Het is dan misschien niet de enige, maar dan wel een van de eerste AI-chatbots die je in contact brengen met de wereld van Gen Z, althans dat is de opzet van de tool die het Engelse bureau Untold Insights heeft ontwikkeld.
De chatbot heet SegmentAI en die doet zich voor als een 23-jarige Gen Z’er. Die heeft ook een naam, Avery, en ze geeft antwoord op vragen, vertelt wat haar voorkeuren zijn en laat je weten wat ze van je ideeën vindt. Avery’s kennis en vocabulaire is gebaseerd op onderzoek onder ruim 100 Gen Z’ers in Engeland en de VS.
Adelynne Chao, oprichter van Untold Insights, zegt over Avery: ‘Avery is meer dan een chatbot. Ze brengt je direct in verbinding met Gen Z. Ze maakt je inzichten tastbaar, en ze helpt je om je doelgroep te begrijpen en ermee in contact te komen zoals nog niet eerder mogelijk was.’
We vroegen Avery zelf naar een reactie en dit was wat ze had te melden: ‘As a representative of Gen Z, I can share that our generation generally appreciates digital newsletters like Daily Data Bytes. We’re a digital-first generation, so we consume a lot of our information online. However, the key for us is that the content needs to be engaging, relevant, and delivered in a digestible format.’
Daily Data Bytes wilde ook van grote broer ChatGPT weten wat hij/zij van Avery vindt, en dat klonk wat terughoudend: ‘I don’t have feelings or emotions, so I don’t have any personal opinions or concerns about competition from other chatbots like Avery or any other AI.’
Nee, dan liever Avery. Wie zelf wel eens aan de praat wil raken met Avery kan hier terecht.