Bij het Data & Insights Network draait alles om de leden. Wie zijn dat? Wat beweegt hen? Waarom vinden ze data & insights zo’n mooi vak? In een reeks interviews laten we de D&IN-leden zelf hun verhaal vertellen. Vandaag: Carla de Bakker (59), werkzaam voor de RVO – Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Carla de Bakker werkt sinds 17 januari van dit jaar als expertise lead Klantonderzoek bij RVO. Hiervoor was ze bijna 20 jaar zelfstandig kwalitatief onderzoeker. Ze Leerde het vak bij Interview/NSS.
▼
Waarom koos je voor dit vakgebied en wat maakt jouw werk zo leuk?
‘Het was puur toeval. Ik had bewegingswetenschappen gedaan, met als hoofdvak gezondheidswetenschappen. Ik zocht een baan en hoorde dat ze bij Interview/NSS iemand zochten. Ik vond kwalitatief onderzoek gelijk enorm interessant. Met name het ontdekken van de drijfveren van mensen en vervolgens op basis van klantinzichten input geven voor het ontwikkelen van diensten en producten. Na Interview/NSS werkte ik als freelancer voor veel verschillende opdrachtgevers. Op gegeven moment had ik het wel een beetje gezien met weer een etiketje voor een nieuwe reep chocola. Binnen team Klantinzicht bij RVO bouw ik nu aan het team klantonderzoek en het versterken en verankeren van de expertise binnen de organisatie. Met acht klantonderzoekers werken we aan projecten die bijdragen aan de maatschappelijke transities: klimaat en energie, toekomstbestendige digitale economie en duurzaam landbouw & voedselsysteem. Ook optimaliseren we onze dienstverlening aan ondernemers. Het werken aan maatschappelijk relevante onderwerpen is voor mij een belangrijke drijfveer geweest om bij RVO in vaste dienst te gaan. Een andere motivatie is dat ik hier mijn onderzoekservaring en expertise kan doorgeven aan jongere vakgenoten. RVO neemt klantgericht werken en klantbeleving heel serieus. Als klantonderzoeker kan je hier echt van toegevoegde waarde zijn.’
Wilde je als kind ook altijd de échte feiten weten?
‘Ja, ik was al vroeg enorm nieuwsgierig naar de mensen om me heen. Wie is het, wat doet die persoon, waarom is die persoon hier…? Ik vroeg mijn ouders de oren van het hoofd.’
‘Ik hoop dat persoonlijk contact – diepgaande gesprekken met echte mensen – altijd blijft bestaan’
Was er ooit een insight waarvan je echt van je stoel viel?
‘Juist in kwalitatief onderzoek word je geconfronteerd met je persoonlijke vooroordelen en interpretaties, waarbij de werkelijkheid zó anders kan zijn dan je eigen bubbel. Voor een in-home interview over kant-en-klaarmaaltijden kwam ik bij een vrouw die minder dan een euro te besteden had aan een warme maaltijd. Dan denk je: hoe doe je dat?! Dat was een ware eye-opener.’
Wat vind je de grootste uitdaging in jouw vakgebied?
‘Het bijhouden, experimenteren en implementeren van alle ontwikkelingen vergt veel tijd. Toch is het kwalitatief onderzoek door de jaren heen niet erg veranderd. De kern blijft: goede interviewtechnieken en analyse en rapportagevaardigheden. En daarnaast uiteraard een goede probleemanalyse en respondentwerving. De ontwikkelingen op AI-gebied gaan nu razendsnel en lijken vooralsnog vooral efficiencyvoordelen te bieden. Ik hoop dat persoonlijk contact – diepgaande gesprekken met echte mensen – altijd blijft bestaan en op meer waarde worden geschat dan synthetische respondenten.’
Waarom ben je D&IN-lid?
‘We zijn nu met RVO lid geworden maar ik was het ook al als freelancer. Het is goed om op de hoogte te zijn van de ontwikkeling in de markt. En voor je netwerk is het heel belangrijk; ik heb wel kaartjes uitgewisseld op events als het MIE waar dan weer mooie projecten uit voortvloeiden.’
Wat doe je als niet met data & insights bezig bent?
‘Tennis, golf, wandelen, borrelen en uit eten. Al speur ik in het weekend nog vaak op LinkedIn naar interessante artikelen en podcasts, bijvoorbeeld over servicedesign en de rol van onderzoek daarin. Ik ben nou eenmaal heel bevlogen gebleven.’
Geïnteresseerd in het lidmaatschap van het Data & Insights Network? Kijk dan op Data and Insights Network – Sluit je aan