zomaar ineens van een boel Category/Action/Label events naar de nieuwe setup. Haar aanbeveling is om echt opnieuw naar je implementatieplan en datastructuur te kijken en op basis van de nieuwe methodologie alles te taggen. De meer technische webanalisten krijgen werk erbij de komende jaren.

 

Door Amanda van der Linden, Conversie optimalisatie specialist, oktober 2019

Auteur: Jan Roekens, Hoofdredacteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?