Diversiteit en inclusie in de branche krijgen steeds meer aandacht. Het Data & Insights Network heeft er een taskforce voor opgericht, en bureaus nemen ook allerlei initiatieven. Eerder dit jaar verscheen er van de hand van Ewout Witte een verslag over diversiteit en medewerkers. Nu publiceert hij deel 2: Hoe zit het met de praktijk van onderzoek?
▼
Het Data & Insights Network bracht afgelopen maand een lijst van thema’s en activiteiten rond diversiteit en inclusie uit. Ze zijn opgesteld door een speciale taskforce. Meer informatie staat in een artikel in Daily Data Bytes van 26 november jl.
Duidelijk is dat diversiteit en inclusie een steeds belangrijker thema is bij data & insightsbureaus. Dat blijkt ook de twee interviewverslagen die Ewout Witte van MI Network maakte naar aanleiding van interviews met zeven vertegenwoordigers van vijf bureaus. Het eerste deel verscheen in juli van dit jaar en concentreerde zich op de medewerkers van bureaus.
Stemmen herkennen
‘Ik vind onze branche weinig divers als het gaat om de samenstelling van personeel’, zegt Ewout Witte. ‘Dat zien wij in de praktijk bij de selectie van kandidaten voor rollen waar we voor werven, terwijl je bij representatief onderzoek ervoor moet zorgen dat alle stemmen binnen de samenleving gehoord worden. Dan is het voor de interpretatie belangrijk dat die stemmen herkend en goed geïnterpreteerd worden. Ik ben me daar eind 2023 actiever in gaan verdiepen en raakte er met verschillende bureaus (DVJ, Kantar, Ruigrok, Blauw en SKIM) over in gesprek. Daaruit bleek dat het een thema is waar wel degelijk veel aandacht voor is, maar dat er tegelijkertijd mee geworsteld wordt. Met de Diversiteit & Inclusie Taskforce laat het Data & Insights Network zien dat het tijd is om ook branche breed naar dit thema te kijken.’
Impact op opzet en kosten
Nu verschijnt het tweede deel van de verslagen en dat handelt over de praktijk van onderzoek. Een veelzijdig thema dat onder andere draait rond toegankelijkheid, begrijpelijkheid en representativiteit. Goed divers en inclusief onderzoek uitvoeren kan behoorlijke impact op de opzet (en kosten) hebben, zegt Ewout Witte, maar is het dat altijd waard en nodig? De antwoorden op die vragen en overzicht van best practices staan in deel 2 van de serie. De interviews zijn gehouden met Marieke van Echtelt en Lucas Hulsebos van DVJ Insights, Marit Klooster en Jesca Dembinski van Ruigrok, Karin Lieshout van SKIM, Bram van Schaik van Kantar en Jos Vink van Blauw Research.
Het verslag is hier te downloaden.