Kantar concludeert uit onderzoek dat de meeste marketeers niet voorbereid zijn op implementatie en integratie van GenAI, waardoor er aanzienlijke kansen blijven liggen. Hoge kosten en gebrek aan rol-specifieke training behoren tot de obstakels die een bredere adoptie van GenAI belemmeren.
▼
De bevindingen komen uit GenAI for marketing: Fear or FOMO, een kwalitatief onderzoek gebaseerd op interviews met meer dan 50 marketingmanagers wereldwijd. Voor de komende drie tot vijf jaar verwachten senior marketeers dat GenAI een game-changer zal zijn. De geïnterviewden geven de impact van GenAI een gemiddelde score van 9. De meeste respondenten zeggen dat ze nog niet helemaal klaar zijn voor AI, met een score van 4,9 op 10. Externe partners zoals bureaus en dataproviders, scoren iets hoger met 5,3. Respondenten geloven dat de industrie zich nog in de beginfase bevindt en beoordelen de huidige impact van de technologie op de industrie met een score van 5,3 op 10.
Effectief
Hoewel een deel van de terughoudendheid ten opzichte van AI voortkomt uit angst voor het behoud van traditionele marketingvaardigheden, ziet Kantar ook dat marketeers begrijpen dat deskundig toezicht essentieel is en het noodzakelijk blijft dat er een marketeer bij betrokken is. Bovendien, zonder fundamentele marketingvaardigheden lopen marketeers het risico te veel afhankelijk te worden van GenAI, waardoor ze concessies doen aan de kwaliteit, en het vermogen verliezen om AI-gegenereerde inhoud kritisch te beoordelen.
De vier rollen voor GenAI binnen marketing
Het onderzoek beschrijft vier manieren waarop GenAI de marketing zal veranderen:
- Strategische vooruitgang: het opbouwen van lange termijn-merkstrategieën en het valideren en verfijnen van marketingresultaten.
- Operationele efficiëntie: het gebruik van GenAI voor dagelijkse bezigheden, het stroomlijnen van taken en het automatiseren van processen, zoals gegevensbeheer, tracking en workflow-automatisering.
- Het versterken van je merk: het bevorderen van lange termijn-merkplanning en innovatie, waarbij GenAI wordt ingezet om marketing af te stemmen op de overkoepelende bedrijfsdoelen, teams te begeleiden en trendvoorspellingen te beïnvloeden. Zo vroeg Coca-Cola fans over de hele wereld hoe het jaar 3000 zou smaken en combineerde ze dit met inzichten van GenAI om een nieuwe limited-edition smaak, Y-3000, te ontwikkelen.
- Geautomatiseerde marketing: consumenten in real-time betrekken met op maat gemaakte content. GenAI kan marketeers helpen met taken zoals het automatiseren van mediaplanning of het personaliseren van berichten voor verschillende kanalen, apparaten en talen.
Snel handelen
De voordelen van het succesvol adopteren van GenAI-tools omvatten het verkorten van de productontwikkelingscyclus tot zelfs zes weken en het creëren van creatieve concepten in 60% minder tijd – wat benadrukt dat marketeers snel moeten handelen.