Emoties herkennen met AI ‘dubieus en risicovol’

Door Geplaatst door de redactie | 29-07-2025

Steeds vaker gebruiken organisaties AI om emoties bij mensen te herkennen. Emotieherkenning gaat echter uit van omstreden aannames over emoties en de meetbaarheid daarvan. Als het toch wordt ingezet, brengt dit risico’s en ethische vragen met zich mee. Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in de nieuwe Rapportage AI & Algoritmes Nederland.

Je stem die wordt gebruikt om ‘je emotionele toestand’ te analyseren tijdens een gesprek met een klantenservice. Je smartwatch die meet of je stress hebt. Of een chatbot die je emoties herkent en daardoor empathischer kan reageren. Steeds meer organisaties gebruiken emotieherkenning met AI, omdat ze daarmee producten en diensten denken te kunnen verbeteren. Bijvoorbeeld bij marketing of klantcontact, maar ook in de openbare ruimte en de gezondheidszorg.

Risico op discriminatie

De AP bekeek de inzet van emotieherkenning met AI door klantenservices, in wearables (zoals een smartwatch) en in taalmodellen. Hieruit bleek dat niet altijd duidelijk is hoe AI-systemen emoties herkennen, en of de uitkomsten betrouwbaar zijn. Ondanks de groei van deze toepassingen, weten mensen ook niet altijd dat emotieherkenning wordt ingezet. En op basis van welke data dat gebeurt. De AP concludeert dat er zeer voorzichtig moet worden omgegaan met dit soort toepassingen. Anders is er risico op discriminatie en inperking van de menselijke autonomie en waardigheid.

Ethisch vraagstuk

Veel AI-systemen die zeggen emoties te kunnen herkennen, zijn gebouwd op omstreden aannames. Daardoor worden biometrische kenmerken – zoals stem, gezichtsuitdrukking of hartritme – ongenuanceerd vertaald naar emoties.

‘Het idee dat een emotie door iedereen op dezelfde manier wordt ervaren, klopt niet. Laat staan dat die emoties meetbaar zijn aan de hand van biometrie,’ zegt Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP. ‘Tussen culturen kunnen er grote verschillen zijn in hoe mensen emoties ervaren, uiten en benoemen. Ook tussen individuen kunnen verschillen bestaan, bijvoorbeeld door leeftijd. Verder kun je emoties niet altijd een-op-een vertalen. Een hoge hartslag is immers niet altijd een teken van angst, en een harde stem niet altijd een uitdrukking van woede. Het is een ethisch vraagstuk of je als maatschappij het herkennen van emoties met AI toelaatbaar vindt. Daarvoor is een maatschappelijke en democratische afweging nodig: of je deze systemen wilt gebruiken en zo ja, in welke vorm en waarvoor.’

De volledige Rapportage AI & Algoritmes Nederland is hier te downloaden.

Deze artikelen vind je vast ook interessant

Ook de laatste bytes ontvangen?