We vroegen vier bureaudirecteuren naar hun ervaringen in een jaar waarin alles opeens anders was. Hoe heeft corona hun werk veranderd? Hoe spelen ze in op ‘het nieuwe normaal’? Deze keer Karin Rutten van DESAN en Bram van Schaik van Kantar. Volgende week Jos Vink van Blauw Research en Jorgen Botermans van Marketresponse.
‘We gaan onze bedrijfscultuur anders inrichten’
Karin Rutten directeur DESAN Research Solutions
‘De coronacrisis heeft sommige ontwikkelingen bij DESAN in een stroomversnelling gebracht. We hechtten altijd sterk aan persoonlijk contact en overleg. Voor de crisis werkten we daarom sporadisch vanuit huis. Maar sinds maart doet het merendeel dat. Dit gaat, ook dankzij onze technische infrastructuur, eigenlijk uitstekend. En het scheelt veel reiskosten en reistijd. Ik ben trots op de flexibiliteit en saamhorigheid van onze medewerkers, de afgelopen maanden. Onze ambitie is om ook na het corona-tijdperk voor een aantal dagen virtueel te blijven werken. Je kan het kantoor dan ook anders gaan inrichten. Medewerkers krijgen geen vaste werkplek maar een flexibele plek.
We zijn van oudsher al erg digitaal ingesteld. Momenteel zijn we drukdoende om processen nog verder te digitaliseren. De uitdaging is om oog te blijven houden voor het contact met onze medewerkers. We proberen ook hier een nieuwe vorm aan te geven. Het meer loslaten van onze kantoorplek betekent namelijk ook dat we onze bedrijfscultuur anders inrichten. Aan deze cultuur zijn veel medewerkers al jaren erg gehecht. Samenkomsten zullen meer gericht zijn op company quality time. Ik ben ervan overtuigd dat de versnelde transitie zowel voor medewerkers als voor DESAN op termijn een win-win is.
Wij hebben nog altijd en als een van de weinige bureaus in Nederland álle onderzoeksmethoden in huis: telefonisch, schriftelijk, online en face-to-face. Daardoor is ook onze klantenkring erg divers. In tijden als deze is dat een groot voordeel. Vanaf maart zijn veel projecten uitgesteld en opgeschoven, zoals grote face-to-face-opdrachten en telefonische b2b-onderzoeken. Maar ander werk is nooit gestopt of ging vrij snel gewoon weer door. En omdat we alle modes in huis hebben, konden we in veel gevallen ook vrij snel een alternatieve onderzoeksopzet aan opdrachtgevers voorleggen en opstarten. Natuurlijk is ook DESAN geraakt door de crisis, maar door onze brede portefeuille slaan we ons er waarschijnlijk wat makkelijker doorheen.’
Bram van Schaik, CEO Insights Division Kantar Netherlands
‘Covid stelt ons niet alleen extern, maar zeker ook intern voor uitdagingen. Thuiswerken is technisch gezien goed mogelijk en ik ben trots op de mentale flexibiliteit van ons team. Maar net als bij de consument zijn er grote verschillen in hoe comfortabel collega’s zijn met deze – hopelijk tijdelijke – nieuwe werkelijkheid. Op basis van regelmatig uitgevoerde pulse-surveys, onder meer over de rol van het kantoor, evalueren we steeds ons beleid. Belangrijkste uitgangspunt is dat het individu zelf bepaalt wat voor hem of haar de juiste manier van werken is.
Het belangrijkste is dat we ons op een andere manier met elkaar verbinden. Dit zien we zowel in klantcontact als in onze teams. Via webinars en persoonlijk contact houden we onze relaties op de hoogte van de laatste trends. Dankzij onze covidbarometer hebben we veel data over de laatste veranderingen in consumentengedrag. Doordat we in een wereldwijd netwerk zitten, hebben we toegang tot best practices uit andere landen die we graag en veel delen. Dat is bijvoorbeeld super-relevant voor scenarioplanning, iets wat nu heel actueel is. Hoe langer het duurt, des te uitdagender het is om connected te blijven. We gaan hier zo creatief mogelijk mee om door extra virtuele updates, een challenge met vakantiefoto’s of een bedrijfsbrede pubquiz.
Covid heeft impact, maar vooral als versneller van eerder ingezette trends. Trends als tech, de opkomst van ecommerce, sustainability en inclusion waren al gaande. En merken hadden daarop al een koerswijziging ingezet. Ze moeten gewoon zichzelf blijven maar wel inspelen op de actualiteit, want die is al uitdagend genoeg. Het is belangrijk dat we bij de feiten blijven, dat is tenslotte de kern van wat we doen. Deze tijd biedt ons vak een enorme kans om klanten te helpen de juiste keuzes te maken. In de meeste gevallen vergt dat geen radicale koerswijziging, maar juist slim reageren op de actualiteit.’
‘Het is belangrijk dat we bij de feiten blijven’