In Circa Amsterdam werden afgelopen donderdag 16 november de Effie Awards uitgereikt. De grote winnaars waren Hertog Jan (‘het #1 biermerk van Nederland’) met goud en bureau Joe Public dat met twee bronzen en een zilveren Effie naar huis ging. De Baak ontving een zilveren Effie voor een campagne waaraan ook Blauw Research meewerkte.
Er werden vorige week 13 prijzen uitgereikt voor het behalen van buitengewoon marketingresultaat. Naast de Gouden Effie waren er twee Zilveren Effie Awards en tien Bronzen Effies.
De campagne van Hertog Jan kreeg als enige een Gouden Effie in de categorie Gedrag Lang. De Effie-jury vond unaniem dat ‘het merk breed uitgemeten wordt in een vlijmscherpe strategie en een krachtige meerjarige campagne, culminerend in fenomenale customer experiences rond exclusieve speciaalbieren zoals Grand Prestige.’
Maatschappelijke Plus
Voor het eerst dit jaar kon men, boven op de Effie, in aanmerking komen voor een Maatschappelijke Plus. Dat is een eervolle vermelding voor maatschappelijke impact. De Plus werd uitgedeeld aan De Baak, Schoonenberg en Marktplaats. De Baak benadrukte de groeiende druk van de prestatiemaatschappij en Marktplaats agendeerde duurzaamheid en kansengelijkheid. Schoonenberg verbond, met oog voor diversiteit en inclusiviteit, commercieel succes met maatschappelijke impact.
De campagne van De Baak, waaraan een zilveren Effie werd toegekend, was o.a. gebaseerd op onderzoek van Blauw Research.