Net zoals het BBP een onbevredigende indicator is om de ontwikkeling van landen te meten – een bekende klacht van economen – zo is ‘omzet’ een geen goede norm om de insightswereld te begrijpen. ESOMAR stelde in 2021 voor om een samengestelde index te hanteren die verder reikte dan het begrip omzet. Nu is er een tweede whitepaper, voor het jaar 2022: de Insights Market Development Index (IMDI).
De index, grotendeels geïnspireerd door het werk dat de Verenigde Naties verrichtte voor de Human Development Index, kijkt naar verschillende aspecten van de insightsindustrie. Dat resulteert in een unieke score voor elk land en gebied. Door naar verschillende aspecten te kijken, houdt de index rekening met verschillen tussen landen. Verschillen die onzichtbaar zouden blijven als je alleen naar omzet kijkt.
Vragen die meespeelden waren o.a.: hoe ethisch bewust zijn de leden van de insights-community in het betreffende land? Hoe gezond was de groei in een land in de afgelopen twee jaar? Hoeveel professionals aan opdrachtgeverszijde en bij bureaus vertegenwoordigen de sector?
De Index is hier gratis te downloaden.